Twój biznes dotąd był bardziej stacjonarny niż online, ale zaczynasz dostrzegać, że w sieci masz większe szanse na nawiązywanie kontaktów z klientami, zwiększenie sprzedaży, czy – w dobie pandemii koronawirusa – choćby na przetrwanie? Działalność gospodarcza prowadzona w internecie ma wiele plusów i może być całkiem opłacalna, jednak nim zapadną ostateczne decyzje, warto zastanowić się, w jakim zakresie rozwijać firmę w sieci i jakie trudności się z tym wiążą. Oto 5 wartych przeanalizowania aspektów.
Koszty
Ci z przedsiębiorców, którzy zgłębili temat: jak promować firmę w internecie za darmo, wiedzą już, że wcale nie jest to proste i w zasadzie mało realne, aby cały proces przeprowadzić bezkosztowo. Chcąc przenieść firmę do sieci, trzeba zrobić/ zaktualizować stronę internetową, zainwestować w SEO, dobrej jakości materiały, certyfikat SSL i wiele innych drobnych i większych elementów.
Zaufanie klientów
Choć w sieci można działać pod tą samą marką, to jednak z punktu widzenia klienta wiele się zmienia. Bezpośrednią komunikację, możliwość porozmawiania z doradcą lub sprzedawcą twarzą w twarz zastępują e-maile, rozmowa telefoniczna czy za pomocą komunikatora tekstowego. Firma w internecie ma szansę na dotarcie do szerszego grona odbiorców, w przypadku wielu branż znika bariera terytorialna. Planując taką „ekspansję”, warto jednak pamiętać o zaufaniu stałych klientów, którzy byli lojalni marce i o nich zadbać.
Konkurencja
Większe możliwości w sieci wiążą się też z większą konkurencją. Aby zostać zauważonym, należy zadbać o to, by działalność gospodarcza pozytywnie wyróżniała się na tle innych. Komunikacja i budowanie wizerunku to podstawa również w internecie.
Sprzedaż
Także jeśli chodzi o sprzedaż, wszystko trzeba dobrze zaplanować.Czy lepiej zlikwidować sklep stacjonarny i skupić się całkowicie na działalności online, czy może połączyć oba kanały sprzedaży? A jeśli tak, to który ma dominować? Przy zakładaniu sklepu konieczne jest zapewnienie klientom bezpieczeństwa, funkcjonalnej i prostej w obsłudze stronę. Ważny jest też regulamin sklepu i polityka zwrotów.
Marketing
W tym obszarze również wszystko się zmienia. Przede wszystkim przed przedsiębiorcą otwiera się cała masa możliwości, narzędzi e-marketingu, które można wykorzystać, także niewielkim nakładem finansowym. Ich pominięcie może z kolei sporo kosztować – stratę klientów, mniejsze zyski. Ekspercki blog, fanpage, webinary, content marketing, marketing organiczny i wiele innych narzędzi wspiera kreowanie wizerunku firmy w sieci i może zwiększyć sprzedaż.