Strona internetowa dla firmy to rodzaj wizytówki – ma ją reklamować, budować pozytywny wizerunek, informować o obszarach działalności, zachęcać do współpracy czy skorzystania z oferty, a także prezentować promowany przez przedsiębiorstwo system wartości, filozofię, z którą mogą utożsamić się klienci. By strona dla firmy wypełniła te zadania, musi zostać zbudowana w określony sposób i co jakiś czas być modernizowana. Kiedy warto pomyśleć o odświeżeniu witryny internetowej?
Modernizacja strony internetowej – czynniki
Przestarzała strona WWW dla firm może przysporzyć więcej szkody niż korzyści. O kosmetycznych lub poważniejszych zmianach warto pomyśleć, gdy przestajemy być zadowoleni z rozwiązań na kilku obszarach.
Wygląd strony internetowej
Tak jak zmienia się moda w branży odzieżowej, podobnie można mówić o trendach w wyglądzie stron internetowych. Wiąże się to z jednej strony z rozwojem technologii, ale też innymi czynnikami. Obecnie królują na przykład witryny minimalistyczne, utrzymane w jasnych tonacjach i nie atakujące użytkownika nadmiarem wyskakujących elementów, obrazków, animacji.
To nie znaczy, że nie możemy postawić na wyraziste kolory i animacje. Chodzi raczej o to, by wygląd strony i jej podstron był spójny, przemyślany. Musi zostać zachowana pewna logika w doborze barw i rozmieszczeniu elementów.
Przykładowo, jeśli menu znajduje się na niebieskim tle, ten sam odcień niebieskiego zwykle jest wykorzystywany do oznaczenia również innych elementów. Podobna harmonia dotyczy kształtów, animacji. Chaos i pstrokacizna, brak spójnej koncepcji dotyczącej wyglądu utrudniają odbiór, mogą irytować i zniechęcić użytkownika sieci do pozostania na witrynie.
W wyglądzie strony liczy się też rozmieszczenie i odpowiednie oznakowanie ważnych elementów. Jeśli są tam przyciski, formularze, muszą się odznaczać, być od razu zauważalne. Teksty powinny zostać podzielone na krótsze akapity. Witryna internetowa to nie strona w książce. Użytkownicy będą bardziej skłonni zapoznać się z treścią, w której zastosowano punktację i wyróżnienia niż z jednolitą ścianą tekstu.
SEO
Nawet najładniej wykonana witryna nie spełni swojego zadania, jeśli internauta nie będzie miał szansy do niej trafić. Dlatego już w czasie budowy strony internetowej należy zadbać o jej optymalizację, czyli wykorzystać narzędzia i techniki SEO po to, by witryna mogła zająć jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać zatem między innymi do uwzględniania tzw. słów kluczowych w nagłówkach i treści strony oraz wykorzystaniu linków.
Zła nawigacja na stronie
Strona powinna być dostosowana do potrzeb użytkownika. Poruszanie się po niej musi być więc intuicyjne, proste. A to oznacza, że nawigacja na stronie internetowej nie może przysparzać trudności. Proste menu z dobrze widocznymi, logicznie uporządkowanymi zakładkami będzie zatem lepszym rozwiązaniem niż enigmatyczne odnośniki, porozrzucane w różnych miejscach witryny. Użytkownik sieci nie chce się domyślać, gdzie znajdzie dane kontaktowe firmy. Jeśli nie dotrze do nich w ciągu kilku chwil, zazwyczaj po prostu zrezygnuje z kontaktu, wybierze inną firmę.
Brak responsywnej strony
Starsze strony internetowe, stworzone kilkanaście lat temu, mogą nie uwzględniać faktu, że użytkownik zechce je przeglądać za pomocą różnych urządzeń – nie tylko na monitorze komputera, ale też telefonu czy tabletu. Rozdzielność wyświetlanej strony zmienia się, co może powodować, że poszczególne elementy przemieszczają się – a to z kolei wygląda źle i nieprofesjonalnie. Dlatego obecnie tworzone są tzw. responsywne strony, automatycznie dostosowujące się do wyświetlacza. Uwzględnienie responsywności jest niezwykle istotne, ponieważ wielu internautów wykorzystuje do przeglądania ofert, dokonywania zakupów nie komputer, ale smartfon.
Współczynniki odrzuceń
Ponieważ internauta jest również kimś, kto nie lubi bez potrzeby klikać i przewijać witrynę w dół, dobrze, by najważniejsze informacje znajdowały się ponad tzw. linią zgięcia (około 600 pierwszych pikseli strony). Te kluczowe komunikaty – w postaci tekstów, materiałów wizualnych czy audio, muszą zachęcać do pozostania na stronie. To dlatego np. w przypadku sklepów internetowych na górze witryny umieszczane są banery informujące o promocjach, nowych kolekcjach, specjalnych ofertach czy po prostu krótkie notki mówiące, dlaczego warto dokonać zakupu właśnie tutaj.
To i inne, wyżej omówione rozwiązania, mają minimalizować tzw. współczynnik odrzuceń strony, czyli sytuację, w której internauta zagląda na witrynę, a następnie, nie przejrzawszy oferty, nie wykonawszy żadnych dodatkowych czynności, opuszcza ją. Nowoczesna strona powinna zachęcać do interakcji, zarejestrowania się, dokonania transakcji, zapisania do newslettera czy chociażby przejrzenia podstron z ofertami. Jeśli współczynnik odrzuceń jest wysoki, to znaczy, że ze stroną jest coś nie tak – należy się zastanowić, co zniechęca użytkowników do zapoznania się z jej treścią.
Wpływ przebudowy strony na firmę
Obecnie nie trzeba już nikogo przekonywać co do korzyści posiadania strony internetowej dla firm. Sieć stwarza ogromne możliwości promocji i przyciągnięcia nowych klientów. Również rekrutacje czy negocjacje z kontrahentami w dzisiejszych czasach w dużej mierze prowadzone są online.
Ładna, nowoczesna witryna przekłada się na realne zyski firmy – poprzez reklamę oraz np. sprzedaż czy nowe kontrakty. Dlatego im szybciej przystosujemy stronę internetową do obowiązujących standardów, tym większa korzyść dla przedsiębiorstwa.