Mimo walki ze stereotypami i dyskryminacją podejmowanej na różnych frontach nadal istnieje wiele zawodów, o których mówi się, że są domeną dla mężczyzn. Kobietom trudno jest dostać się na stanowiska, a jeśli już je obejmą, spotykają się z nie zawsze przyjemnymi reakcjami klientów i współpracowników. Jak jest w branży automotive, w mechanice samochodowej? Czy znajdzie się tam praca dla kobiet?
Branża motoryzacyjna – nie tylko dla mężczyzn
Mechanik raczej nie będzie stał na początku listy prezentującej zawody dla kobiet. W warsztacie w większości takich punktów spotkamy wyłącznie mężczyzn. Dlaczego tak jest? Co prawda od samego początku przypisuje nam się pewne role – dziewczynkom maluje się pokój na różowo i daje w prezencie lalki w sukienkach, dla chłopców przypisany jest kolor niebieski, a pod choinkę czy na urodziny dostają resoraki i modele do składania. Warto pamiętać, że to tylko stereotypy.
Nie ma żadnych przeciwwskazań, by pracę w branży motoryzacyjnej podejmowały kobiety. Rozkręcanie, składanie, czyszczenie, wymienianie części nie wymaga nadludzkiej siły i z powodzeniem takie zajęcia mogą być wykonywane zarówno przez kobiety jak i mężczyzn. Wystarczy wiedza i umiejętności – a te może zdobyć każdy, kto podejmie naukę. Technikum samochodowe czy kierunki inżynieryjne coraz częściej przyjmują w swoje szeregi młode dziewczyny i dorosłe kobiety. Działają takie akcje jak np. „Dziewczyny na politechniki”, zachęcające do wybrania niestandardowej ścieżki edukacji i drogi zawodowej.
Kobieta mechanik, czyli stereotypy kontra rzeczywistość
Mimo wielu inicjatyw kobiety wciąż muszą mierzyć się z krzywdzącymi stereotypami. Już sam wybór szkoły czasem wywołuje sprzeciw rodziców czy opiekunów. Kolejne problemy mogą pojawić się podczas poszukiwania pracy – mimo iż zakaz dyskryminacji występuje i w Konstytucji i w Kodeksie pracy, to właściciele warsztatu obawiają się, iż kobieta mechanik odstraszy klientów, którzy będą chcieli powierzyć swoje pojazdy wyłącznie mężczyznom, „bo oni się znają”.
Jak się jednak okazuje, problem ten można obrócić na korzyść pań. Niejednokrotnie kobieta-kierowca, użytkownik samochodu spotkała się z nieuczciwymi praktykami mechaników. Fachowcy lubią pouczać, pokazywać swoją wyższość, traktując panie jako niekompetentne, i nie kwapią się do udzielania informacji na temat usługi. Wiele kobiet, jadąc do mechanika, prosi o towarzystwo partnera, brata lub taty. Niestety znane są też historie pań, które zostały oszukane przez mechaników – skradziono im części do samochodu, pobrano opłaty za drogie usługi. W serwisach dokonywano tylko drobnych napraw lub w ogóle nie podejmowano żadnych czynności. Wynikało to często z niewiedzy klientek, które nie wiedziały o co zapytać i jak sprawdzić przebieg naprawy.
Brak zaufania do mechaników może przyczynić się do celowych poszukiwań kobiet pracujących w motoryzacji. Panie wykonujące „męskie zawody” mogą więc przyciągnąć znacznie więcej klientów.
Jeśli myśli się o branży automotive w Polsce, to kobiety coraz częściej stanowią ważne ogniwa w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Nadal jednak muszą walczyć – z tzw. szklanym sufitem, z uprzedzeniami klientów i współpracowników, czy codziennymi docinkami ze strony kolegów.