Każdy lubi dostawać prezenty, być wyróżnianym. Tym bardziej, jeśli dzieje się to niejako przy okazji zakupów, bez większego wysiłku. Wiele marek honoruje swoich stałych klientów za lojalność. Na czym to polega? Czym jest program lojalnościowy i jakie może przynieść efekty?
Co to jest program lojalnościowy?
Jak sama nazwa wskazuje, program ma wspierać utrzymywanie długotrwałych relacji z klientem, zachęcać do lojalności. W jaki sposób osiąga się takie efekty? Najprostszy przykład to program lojalnościowy w kawiarni. Np. po zakupie dziewięciu kaw, dziesiąty wybrany napój można otrzymać gratis. To zachęca klientów do korzystania z oferty jednej, konkretnej kawiarni.
Jak stworzyć program lojalnościowy?
Aby stworzyć skuteczny program lojalnościowy dla klientów, trzeba przede wszystkim określić, jakie ma on spełniać cele i do kogo będzie skierowany. Jeśli chodzi o samą formę zbierania punktów, to tradycyjne kartki z pieczątkami coraz częściej zastępują dedykowane firmowe aplikacje mobilne. Stosując je, można wprowadzać różnorodne narody, z których klient wybiera najatrakcyjniejszą. Np. po zebraniu punktów do wyboru są rabat, prezent z katalogu nagród, dodatkowy produkt lub usługa gratis. Często też nabywcy mają niskie, ale stałe zniżki, niezależnie co kupują, mogą liczyć na darmową dostawę przy zakupach online i inne przywileje, jakie dają im karty lojalnościowe.
Cały program musi być dostosowany do możliwości finansowych przedsiębiorstwa, nagrody powinny być atrakcyjne, a przy tym osiągalne. Np. prezent o wartości 10 zł, na uzyskanie których trzeba wydać 1000 zł, niekoniecznie będzie zachęcający.
Dlaczego warto stworzyć program lojalnościowy w swojej firmie?
Dlaczego warto wprowadzić program lojalnościowy? Zalety można mnożyć. Jednym z ważniejszych atutów jest przewaga nad konkurencją, którą można uzyskać w prosty sposób. Mając do wyboru dwie zlokalizowane obok siebie kawiarnie, wielu z klientów wybierze tę, która oferuje atrakcyjny system lojalnościowy. Widzący profity z kupowania w jednym miejscu klienci postrzegają daną markę jako bardzo atrakcyjną, są jej wierni i swoje zdanie mogą przekazywać innym.
Kolejna zaleta wiąże się z kosztami. Utrzymywanie relacji z osobą, która już raz korzystała z oferty i może zrobić to ponownie, jest o wiele tańsze i mniej czasochłonne niż docieranie do nowych klientów. Dlatego dbanie o lojalność konsumentów się opłaca.