Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

 
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Szef zlecił Ci przygotowanie dobrej prezentacji multimedialnej na spotkanie z kontrahentami bądź współpracownikami z innych działów – i nie wiesz, jak się do tego zabrać? Pamiętaj o kilku zasadach, dzięki którym zdobędziesz uwagę słuchaczy i utrzymasz ją do samego końca wypowiedzi. Liczy się nie tylko treść, ale i wygląd prezentacji!

 

Spis treści

Prezentacja multimedialna – co to?

 

Zacznijmy od podstaw – co to jest prezentacja multimedialna? Technicznie rzecz ujmując, są to ilustracje, filmy, animacje, ścieżki dźwiękowe, które tworzą wspólną całość i prezentują jakąś treść. Ważne, by dobrze rozumieć, po co tworzy się takie prezentacje – mają one być dopełnieniem i ilustracją słów osoby przedstawiającej jakieś zagadnienie. Uzupełnieniem – a nie konkurencją dla mówcy!

 

Prezentacja multimedialna – kiedy warto ją przygotować?

 

Prezentację multimedialną zwykle przygotowuje się, kiedy:

 

  • zagadnienie jest złożone i wymaga ułatwiających zrozumienie ilustracji, przykładów, definicji,

  • chcemy pokazać wykresy, tabele, rysunki, grafiki, wideo, 

  • wypowiedź będzie dość długa i chcemy ją uatrakcyjnić, urozmaicić, 

  • prezentacja będzie pełnić formę skrótu z wystąpienia, dokumentu pomocniczego dla słuchaczy.

 

Uwzględnienie prezentacji multimedialnej w wystąpieniu pełni także ważną funkcję wizerunkową. Jeśli jest dobrze przygotowana, przemyślana, świadczy o profesjonalizmie i zaangażowaniu mówcy. Dlatego warto przygotowywać prezentacje szczególnie na spotkania z klientami, a także np. wówczas, gdy staramy się o awans, zależy nam na zrobieniu dobrego wrażenia na przełożonym, budowaniu mocnej pozycji w firmie. 

 

Prezentacja multimedialna – gdzie ją przechowywać?

 

Powszechnie używanym programem do tworzenia prezentacji jest Power Point należący do Pakietu Microsoft Office. Jest to jednak program płatny. Jeśli chcemy zdecydować się na darmowe oprogramowanie, mamy szeroki wachlarz możliwości. Do popularnych programów należą np. Prezentacje Google, umożliwiające przygotowywanie prezentacji multimedialnych online, LibreOffice Impress (z pakietu LibreOffice / The Document Foundation), OpenOffice Impress (z pakietu OpenOffice / Apache), Canva i wiele więcej.

 

Niezależnie od tego, na jaki program się zdecydujemy, nie zapomnijmy o backupie. Prezentację multimedialną warto przechowywać nie tylko na własnym komputerze, ale też w przestrzeni chmurowej czy na zewnętrznym urządzeniu. 

 

Cechy dobrej prezentacji multimedialnej

 

Zabierasz się właśnie do stworzenia prezentacji? Pamiętaj, że dobra prezentacja multimedialna:

 

  • nie jest przeładowana tekstem! Słuchający prezentacji z pewnością i tak nie będą go czytać,

  • zawiera kluczowe hasła i pojęcia, wyjaśnienia mają w niej charakter skrótowy,

  • może zawierać to, co z oczywistych względów nie znalazło się w przemowie pracownika, np. odnośniki do tekstów, linki, pod którymi znajdziemy więcej informacji,

  • jest spójna, a kolejne slajdy czy fragmenty wynikają z poprzednich, widać wyraźną strukturę. Logiczny układ prezentacji multimedialnej znacząco ułatwia jej odbiór, słuchacze gubią się w gąszczu losowych informacji, a więc nie zniechęcają się i nie tracą zainteresowania,

  • ma spis treści, czy agendę, dzięki której słuchacze będą wiedzieć, ile trwa całość i czego mogą się spodziewać. Spis treści to także ułatwienie dla osób, które potem będą korzystać z prezentacji (częstą praktyką jest rozsyłanie materiałów po spotkaniach biznesowych, naukowych itp.),

  • posiada ilustracje, schematy, grafiki, mapy, wykresy – wszystko to, co jest odpowiednie dla danego zagadnienia. Ilustracje mają dwojaką funkcję. Przekazują informacje, które trudno opisać słowami, ale też stanowią przynętę dla koncentracji. Ładne zdjęcia, ciekawie wykonane wykresy przykuwają wzrok.

 

Prezentacja multimedialna – jak nie zanudzić słuchaczy?

 

Prezentacja pomaga w uzyskaniu i utrzymaniu uwagi słuchaczy. Pamiętajmy, że ludzki umysł ma to do tego, iż łatwo się dekoncentruje, szczególnie wówczas, gdy dostarczamy mu dużą ilość podobnych informacji. Dlatego tak ważne jest, by w czasie prezentacji co jakiś czas robić swego rodzaju przerywniki – pokazywać lekkie, zabawne treści albo zadawać angażujące pytania do publiczności. Warto w tym czasie odwołać się do emocji – to za nimi płynie bowiem uwaga. Owe przerwy sprawią, że słuchacze nieco wypoczną i na powrót koncentrują się na mówcy. 

 

Odpowiednia prezentacja multimedialna przykuwa wzrok i nie prowadzi do rozproszenia uwagi. By tak właśnie było, należy wystrzegać się błędów w jej przygotowaniu. Jak wyżej wspomniano, prezentacja nie może składać się wyłącznie z linijek tekstu – prawdopodobnie i tak nikt ich nie przeczyta! Słuchacze nie mogą bowiem jednocześnie czytać wyświetlanego eseju i słuchać słów osoby prezentującej. 

 

Trzeba także zwrócić uwagę na prędkość wyświetlania kolejnych slajdów. Nie może być zbyt szybka! Z drugiej strony jeśli będziemy przechodzić do kolejnego slajdu za wolno, możemy znudzić słuchaczy domagających się przecież interesujących nowości. 

 

Wiele błędów dotyczy także szaty graficznej. Unikajmy:

 

  • nadmiernej liczby animacji, które działają rozpraszająco i irytująco,

  • pstrokacizny – postawmy na spójną kolorystykę dostosowaną do okoliczności i tematu. Tło każdego slajdu powinno być białe lub inne, ale bardzo jasne,

  • czcionki kaligraficznej, gotyckiej bądź innej czcionki trudnej w odczytaniu.

 

Oczywiście niedopuszczalne są błędy ortograficzne, gramatyczne, które sprawią, że nawet najlepiej wyglądająca prezentacja wyda się nieprofesjonalna.

 

Prezentacja multimedialna – ile powinna trwać?

 

Błędem jest także zbyt długa prezentacja firmy czy zagadnienia. 30 slajdów na spotkaniu z klientami to naprawdę może być zbyt wiele, jeśli pamiętamy, że za każdym z nich stoi przynajmniej kilka zdań ustnego wyjaśnienia.

 

Najlepiej, jeśli na początek przygotowujemy sobie plan prezentacji ustnej. Ustalmy, na jaki temat chcemy mówić jak długo, a do każdej kilkuminutowej wypowiedzi zaplanujmy slajd. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Spedytor międzynarodowy

    STM Sp. z o.o.   Olsztyn, Wyszyńskiego 1    praca zdalna / hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   4 700 - 25 000 zł / mies. (w zal. od umowy)
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja transportów FTL/LTL na trasach międzynarodowych; Planowanie przewozów oraz ustalanie warunków transportu; Przygotowywanie wycen dla klientów firmy; Dbanie o wysoką jakość usług oferowanych klientom; Współpraca z działem administracyjnym; Aktywne...
  • Młodszy Specjalista ds. Wsparcia Laboratorium i Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Zadania: Przyjmowanie materiałów badawczych; Wpisywanie zleceń do systemu laboratoryjnego; Kontakt z klientami telefonicznie i osobiście; Organizacja i przygotowanie przesyłek kurierskich; Obsługa bieżących spraw biurowych;
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    10 godz.
    Zakres obowiązków: Opracowanie i nadzór nad dokumentacją techniczną procesu prefabrykacji. Wykonywanie rysunków z rozkrojami płyt. Planowanie i organizacja produkcji elementów prefabrykowanych. Współpraca z działem projektowym i zespołem realizacyjnym na hali. Współpraca z...
  • Specjalista ds. ESG i Sprzedaży / Key Account Manager / Customer Success Manager

    AKADEMIA KLIMATU SP. Z O.O.   Dąbrowa Górnicza    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat / część etatu
    13 godz.
    Zakres obowiązków: Aktywne pozyskiwanie klientów (głównie duże i średnie firmy) w obszarze ESG i zrównoważonego rozwoju. Prowadzenie rozmów biznesowych, negocjacji oraz prezentacji ofert (kursy, doradztwo, energia, projekty ESG). Wdrażanie naszych autorskich narzędzi IT wspierających...
  • Client Service Delivery Senior Administrator with Danish

    Aon   Kraków    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    The Team collaborates closely with the Danish Teams consisting of brokers and consultants. We provide support in administrating client’s policies throughout the year and helping them make the best decisions! Our office is located in Cracow however in this role we are open to flexibility in terms...

Najnowsze artykuły

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Agent obsługi pasażerskiej – praca, obowiązki, zarobki

Presja czasu, szybkie podejmowanie decyzji w nagłych sytuacjach, drobiazgowe dbanie o procedury – to codzienność osób zajmujących się obsługą pasażerów na lotnisku. Praca agenta obsługi wymaga i doskonałej organizacji pracy, i sporej odporności psychicznej. Jednocześnie stanowisko to pozwala na atrakcyjne zarobki i realizowanie kariery w perspektywicznej branży lotniczej.

Żona i mąż w jednej firmie

Żona i mąż w jednej firmie

Duma z sukcesów zawodowych męża / żony czy raczej zazdrość, porównywanie, rywalizacja przenoszone z pracy do domu?

– Realizacja projektu razem lub rozwój firmy jest niczym wspólne wychowywanie dzieci – zauważa psycholog biznesu Joanna Marszalska. Specjalistka wyjaśnia, w jakie pułapki mogą wpaść pary pracujące w jednej firmie oraz co warto zawczasu omówić, by uniknąć konfliktów.

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Eurostat podał dane na temat liczby kobiet w nauce. Polska w czołówce państw UE

Europejski Urząd Statystyczny podał najnowsze dane dotyczące liczby kobiet pracujących w nauce i inżynierii. W Unii Europejskiej jest ich łącznie 7,7 mln. Polska znajduje się wśród państw, w których odsetek kobiet w tych dziedzinach jest wysoki. Pod tym względem znacząco wyprzedzamy między innymi Niemcy, Francję czy Włochy. 

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

Wskaźniki HR – które są odpowiednie dla Twojej firmy i dlaczego?

– Skuteczny HR opiera się na danych, a nie na intuicji. Firmy, które chcą efektywnie zarządzać zespołem, muszą monitorować kluczowe wskaźniki HR – tłumaczy specjalistka ds. rekrutacji Agnieszka Ciećwierz. Ekspertka podkreśla, że ważne jest dobranie odpowiednich wskaźników HR do swojej firmy. Jakie są opcje? Oto przewodnik po najważniejszych wskaźnikach HR z przykładami ich zastosowania.

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Specjalista ds. cyberbezpieczeństwa: praca, wymagania, wynagrodzenie

Choć profesja jest perspektywiczna i bardzo wysoko opłacana, na rynku pracy brakuje 4 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa. – Nie jest to zawód dla kogoś, kto chciałby raz nauczyć się wszystkich niezbędnych rzeczy i później przez całe życie korzystać z tej wiedzy – komentuje Iwona Prószyńska, ekspertka z Centrum Cyberbezpieczeństwa i Infrastruktury Państwowego Instytutu Badawczego NASK.

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Poczęstunek, kawa i herbata dla pracowników a koszty uzyskania przychodu

Nie wszystkie koszty, które ponosi firma, kwalifikują się do pomniejszenia podstawy opodatkowania. Czy wydatek na kawę i herbatę dla pracowników albo choćby catering w czasie spotkania integracyjnego może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów? Wyjaśniamy, jak zaksięgować poszczególne wydatki, by nie budziło to wątpliwości urzędu skarbowego.