Tak, jak przedstawiciel handlowy musi perfekcyjnie przedstawiać promowany produkt, tak samo przedsiębiorca powinien idealnie zaprezentować swoją firmę.
Czym jest prezentacja firmy?
Prezentacja firmy ma wywołać zaplanowaną reakcję u odbiorców. Jaką konkretnie – zależy od aktualnej strategii przedsiębiorstwa. Sart-upy poszukują inwestorów, mniejsze firmy funduszy, jeszcze inne chcą pozyskać partnerów, nowe technologie, sprzedać dany produkt lub pomysł. Aby osiągnąć zamierzony efekt, muszą podjąć wiele ważnych kroków. Zaprezentowanie ich podczas spotkania z być może przyszłymi partnerami, jest jednym z pierwszych etapów. Dlatego bardzo ważne jest, by tego momentu nie lekceważyć. Dopracowana prezentacja o firmie może zapewnić jej dobrą przyszłość, utorować nowe ścieżki w branży.
Formy prezentacji firmy
W zależności od tego, co reprezentant firmy chce przedstawić słuchaczom, ile ma czasu na wypowiedź, do ilu odbiorców będzie kierował swoje wystąpienie itd., projektuje odpowiedni dokument oraz wypowiedź, które przedstawia na umówionym spotkaniu.
Prezentacja power point to jedna z najbardziej podstawowych i znanych form, na przedstawienie treści o firmie. Plansze z tekstem, fotografiami lub krótkimi filmikami wideo uzupełniane są bieżącymi wypowiedziami prowadzącego. Cały plik można wydrukować (oczywiście z wyjątkiem filmów), a także przesyłać bezpośrednio do zainteresowanych osób. Oprócz tego programu dostępne są również inne, podobne narzędzia dostępne online, za pomocą których można stworzyć ciekawą wizualizację.
Czasami też dobra prezentacja firmy może zawrzeć się w jednym krótkim filmie video, na którym już od razu umieści się komentarz do omawianych kwestii. Dodatkowo takie spotkania dobrze jest uzupełniać o katalogi, broszury, ulotki i inne materiały – zawierające szczegóły, których ze względu na brak czasu nie uda się omówić podczas wystąpienia.
Co powinna zawierać prezentacja oferty firmy?
Jakie elementy powinna zawierać dobra prezentacja firmy, by z jednej strony zainteresowała odbiorców, a z drugiej przedstawiła wszystko to, na czym zależy osobie ją prowadzącej?
• Bardzo ważna jest selekcja danych. Należy przedstawić te, które są istotne z perspektywy odbiorców, pozwalają zorientować się w sytuacji przedsiębiorstwa, prezentowanej ofercie itp.
• Wstęp warto opatrzyć podstawowymi danymi o firmie – od ilu lat jest na rynku, jak długo zajmuje się daną branżą i co udało się już osiągnąć. Jednak należy pamiętać, by nie stracić z oczu głównego celu prezentacji. Po przygotowaniu planu dobrze jest więc sprawdzić proporcje przedstawienia poszczególnych informacji.
• Aby zrobić dobre wrażenie na odbiorcach, warto zadbać o oprawę wizualną. Odpowiednio dobrana kolorystyka, szablony, tekst ułożony równo, dopasowany do pojawiających się obrazów.
• Całość powinna być spójna i logiczna. Oczywiście, nawet jeśli przedstawiciel firmy zleca firmie zewnętrznej wykonanie prezentacji, to musi wiedzieć, co się w niej znajduje i o czym mówi. Nie należy praktykować opcji czytania gotowego tekstu ze slajdów. Nie ma przeciwwskazań, by podczas przemówienia wspomagać się własnymi notatkami, ale niech nie będą one dokładnym powieleniem treści, którą uczestnicy spotkania będą mogli samodzielnie wyczytać.
Bez względu na to, czy walczymy o nowe kontakty biznesowe, nowy sprzęt, pieniądze, miejsce na rynku, pamiętajmy, że najważniejsze jest uszanowanie odbiorcy – jego czasu, potrzeb itp.