Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

 
Prezentacja multimedialna – jak zrobić, aby nie zanudzić współpracowników?

Szef zlecił Ci przygotowanie dobrej prezentacji multimedialnej na spotkanie z kontrahentami bądź współpracownikami z innych działów – i nie wiesz, jak się do tego zabrać? Pamiętaj o kilku zasadach, dzięki którym zdobędziesz uwagę słuchaczy i utrzymasz ją do samego końca wypowiedzi. Liczy się nie tylko treść, ale i wygląd prezentacji!

 

Spis treści

Prezentacja multimedialna – co to?

 

Zacznijmy od podstaw – co to jest prezentacja multimedialna? Technicznie rzecz ujmując, są to ilustracje, filmy, animacje, ścieżki dźwiękowe, które tworzą wspólną całość i prezentują jakąś treść. Ważne, by dobrze rozumieć, po co tworzy się takie prezentacje – mają one być dopełnieniem i ilustracją słów osoby przedstawiającej jakieś zagadnienie. Uzupełnieniem – a nie konkurencją dla mówcy!

 

Prezentacja multimedialna – kiedy warto ją przygotować?

 

Prezentację multimedialną zwykle przygotowuje się, kiedy:

 

  • zagadnienie jest złożone i wymaga ułatwiających zrozumienie ilustracji, przykładów, definicji,

  • chcemy pokazać wykresy, tabele, rysunki, grafiki, wideo, 

  • wypowiedź będzie dość długa i chcemy ją uatrakcyjnić, urozmaicić, 

  • prezentacja będzie pełnić formę skrótu z wystąpienia, dokumentu pomocniczego dla słuchaczy.

 

Uwzględnienie prezentacji multimedialnej w wystąpieniu pełni także ważną funkcję wizerunkową. Jeśli jest dobrze przygotowana, przemyślana, świadczy o profesjonalizmie i zaangażowaniu mówcy. Dlatego warto przygotowywać prezentacje szczególnie na spotkania z klientami, a także np. wówczas, gdy staramy się o awans, zależy nam na zrobieniu dobrego wrażenia na przełożonym, budowaniu mocnej pozycji w firmie. 

 

Prezentacja multimedialna – gdzie ją przechowywać?

 

Powszechnie używanym programem do tworzenia prezentacji jest Power Point należący do Pakietu Microsoft Office. Jest to jednak program płatny. Jeśli chcemy zdecydować się na darmowe oprogramowanie, mamy szeroki wachlarz możliwości. Do popularnych programów należą np. Prezentacje Google, umożliwiające przygotowywanie prezentacji multimedialnych online, LibreOffice Impress (z pakietu LibreOffice / The Document Foundation), OpenOffice Impress (z pakietu OpenOffice / Apache), Canva i wiele więcej.

 

Niezależnie od tego, na jaki program się zdecydujemy, nie zapomnijmy o backupie. Prezentację multimedialną warto przechowywać nie tylko na własnym komputerze, ale też w przestrzeni chmurowej czy na zewnętrznym urządzeniu. 

 

Cechy dobrej prezentacji multimedialnej

 

Zabierasz się właśnie do stworzenia prezentacji? Pamiętaj, że dobra prezentacja multimedialna:

 

  • nie jest przeładowana tekstem! Słuchający prezentacji z pewnością i tak nie będą go czytać,

  • zawiera kluczowe hasła i pojęcia, wyjaśnienia mają w niej charakter skrótowy,

  • może zawierać to, co z oczywistych względów nie znalazło się w przemowie pracownika, np. odnośniki do tekstów, linki, pod którymi znajdziemy więcej informacji,

  • jest spójna, a kolejne slajdy czy fragmenty wynikają z poprzednich, widać wyraźną strukturę. Logiczny układ prezentacji multimedialnej znacząco ułatwia jej odbiór, słuchacze gubią się w gąszczu losowych informacji, a więc nie zniechęcają się i nie tracą zainteresowania,

  • ma spis treści, czy agendę, dzięki której słuchacze będą wiedzieć, ile trwa całość i czego mogą się spodziewać. Spis treści to także ułatwienie dla osób, które potem będą korzystać z prezentacji (częstą praktyką jest rozsyłanie materiałów po spotkaniach biznesowych, naukowych itp.),

  • posiada ilustracje, schematy, grafiki, mapy, wykresy – wszystko to, co jest odpowiednie dla danego zagadnienia. Ilustracje mają dwojaką funkcję. Przekazują informacje, które trudno opisać słowami, ale też stanowią przynętę dla koncentracji. Ładne zdjęcia, ciekawie wykonane wykresy przykuwają wzrok.

 

Prezentacja multimedialna – jak nie zanudzić słuchaczy?

 

Prezentacja pomaga w uzyskaniu i utrzymaniu uwagi słuchaczy. Pamiętajmy, że ludzki umysł ma to do tego, iż łatwo się dekoncentruje, szczególnie wówczas, gdy dostarczamy mu dużą ilość podobnych informacji. Dlatego tak ważne jest, by w czasie prezentacji co jakiś czas robić swego rodzaju przerywniki – pokazywać lekkie, zabawne treści albo zadawać angażujące pytania do publiczności. Warto w tym czasie odwołać się do emocji – to za nimi płynie bowiem uwaga. Owe przerwy sprawią, że słuchacze nieco wypoczną i na powrót koncentrują się na mówcy. 

 

Odpowiednia prezentacja multimedialna przykuwa wzrok i nie prowadzi do rozproszenia uwagi. By tak właśnie było, należy wystrzegać się błędów w jej przygotowaniu. Jak wyżej wspomniano, prezentacja nie może składać się wyłącznie z linijek tekstu – prawdopodobnie i tak nikt ich nie przeczyta! Słuchacze nie mogą bowiem jednocześnie czytać wyświetlanego eseju i słuchać słów osoby prezentującej. 

 

Trzeba także zwrócić uwagę na prędkość wyświetlania kolejnych slajdów. Nie może być zbyt szybka! Z drugiej strony jeśli będziemy przechodzić do kolejnego slajdu za wolno, możemy znudzić słuchaczy domagających się przecież interesujących nowości. 

 

Wiele błędów dotyczy także szaty graficznej. Unikajmy:

 

  • nadmiernej liczby animacji, które działają rozpraszająco i irytująco,

  • pstrokacizny – postawmy na spójną kolorystykę dostosowaną do okoliczności i tematu. Tło każdego slajdu powinno być białe lub inne, ale bardzo jasne,

  • czcionki kaligraficznej, gotyckiej bądź innej czcionki trudnej w odczytaniu.

 

Oczywiście niedopuszczalne są błędy ortograficzne, gramatyczne, które sprawią, że nawet najlepiej wyglądająca prezentacja wyda się nieprofesjonalna.

 

Prezentacja multimedialna – ile powinna trwać?

 

Błędem jest także zbyt długa prezentacja firmy czy zagadnienia. 30 slajdów na spotkaniu z klientami to naprawdę może być zbyt wiele, jeśli pamiętamy, że za każdym z nich stoi przynajmniej kilka zdań ustnego wyjaśnienia.

 

Najlepiej, jeśli na początek przygotowujemy sobie plan prezentacji ustnej. Ustalmy, na jaki temat chcemy mówić jak długo, a do każdej kilkuminutowej wypowiedzi zaplanujmy slajd. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • US Broking Client Service Delivery Administrator

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Overview The main goal of all teams involved in US broking is to advise our clients on the best group healthcare insurance offered by medical vendors on the market, in cooperation with our US teams. Based on the received documentation concerning different insurance options available, we analyze and...
  • Specjalista ds. Kadr i Płac

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: kompleksowa obsługa kadrowo-płacowa pracowników, tj.: akta osobowe, umowy zlecenia, ewidencja czasu pracy, naliczanie wynagrodzeń, nadzorowanie przestrzegania przepisów prawa pracy oraz aktualizowanie dokumentacji kadrowej, weryfikowanie czasu i planów pracy...
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Orderpicker dla sieci sklepów spożywczych

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Alkmaar   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Obowiązki: zbieranie i realizacja zamówień w systemie voice-pick (nie musisz komunikować się biegle po angielsku!) kompletowane i przygotowanie towaru do wysyłki, przyjmowanie zwrotów, dbałość o porządek w miejscu pracy, możliwa praca na różnych działach magazynu; Wymagania:...

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?