Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy zawodowej i poufności a plotki w pracy

Zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy zawodowej i poufności a plotki w pracy

 
Zobowiązanie pracownika do zachowania tajemnicy zawodowej i poufności a plotki w pracy

W przypadku wielu osób praca zajmuje co najmniej trzecią część życia. Nic dziwnego, że często trudno powstrzymać się przed opowiadaniem o niej bliskim czy znajomym. Raczej nic nie szkodzi, jeśli dzielimy się anegdotami o awarii ekspresu w zakładowej kuchni lub informacją o wygranej nagrodzie w wewnętrznym firmowym konkursie. Gorzej, gdy opowiadamy o wpadce nielubianego szefa, czy też mówimy o tajemnicach, jakie poznaliśmy w ramach swojego stanowiska służbowego.

 

Klauzula poufności, czyli umowa o poufności

 

Firmy coraz częściej żądają od zatrudnionych podpisania tzw. klauzuli poufności. Jest ona zwykle zdefiniowana bardzo szeroko: za poufne uważa się wszelkie informacje dotyczące firmy, jej działalności i klientów, o ile nie są one publicznie znane (na przykład ujawnione w wywiadzie prasowym prezesa czy opublikowane w ramach informacji dla inwestorów giełdowych).

 

Przepisy dotyczące naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa znajdziemy w Ustawie z dn. 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993 nr 47 poz. 211). Zgodnie z nią zobowiązanie do zachowania informacji dla siebie obowiązuje też byłych pracowników firmy – przez 3 lata po ustaniu stosunku pracy (chyba że podpisana umowa stanowi inaczej).

 

W deklaracji poufności, dołączanej najczęściej do umowy o pracę, podwładny informowany jest o konsekwencjach naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa. Ustawodawca przewidział karę grzywny, a także pozbawienia lub ograniczenia wolności do 2 lat. Przedsiębiorca może domagać się też naprawienia szkody, oddania bezprawnie uzyskanych korzyści, zaprzestania szkodliwych działań, usunięcia ich skutków, wydania jednego lub kilku sprostowań, a w niektórych przypadkach też zasądzenia sumy na cele społeczne.

 

Ponadto do sankcji często należy możliwość rozwiązania umowy z winy pracownika, bez zachowania okresu wypowiedzenia – czyli tzw. zwolnienie dyscyplinarne.

 

Zobowiązanie do zachowania poufności – zasady

 

Specjalna klauzula poufności zabezpiecza dodatkowo interesy zakładu pracy i uwrażliwia pracowników na zachowanie tajemnicy firmowej. Nie znaczy to jednak, że w przypadku, gdy jej nie podpisaliśmy, bezkarnie możemy pozwolić sobie na opowiadanie o tym, co dzieje się w pracy.

 

Ochrona ważnych informacji wewnętrznych przedsiębiorstwa wynika wprost z art. 100. § 2. pkt 4. Kodeksu pracy, stanowiący, że pracownik zobowiązany jest zachować w tajemnicy informacje, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.

 

Są to przede wszystkim dane o kondycji przedsiębiorstwa, jego strategii, polityce cenowej i kluczowych klientach. Jednak nie tylko: możemy narazić pracodawcę na szkodę wizerunkową, opowiadając na przykład o używanym przez nas w pracy sprzęcie.

 

Wydawałoby się, że "niewinny" wpis w mediach społecznościowych: "wkurzył mnie ten stary grat, służbowy laptop, znów czekałem 10 minut aż się włączył" – to nic poważnego, drobny wyraz frustracji, którą dzielimy się ze znajomymi. Jednak gdy taki komentarz zobaczy szef, może uznać go za złamanie zasady dbania o dobro firmy – w tym przypadku o dobro niematerialne, jakim jest reputacja przedsiębiorstwa.

 

Przepisy Kodeksu pracy w tym zakresie są rozumiane szeroko. Jak stwierdził Sąd Najwyższy w uzasadnieniu do wyroku z 28 kwietnia 1997 r. (I PKN 118/97, OSNAPiUS 1998, Nr 7, poz. 206), „przez zobowiązanie pracownika do dbałości o dobro zakładu pracy należy rozumieć ustanowienie szczególnej zasady lojalności względem przełożonego, która obliguje pracownika do powstrzymania się od działań, które mogą przyczynić się do powstania szkody po stronie pracodawcy lub mogą zostać ocenione jako działania na niekorzyść pracodawcy”.

 

Klauzula poufności w umowie a plotki w pracy

 

Czy plotkowanie może zostać uznane za naruszenie zasady poufałości? Pracodawca zwykle chce chronić dane dotyczące płac. Stanowią one ważny składnik konkurencyjności na rynku i polityki wewnętrznej. Czy znaczy to, że nie wolno powiedzieć żonie lub koledze z pracy o otrzymanej podwyżce?

 

Jak stwierdził Sąd Najwyższy: "obecnie obowiązujące przepisy prawa pracy nie mogą stanowić dla pracodawcy podstawy do wprowadzenia zakazu ujawniania przez pracownika własnego wynagrodzenia za pracę" (wyrok z 26 maja 2011 r. (sygn. II PK 304/10).

 

Pełną ochroną objęte są natomiast dane dotyczące cudzych pensji. Jeśli pracujemy w dziale kadr i mamy dostęp do informacji dotyczących wynagrodzeń w zakładzie pracy, obowiązuje nas tajemnica związana z ochroną danych osobowych. Kadrowa nie może więc powiedzieć koleżance z pracy: "wiesz, że ta Ania, która siedzi koło ciebie, zarabia dwa razy więcej niż ty?". Przekazanie takiej informacji to naruszenie obowiązków pracowniczych.

 

Według Sądu Najwyższego jednak nie zawsze jest to naruszenie ciężkie, skutkujące dyscyplinarką. W przypadku, gdy udowodnienie nierównego traktowania w zakresie wynagrodzenia nie jest możliwe bez odwołania się do wysokości wynagrodzenia innych pracowników, złamanie tajemnicy przez pracownika, który jako jedyny ma dostęp do informacji płacowych, powinno być traktowane łagodniej, bo bez jego zeznań nie można stwierdzić dyskryminacji.

 

Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, by przywołana Ania sama podzieliła się z koleżanką informacją o własnych zarobkach. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zaznacza, że obowiązek zachowania w tajemnicy wysokości własnej pensji nie może być przez firmę narzucany, a udzielenie takiej informacji nie jest podstawą do zwolnienia pracownika.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Konfekcjoner / Robotnik produkcyjny

    Lava Group S.C   Józefosław    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  tymczasowa/dodatkowa   35,00 - 38,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    rozpakowywanie i pakowanie towaru; konfekcjonowanie przygotowywanie kartonów; kontrolowanie jakości wyrobów;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 dni
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Sztygar Zmianowy Górniczy pod Ziemią / TBM Shift Engineer

    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Zakres obowiązków: Praca przy drążeniu tuneli za pomocą tarczy TBM na projekcie rozbudowy II linii Metra w Warszawie, Nadzór nad prowadzeniem robót tunelowych na zmianie, Przestrzeganie obowiązujących przepisów, zarządzeń, instrukcji, norm i wytycznych, Prowadzenie robót zgodnie z...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    1 dni
    Obowiązki: Pozyskiwanie nowych klientów oraz obsługa bieżących. Organizacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi oraz przewoźnikami lotniczymi. Negocjacje cenowe i przygotowywanie ofert transportowych.

Najnowsze artykuły

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.