Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ma ułatwić załatwianie formalności w PUP. Sprawdźmy, co się zmieniło i jakie dokumenty do rejestracji w urzędzie pracy są potrzebne.
Nowe rozporządzenie ws. rejestracja bezrobotnych i poszukujących pracy: czego dotyczy?
Nowe rozporządzenie w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy ma usprawnić działanie urzędów, które w związku z epidemią COVID-19 jest znacznie utrudnione. Zmiany dotyczą m.in. tzw. prerejestracji.
Rejestracja elektroniczna bezrobotnych nie jest nowym narzędziem. Już wcześniej osoby posiadające profil zaufany lub podpis kwalifikowany mogły dopełnić formalności online – wypełnić formularz, dołączyć skany dokumentów.
Innymi dostępnymi możliwościami są też wypełnienie wniosku o rejestrację i umówienie terminu spotkania z urzędnikiem w celu przedłożenia wymaganych druków oraz załatwienie sprawy osobiście w powiatowym urzędzie pracy. Te dwa rozwiązania obecnie są jednak nie do przyjęcia ze względu na niebezpieczeństwo zarażenia wnioskodawców i pracowników PUP koronawirusem. Dlatego, jak stanowi nowe rozporządzenie, od 15 kwietniaobowiązują zmienione zasady, mają one jednak charakter czasowy – służą zapewnianiu bezpieczeństwa w obliczu koronawirusa.
Po przesłaniu wniosku i skanów dokumentów urząd pracy kontaktuje się z bezrobotnymi i poszukującymi pracy telefonicznie, aby potwierdzić, czy dana osoba faktycznie ubiega się o status i wyjaśnić ewentualne niejasności w formularzu oraz załączonych skanach dokumentów. Za dzień rejestracji uznaje się datę przeprowadzenia rozmowy przez telefon. Osoby, które wybrały opcję prerejestracji jeszcze przed wprowadzeniem nowych zasad, również z nich skorzystają. Nie będą musiały stawić się w urzędzie, a brakujące dokumenty mogą dosyłać online.
Rejestracja w urzędzie pracy: dokumenty
Jak już zostało wspomniane, każdy bezrobotny i poszukujący pracy będzie mógł się zarejestrować bez osobistego stawiennictwa w urzędzie. Zgodnie z § 13. pkt. 2. rozporządzenia podstawą uzyskania wpisu są:
1) dane zawarte w przedłożonym formularzu elektronicznym;
2) dokumenty załączone do formularza elektronicznego;
3) dane zawarte w dostępnych rejestrach;
4) informacje przekazane w rozmowie telefonicznej z pracownikiem powiatowego urzędu pracy przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie jako bezrobotny albo poszukujący pracy.
Poza nową procedurą prerejestracji Ministerstwo Pracy, Rodziny i Polityki Społecznej wprowadziło także kilka zmian ograniczających formalności. Po pierwsze zlikwidowano możliwość kserowania lub skanowania dowodu osobistego przez urzędników. Można natomiast korzystać z kopii dokumentów elektronicznych. Co więcej, od 15 kwietnia nie trzeba składać oświadczenia o braku rejestracji w innym urzędzie pracy (urzędnik jest zobowiązany sam zweryfikować te dane w centralnym rejestrze).