Czy niewykorzystany urlop przepada
Prawo do urlopu wypoczynkowego ma każda osoba, która podpisała ze swoim przełożonym umowę o pracę. Wymiar dni wolnych różni się w zależności od stażu pracy. Jeżeli mamy udokumentowane mniej niż 10 lat, to możemy liczyć na 20 dni. Po co najmniej 10 latach pracy nasz urlop wypoczynkowy wynosi trochę więcej, bo 26 dni. Co jednak zrobić, gdy nie udało nam się skorzystać z całego przynależnego nam wymiaru? Kiedy przepada urlop? Przede wszystkim trzeba podkreślić, że niewykorzystane dni wolne, przechodzą na kolejny rok kalendarzowy.
Kiedy przepada urlop
Niewykorzystane dni wolne są traktowane jak zaległy urlop. Musimy go wykorzystać do 30 września kolejnego roku kalendarzowego. Jeżeli zatem nie udało nam się pojechać na wakacje w 2018 roku i „zachomikowaliśmy” całkiem sporo wolnego, to musimy z niego skorzystać do 30 września 2019 roku.
Załóżmy, że ponownie nie mieliśmy okazji do pojechania na urlop lub nasz szef nie zgodził się na tak długą nieobecność w firmie, ponieważ mogłoby to wpłynąć na jej funkcjonowanie. Czy to oznacza, że całkowicie tracimy prawo do zaległych dni wolnych? Roszczenia z tytułu zaległego urlopu przedawniają się z upływem 3 lat.
Warto jednak zaznaczyć, że zatrudnione osoby mają prawo do urlopu. Oznacza to, że przedsiębiorca ma obowiązek udzielić go swoim pracownikom. Jeżeli tego nie zrobi, łamie swoje podstawowe obowiązki, które wynikają z zapisów Kodeksu pracy (artykuł 152.). Grożą mu za to konsekwencje prawne.
Czy niewykorzystany urlop przechodzi do nowego pracodawcy
Czy przedawnienie urlopu wypoczynkowego liczy się przy zmianie pracy? Często pojawia się pytanie, czy będzie można skorzystać z zaległych dni wolnych w nowej firmie. Od razu należy podkreślić, że zaległy urlop nie przechodzi do nowego pracodawcy. Jeśli zatem kończyny naszą współpracę z konkretnym przedsiębiorstwem, to mamy dwie opcje. Albo skorzystamy z przynależnego nam urlopu albo pracodawca wypłaci nam ekwiwalent za niewykorzystany urlop. W takiej sytuacji istotny jest zapis w świadectwie pracy, że takie świadczenie zostało wypłacone. Dokument wystawia właściciel firmy i wręcza nam (lub wysyła) w momencie rozwiązania umowy. Powinien on zawierać informację o stażu pracy w danej firmie, obowiązkach oraz urlopie i możliwym ekwiwalencie.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy podpisujemy kolejną umowę z tym samym pracodawcą. W takiej sytuacji zaległy urlop wypoczynkowy może być wykorzystany wraz z wejściem w życie zapisów nowego kontraktu.