Na początku rekrutacji najważniejszym elementem jest właściwie przygotowane CV. Są jednak takie branże, w których zdecydowanie większy nacisk kładzie się na zawodowe portfolio.
Co powinno się znaleźć w portfolio grafika?
Jednym z zawodów, w których własne portfolio jest właściwie niezbędnym elementem do funkcjonowania na rynku, jest grafik. Niezależnie od tego czy mówimy o projektancie grafiki na opakowania, grafiku multimediów, czy artyście warsztatowym – efektem pracy każdego z nich jest dzieło wizualne. Ich twórczość oceniana jest wzrokowo.
Portfolio grafika to jego CV. Przy budowie powinien się więc kierować podobnymi zasadami jak przy tworzeniu życiorysu. Tak jak nikt nie będzie czytał kilkustronicowego dokumentu opisującego szczegółowo każdy krok w karierze zawodowej, tak samo ciężko będzie wymagać od przyszłego pracodawcy, by przejrzał wszystkie wykonane przez grafika prace. Należy więc skupić się na kilku wybranych dziełach, które najlepiej odzwierciedlają nie tylko umiejętności, ale też i zainteresowania grafika. Dodatkowo oczywiście trzeba zwrócić uwagę na zapotrzebowania przyszłego pracodawcy lub klienta.
Warto również zamieścić zasady współpracy i uchylić rąbka tajemnicy warsztatu. Zlecenia graficzne są bowiem wykonywane na zamówienia klientów mających sprecyzowane wymagania. Mimo że głównym „narzędziem” pracy są umiejętności artystyczne grafika, to jednak powinien on zadbać o to, by w miarę możliwości podporządkować się wizji klienta. Umieszczenie kilku wskazówek co do przebiegu współpracy pozwoli zadbać o poczucie bezpieczeństwa u zleceniodawców.
W związku z tym, że praca grafika jest różnorodna i może dotyczyć wielu obszarów, są bardzo rozmaite sposoby na prezentacje gotowych prac. Portfolio online, w postaci PDF czy gotowych wydruków – powinniśmy postawić na własną kreatywność i funkcjonalność przygotowywanego zbioru. Bardzo istotna jest czytelność oraz odpowiednia oprawa techniczna – właściwy rozmiar plików, ich format, by łatwo otworzyć i przeglądać portfolio.
CV kandydata dopiero wkraczającego na rynek nie jest z reguły zbytnio rozbudowane, stara się więc skupić na tym, czego dokonał podczas lat nauki. Podobnie będzie z portfolio początkującego grafika. Można w nim umieścić najlepsze prace ze szkoły, być może takie, które były gdzieś wystawiane lub wysyłane na konkursy.
Oczywiście oprócz samych prac powinniśmy umieścić przynajmniej kilka krótkich informacji o sobie. O ukończonej uczelni artystycznej, warsztatach plastycznych, o miejscach, w których pracowaliśmy i co udało się osiągnąć naszą pracą.
Dlaczego warto mieć własne portfolio?
Nigdy nie wiadomo, kiedy grafikowi może przydać się portfolio, dobrze mieć je więc zawsze przygotowane – chociażby we wstępnej fazie, tak by łatwo je zaktualizować w razie potrzeby. Duża grupa grafików pracuje na zamówienia dla różnych klientów – jedne zlecenia mogą szybko generować następne umowy. Warto więc być gotowym, by szybko móc zaprezentować swoje dotychczasowe osiągnięcia.