Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Romans w pracy – czy to dobry pomysł?

Romans w pracy – czy to dobry pomysł?

 
Romans w pracy – czy to dobry pomysł?

Statystyki nie pozostawiają wątpliwości: lubimy romansować i dążymy do bliższych relacji ze współpracownikami. 4 na 10 Polaków przyznaje, że chociaż raz w życiu miało romans w pracy. Pozostaje pytanie, czy lub kiedy intymne relacje w środowisku zawodowym są dopuszczalne. Czy biurowy romans narusza prawo pracy? Czy szef może zakazać tego typu relacji między podwładnymi? – Wchodząc w romans w pracy podejmujemy ryzyko na wielu frontach – komentuje socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska.

 

Spis treści

Romans w pracy – czy Polacy często romansują?

 

Statystyki potwierdzają, że to właśnie praca jest miejscem, w którym najczęściej dochodzi do romansów. Firmowe biura, przerwy w pracy, wspólne lunche, wyjazdy służbowe i imprezy integracyjne tworzą sprzyjającą przestrzeń do nawiązania bliższych relacji. Nie bez znaczenia jest również fakt, że z koleżankami i kolegami z pracy spędzamy nieraz więcej czasu w tygodniu niż z domownikami i przyjaciółmi. Stały kontakt, wspólne tematy do rozmowy oraz wyzwania są dobrą podstawą do nawiązywania bliższych relacji. 

 

Jak wynika z badań firmy Adecco Polska, nawet 40 proc. Polaków miało romans w pracy, a około 21 proc. weszło w związek ze swoim współpracownikiem. Co ciekawe, spora część pracowników jest w stanie zaakceptować romans w biurze, dopóki ten nie ma wpływu na pracę. I choć romantyczna relacja między pracownikami może nieść za sobą szereg konsekwencji, ogromna część zaangażowanych w tego rodzaju związki przyznaje, że dzięki nim czerpie znacznie większą przyjemność z wykonywania służbowych obowiązków i pracuje wydajniej. 

 

To, czy chętnie decydujemy się na wchodzenie w intymne związki w pracy, zależne jest od wielu czynników. Wśród nich możemy wymienić chociażby etykietę zawodową, kulturę pracy w konkretnej firmie czy indywidualnie wyznawane wartości.

 

Czytaj także: Syndrom Kopciuszka w pracy – co to takiego?

 

Czy można mieć romans w miejscu pracy?

 

Może się wydawać, że romantyczna relacja między dwoma pracownikami należy do sfery prywatnej, w którą pracodawca nie ma prawa ingerować. Tymczasem nie zapominajmy, że romans pracowników może negatywnie wpłynąć na relacje zawodowe, prowadzić do nieporozumień, być podstawą dyskryminacji i stronniczości, zachwiać profesjonalizm pracownika czy doprowadzić do konfliktu interesów. Jakie narzędzia daje polskie prawo pracy do radzenia sobie z takimi skutkami osobistych relacji między osobami pracującymi w jednym miejscu?

 

Pamiętaj! 

 

W świetle przepisów Kodeksu pracy, pracownik jest zobowiązany do przestrzegania regulaminu pracy i poszanowania zasad współżycia społecznego. 

 

Zapis ten pozostawia jednak duże pole do interpretacji. Należy więc zastanowić się, czy intymna relacja podjęta ze współpracownikiem może zaburzyć funkcjonowanie firmy i wpłynąć na jej strukturę zawodową.

 

Choć w niektórych firmach bliższe relacje między pracownikami są akceptowane i nie wpływają negatywnie na relacje zawodowe czy atmosferę w pracy, obok nich funkcjonują również organizacje, które podchodzą do tych kwestii znacznie bardziej rygorystycznie. Niektórzy pracodawcy wprowadzają oficjalny zakaz intymnych relacji między pracownikami, a jego podstawą jest zapis w wewnętrznym regulaminie firmy. Wówczas na pracowników nakłada się obowiązek poinformowania przełożonego o każdej bliższej relacji między zatrudnionymi. Po ocenie potencjalnego ryzyka i konsekwencji płynących z takiego związku, przełożony może podjąć kolejne kroki, takie jak chociażby przeniesienie pracownika do innego działu. Czy takie działanie jest legalne?

 

Pamiętaj!

 

Z prawnego punktu widzenia pracodawca nie ma uprawnień, by zabronić pracownikom intymnych relacji. Te – o ile nie noszą znamion mobbingu czy molestowania – należą do prywatnej sfery pracowników, która pozostaje pod ochroną prawa i w którą pracodawca nie może ingerować.

 

 

Dlaczego romansujemy w pracy?

 

W pracy spędzamy jedną trzecią swojego życia. Znany jest mechanizm psychologiczny, wedle którego im więcej czasu spędzamy z daną osobą, tym większa szansa, że zaczniemy ją darzyć sympatią. To właśnie tutaj moglibyśmy doszukiwać się pierwszej przyczyny skłaniającej do romansu w pracy. Szukamy bliskości w swoim otoczeniu, wśród ludzi, z którymi mamy stały kontakt.

 

Romans w pracy może zacząć się niewinnie – od częstszych pogawędek, delikatnego flirtu, wspólnego spędzania przerw czy zaangażowania w ten sam projekt. Czasem u podstaw osobistej relacji ze współpracownikiem leży dłuższa samotność. Romans może być też próbą odreagowania i ucieczką od problemów w związku. Ludzi zbliżają do siebie także trudności zawodowe. Wspólne doświadczanie stresu i radzenie sobie z przeszkodami w pracy tworzy okazję do budowania więzi emocjonalnych. 

 

Powodem romansu może być też nuda. Wielu pracowników, którzy nie widzą niczego nagannego w romansowaniu w miejscu pracy, deklaruje, że bliższe relacje ze współpracownikiem sprawiają, że chce im się pracować, czas poświęcany obowiązkom służbowym płynie wówczas szybciej i milej. 

 

Romans to relacja, gdy dwie osoby przeżywają rodzaj fascynacji sobą, zwykle stając się równocześnie relacją intymną. Ile osób decydujących się na romans, tyle jest powodów do tego, by taką relację rozpocząć. Gdy zaczyna się zainteresowanie drugą osobą, warto zastanowić się nad tym, co mi to daje? Jeśli mam zdrowe relacje poza pracą, poznanie kogoś w pracy zmierza w kierunku przyjaźni, a nie romansu. Warto więc zadać sobie pytanie: „Czego nie ma w moim życiu „pozapracowym”, a co odnajduję w relacji z osobą, z którą współpracuję? – radzi Beata Danielska, socjolog i psychoterapeutka z zespołu Psycholodzy Cynamonowa. 

 

Romans w pracy – konsekwencje

 

Romans w pracy z mężatką czy romans w pracy z żonatym mężczyzną – według wielu – z góry skazany jest na niepowodzenie. Bardzo często jest przyczyną cierpienia którejś ze stron, a w końcu rozpadu związku – czy to tego małżeńskiego czy romantycznego związku w miejscu pracy. Taka relacja najczęściej wpływa i na sferę prywatną, i na życie zawodowe.

 

Wchodząc w romans w pracy, podejmujemy ryzyko na wielu frontach. Możemy stracić opinię, jaką o sobie wypracowaliśmy w środowisku pracy, relacje jakie dotychczas nawiązaliśmy, dobre mniemanie o sobie, ale także samą pracę. Narażamy się również – na wydawałoby się mniejsze zagrożenia – praca może wówczas stać się miejscem, w którym nasz stres znacznie się potęguje. Konieczność czy też potrzeba ukrywania się znacznie zużywa nasze „baterie” emocjonalne. Proces przebiega zwykle tak, że najpierw jest wzrost dobrego nastroju, pojawiają się endorfiny i adrenalina. Emocje, które sprawiają przyjemność np. radość, ekscytacja, podniecenie. Z czasem, trochę jak przy nadużywaniu używek, pojawia się coraz więcej niepokoju, rozdrażnienia i pretensji. U osób, które potrzebują wysokiego pobudzenia, pojawia się… nuda – psychoterapeutka.

 

Związek między współpracownikami wpływa także na atmosferę w pracy – dobrze lub źle. Istnieje także ryzyko, że będzie naruszać obiektywność ocen pracowniczych czy przyznawania nagród, awansów i podwyżek – szczególnie wtedy, gdy mówimy o romansie w pracy z szefem. To właśnie relacje, w których osoby znajdują się na różnych poziomach w hierarchii firmowej, budzą najwięcej kontrowersji.

 

  • Konsekwencje prawne romansu w pracy

 

Czy przełożony dyscyplinować osoby romansujące w biurze? W przypadku, gdy romans w pracy będzie nosił znamiona molestowania seksualnego, mobbingu, zaniedbywania swoich obowiązków czy naruszenia norm BHP, np. poprzez uprawiania seksu w pracy, przełożony może wyciągnąć konsekwencje zawodowe i zwolnić podwładnych.

 

Jak rozpoznać romans w pracy?

 

Romans w miejscu pracy to delikatna, ale i kontrowersyjna kwestia, która zazwyczaj przez bardzo długi czas trzymana jest w tajemnicy. Stronom często zależy na tym, aby nikt z otoczenia nie dowiedział się o ich zażyłej relacji. Nawet jeśli przez pewien czas romansującym uda się ukryć związek, wcześniej czy później współpracownicy mogą zacząć zauważać pewne sygnały świadczące o bliższej relacji. 

 

Pierwszym, ale i najbardziej zauważalnym sygnałem może być chęć spędzania wspólnie czasu poza normalnymi godzinami pracy. Wspólne przerwy na kawę, lunch czy spotkania po pracy mogą wskazywać na bardziej osobiste relacje pracowników – choć oczywiście pozostaje kwestią otwartą, czy dana relacja ma zabarwienie romantyczne, czy nie. O romansie świadczyć może także nagłe zaniedbywanie obowiązków (kiedy nowy związek odciąga uwagę od pracy) oraz zmiana nawyków (np. chęć dostosowania grafiku i zajęć do drugiej osoby) czy zmiana wyglądu (by bardziej przyciągać uwagę partnera).

 

Choć plotki o firmowych romansach należą do szczególnie lubianych, nie warto dawać im wiary, ani tym bardziej ich inicjować. Rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji może być nie tylko przyczyną konfliktu, ale i naruszać dobra osobiste innych osób.

 

Czytaj także: Narcyz w miejscu pracy – jak postępować?

 

 

Jak zakończyć romans w pracy?

 

Zakończenie romansu w pracy może być trudnym zadaniem, zwłaszcza gdy obie strony pracują razem na co dzień. Zanim podejmiemy kroki w kierunku zakończenia romantycznej relacji, warto zastanowić się nad swoimi decyzjami, a w razie potrzeby skonsultować je ze specjalistą. Weźmy pod uwagę to, że inaczej niż w przypadku kończenia związku rozgrywającego się poza pracą, z byłym partnerem wciąż będziemy się widywać, nieraz codziennie. Druga osoba może też bardzo gwałtownie zareagować na chęć zakończenia relacji, np. próbować zdeskredytować byłego partnera / partnerkę w oczach współpracowników lub mścić się w inny sposób.

 

Dlatego, podejmując rozmowę z osobą, z którą chcemy zakończyć romans w pracy, kluczowe może okazać się ustalenie pewnych granic dotyczących relacji zawodowych i prywatnych. Takie podejście do tematu pozwoli uniknąć ewentualnych konfliktów i nieporozumień. Jeśli rozstaniu towarzyszyły silne emocje, warto także poszukać sposobu na unikanie swojego towarzystwa choćby przez krótki czas, by dać sobie czas na oddech i oswojenie z nową sytuacją.

 

Zakończenie romansu może być trudnym doświadczeniem, w którym bardzo pomoże nam wsparcie najbliższych osób czy specjalisty.

 

W zależności od temperamentu i zaangażowania osób romansujących, scenariusz przebiegać będzie inaczej. Jeśli była to relacja, w której obie osoby szukały jedynie „rozrywki”, można po prostu otwarcie ze sobą porozmawiać. Jeśli jednak jedna z osób zdążyła się zaangażować w relację, zakończenie jej będzie niezwykle trudne bez zmiany pracy. Głównym powodem jest to, że jeśli nieustannie narażasz się na spotykanie z osobą, która cię odrzuciła, nie masz możliwości wyciszyć emocji. Nie tylko każde spotkanie, ale nawet możliwość przypadkowego zetknięcia się uruchamia alarm w twoim systemie nerwowym. Przypomina to sytuację, w której złamiemy nogę – następnie zamiast taką nogę odciążyć i zabezpieczyć, ciągle od nowa zrywamy się do biegu – ostrzega Beata Danielska. 

 

Romans w pracy z szefem – czy warto ryzykować?

 

O ile romansowanie dwóch osób na równoległych stanowiskach zazwyczaj nie budzi dużych kontrowersji, o tyle sprawa komplikuje się w momencie, gdy w romans zaangażowany jest przełożony. Czy romans z szefem to dobry pomysł? 

 

Trudno odnieść mi się do tego pytania, ponieważ odpowiedź wydaje się tutaj oczywista. Jeśli jednak stawiamy sobie takie pytanie, jest to okazja do tego, by czegoś się o sobie dowiedzieć. Jako psychoterapeutce natychmiast pojawia mi się myśl, co takiego jest w twojej historii życia, że ten pomysł wydaje się być dobry? Dlaczego zachowanie, które jest w społeczeństwie, delikatnie mówiąc, krytykowane, w jakiś sposób jest dla ciebie atrakcyjne? Pamiętajmy, że szef czy podwładny w takiej sytuacji to nie tylko konkretna osoba. To też rola, jaką ktoś odgrywa życiu. Co takiego w roli tej osoby jest dla ciebie atrakcyjne? – pyta psychoterapeutka. 

 

Niezależnie od przebiegu relacji między dwojgiem zaangażowanych w nią osób, romans z szefem może wpłynąć na równowagę w zespole i atmosferę pracy, a inni pracownicy mogą mieć poczucie nierówności lub obawiać się faworyzowania. Romans szefa z pracownikiem może też skończyć się na sali sądowej. 

 

Pamiętaj! 

 

W momencie, gdy romantyczna relacja zostaje zainicjowana przez przełożonego, pracownik może wnieść oskarżenie o molestowanie czy mobbing.

 

Walentynka dla koleżanki z pracy – czy to dobry pomysł? Jakie może wywołać emocje?

 

Walentynki – przez jednych uważane za komercyjne święto kojarzące się z czerwonym kiczem, przez innych traktowane jako doskonała okazja do wyrażenia uczuć partnerowi lub obiektowi naszych westchnień. Bywa także, że święto 14 lutego jest traktowane z przymrużeniem oka i uważane za świetną okazję do okazania sympatii, ale bez romantycznych podtekstów. 

 

Walentynkowa kartka wysłana do koleżanki z pracy, z jednej strony może wprawić adresatkę w dobry nastrój i wywołać uśmiech, z drugiej strony może wprawić ją w niemałe zakłopotanie i zawstydzenie. Wiele zależy od relacji, jaka wcześniej łączyła adresata walentynki z jej nadawcą. 

 

Czy walentynka dla koleżanki z pracy jest dobrym pomysłem? Tu odpowiedzią jest znane już terapeutyczne: „to zależy”. Jeśli oboje jesteście singlami to... ludzie gdzieś się poznają, prawda? Zanim jednak dasz walentynkę, zastanów się, czy masz gotowość na poniesienie konsekwencji z tym związanych – zauważa Beata Danielska.

 

Czytaj także: Skromność na rozmowie kwalifikacyjnej – czy na pewno popłaca? Naucz się chwalić swoją wiedzą

 

Romans w pracy – najczęściej zadawane pytania:

 

  • Kiedy romans przeradza się w miłość?

 

Romans jest z reguły przelotną znajomością, która w dużej mierze opiera się na pożądaniu i intymnych stosunkach. Miłość natomiast jest uczuciem, które wywołuje pewne reakcje zarówno na poziomie emocjonalnym, jak i biologicznym. W momencie, kiedy zaczynamy coraz bardziej angażować się w relacje i pojawia się intymność emocjonalna, może być to sygnał świadczący o tym, że romantyczna relacja wchodzi w kolejny, poważniejszy etap. 

 

  • Jak długo trwa przeciętny romans w pracy?

 

Definicja romansu w żaden sposób nie określa długości trwania takiej relacji. Każda sytuacja jest unikalna i zależy od wielu czynników, takich jak chociażby charaktery osób zaangażowanych w romans, specyfika środowiska pracy, zasady etyki zawodowej obowiązującej w firmie czy indywidualne podejście do relacji.

Anna Rychlewicz

Anna Rychlewicz

Absolwentka dziennikarstwa i zarządzania mediami. Na świat patrzy przez pryzmat tego, jakimi słowami może go opisać. Słowa są także nieodłącznym elementem jej drogi zawodowej. Zajmuje się copywritingiem, redakcją oraz korektą tekstów. O rynku pracy, ubezpieczeniach, wnętrzach, podróżach, zdrowiu i modzie. Porusza tematykę społeczną oraz kryminalną. Pasjonują ją rozmowy z ludźmi. W czasie wolnym poszerza horyzonty i eksploruje otoczenie, prowadząc blog „Brzmi Znajomo”.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

„Trzynastka” – dodatkowe wynagrodzenie roczne, komu przysługuje, jak obliczać

Na koniec roku niektórzy otrzymają dodatkowe wynagrodzenie roczne – tzw. trzynastkę. Nie ma ona charakteru powszechnego, zgodnie z przepisami przewidziana jest dla określonej grupy zawodów. Co więcej, trzynastkę łatwo stracić np. przez nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy. Wyjaśniamy, kto i kiedy otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, a także jaka jest jego wysokość za 2024 rok.

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy Mateusz Żydek

O zarobkach często nie mówi się nawet bliskim, a zgodnie z prawem UE płace w Polsce mają wkrótce być powszechnie znane. – Nawet pracownicy, którzy są przekonani, że to właściwa droga, nadal bardzo mocno sygnalizują obawę, że jawność wynagrodzeń będzie powodować konflikty – zauważa Mateusz Żydek. Ekspert rynku pracy z Randstad Polska wyjaśnia, jak jawność płac może wyglądać w praktyce.

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

Rynek pracy 2025 – jakie zmiany czekają nas w nowym roku?

– Praca przyszłości będzie hybrydowa, zdalna lub oparta na projektach, a efektywność będzie mierzona nie tylko wynikami, ale i zdolnością współpracy i adaptacji. Nie oznacza to jednak, że technologia całkiem zdominuje rynek pracy. Przeciwnie, to właśnie ludzka kreatywność i empatia będą wyróżniać pracowników w dobie automatyzacji – przewiduje specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz.

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

– Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Trwa rekrutacja do polskiej stacji polarnej. Czy warto się zgłosić?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Sylwester dniem wolnym? W jakich krajach Europy?

Dyskusje o wolnej od pracy Wigilii czy wolnym Wielkim Piątku toczą się od dawna... a co z sylwestrem? 31 grudnia należy do dni, w których większość z nas jest zajęta przygotowywaniem się do zabawy noworocznej – w związku z czym skupić się na pracy jest wyjątkowo trudno. Póki co w Polsce sylwester nie jest dniem ustawowo wolnym od pracy, a jak jest w innych krajach Europy?

Jak napisać CV? Rodzaje CV

Jak napisać CV? Rodzaje CV

– Nawet bardzo profesjonalnie napisane CV nie zostanie tak samo wysoko ocenione przez wszystkich rekruterów, bo każdy ma swoje przekonania i upodobania, także odnośnie stylu pisania i prezentowania informacji zawodowych – zauważa doradczyni zawodowa Anna Nowicka. Są jednak pewne elementy, które podnoszą atrakcyjność aplikacji i zwiększają szansę, że nie zostanie odrzucona przez program ATS.