Pozapłacowe czynniki motywacyjne
By przedsiębiorstwo działało sprawnie i efektywnie, nieustannie trzeba kontrolować sytuację - technologiczną, finansową, a także dotyczącą zasobów ludzkich.
To ostatnie zadanie nie należy do najłatwiejszych. Trzeba bowiem nie tylko kontrolować pracowników, sprawdzać, czy wywiązują się ze swoich obowiązków, ale też motywować ich do działania.
Kiedyś panowało przekonanie, że największą motywacją pracowników jest odpowiednie wynagrodzenie finansowe. Podwyżki, premie, wszystko to miało sprawiać, by pracownicy działali sprawniej i efektywniej. Obecnie jednak odchodzi się od takiego sposobu myślenia. Teraz uwagę zwraca się na pracownika i jego potrzeby, na to, co sprawia, by czuł się bezpieczny i doceniony. Nie zawsze takie poczucie dają pieniądze. Stąd bardzo często stosuje się pozapłacowe sposoby motywowania pracowników.
Wśród czynników motywacyjnych możemy wyróżnić materialne i niematerialne narzędzia motywowania pracowników.
Do materialnych zaliczyć można np. karty do obiektów sportowych, zniżki na bilety, udział w kursach i szkoleniach - tu jest bardzo duże pole do manewru. Wymaga to oczywiście dopasowania do potrzeb pracownika. Na samochód służbowy nie ucieszy się np. osoba, która ze względów zdrowotnych czy ekologicznych preferuje jazdę rowerem.
Do bardzo pożądanych, materialnych czynników motywacyjnych należy pakiet medyczny lub ubezpieczeniowy. Pracownik ma wtedy poczucie, że nie tylko jest bezpieczny na swoim stanowisku, ale też firma otacza go opieką poza miejscem pracy.
Oprócz wymienionych wyżej, wyróżnia się jeszcze pozamaterialne sposoby motywacji pracowników. Do nich można zaliczyć awans w strukturach firmy, rozszerzenie kompetencji. Bardzo wiele dają pochwały - od menadżera, ale też np. od właściciela firmy (jeśli hierarchia jest mocno rozbudowana). Dużym bodźcem, wzmacniającym motywację pracowników jest poczucie bezpieczeństwa w miejscu pracy, stałości zatrudnienia oraz wynagrodzenia.
Pozafinansowe motywowanie pracowników - czy jest skuteczne?
Pozapłacowe środki pobudzania motywacji są trudniejsze do przydzielenia i zorganizowania, natomiast mogą przynieść też więcej korzyści. Jeśli pracodawca interesuje się potrzebami swoich podwładnych, zna je i stara się zaspokoić, to, patrząc na sytuację z szerszej perspektywy czasu, buduje rodzaj silniejszej więzi. Taka relacja pozwoli zatrzymać dobrych pracowników na dłużej.
Motywatory w pracy, stosowane w sposób umiejętny i dopasowany do potrzeb jednocześnie pracownika i przedsiębiorstwa to bardzo ważny czynnik, wpływający na rozwój danej organizacji. Chęć pracowników, do osiągania jak najlepszych wyników w pracy (wzmacniana przez narzędzia motywacyjne), będzie dawała lepsze rezultaty działalności całej firmy.