Marketing to pojęcie bardzo szerokie. Zawiera się w nim zestaw narzędzi i działań, wspierających sprzedaż i zorientowanych na zaspokajanie potrzeb klientów. Rodzaje działań marketingowych dotyczą zarówno zapewniania wysokiej jakości produktów czy usług, kształtowania poziomu cen, dystrybucji, jak i promocji. By być konkurencyjnym na współczesnym rynku, do każdego z tych elementów firmy muszą przykładać szczególną wagę i dostosowywać swój plan do aktualnych potrzeb otoczenia. Na ekspresowej reakcji na zmiany opiera się real time marketing. Czym dokładnie jest i czemu ma służyć?
Real time marketing – definicja
To strategia promowania marki w komunikatach nawiązujących do aktualnych wydarzeń. Komunikat osadzony jest w czasie rzeczywistym, odnosi się do tego, co dzieje się tu i teraz. RTM dotyczy przeważnie marketingu online, bardzo często w social mediach: na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Jeśli jest trafny, opatrzony modnymi hashtagami i zainteresuje odbiorców, rozprzestrzenia się viralowo, przynosząc marce wiele korzyści.
Marketing i PR w czasie rzeczywistym wymaga stałego trzymania ręki na pulsie, odnajdywania tego, co popularne. Pomaga w tym monitoring internetu i wiele narzędzi, m.in. Google Trends, dzięki któremu można sprawdzić, czego najczęściej poszukują internauci w wyszukiwarce.
Real time marketing – przykłady
Reklamy odnoszące się do czasu rzeczywistego mogą być dużo wcześniej zaplanowane – związane z przewidywanymi wydarzeniami, jak święta czy popularne cykliczne imprezy, a nawet premiera kolejnego sezonu jakiegoś serialu. Szerokie pole do popisu dla marketingowców stwarzają także losowe zdarzenia, silnie absorbujące uwagę mediów i społeczeństwa. Pretekstem do reklamowania się w taki sposób może być niespodziewany wynik meczu piłkarskiego, zaskakująca wypowiedź znanej osoby czy zabawny post w mediach społecznościowych przypadkowej osoby czy firmy. Niekiedy trudno przewidzieć, co stanie się hitem internetu. Przykładem jest osobliwy, wulgarny post podkarpackiej restauracji, dedykowany: „dla wszystkich, którym nie podoba się nasze jedzenie…”. Tekst szybko obiegł media społecznościowe, a wiele firm zaczęło publikować komunikaty do niego nawiązujące.
RTM – zalety
Przede wszystkim RTM marketing pozwala budować wizerunek firmy jako otwartej i zorientowanej na bieżące wydarzenia. Zwiększa też wiarygodność marki. Działania reklamowe, które są komentarzem do aktualnych wydarzeń, zachęcają do interakcji – skomentowania postu, przesłania treści znajomym. To świetny pretekst do nawiązania dialogu. Korzystanie na popularności jakiegoś wydarzenia pozwala poszerzyć grono potencjalnych klientów. Taka akcja marketingowa musi być przeprowadzona niezwykle szybko – w wielu przypadkach reakcja na wczorajsze wydarzenie nikogo już nie zainteresuje.