Mała gastronomia ma duży potencjał, ale trudno byłoby stwierdzić, że pierogarnia to wyjątkowo prosty pomysł na biznes. Na rynkowy sukces składa się bowiem bardzo wiele elementów, a o znaczną część trzeba zadbać jeszcze przed otwarciem własnej restauracji.
Pierogarnia − zapotrzebowanie na rynku
Jaki jest przepis na własną pierogarnię? Przede wszystkim, by pyszny farsz otulony przez idealne ciasto na pierogi znalazł swoich wiernych wielbicieli, przedsiębiorca powinien dokładnie zbadać lokalny rynek, ocenić konkurencję, sprawdzić szanse i zagrożenia i wreszcie oszacować koszty. Przyda się więc dokładny biznesplan pierogarni.
W kwestii menu pierogarnia może, ale nie musi, ograniczać się do kilku standardowych pozycji, uzupełnionych np. o polskie domowe zupy. Jeśli w okolicy są już punkty z tradycyjną kuchnią polską i kolejny taki lokal miałby małe szanse przebicia się na rynku, warto pokusić się o większą wolność w interpretowaniu tematu. To danie jest bowiem różnie przyrządzane w odległych zakątkach świata. Bliżsi i dalsi kuzyni naszych pierogów domowych to m.in. gruzińskie chinkali, rosyjskie pielmieni, empanadas, czyli meksykańskie pierogi z pieca, ravioli i tortellini rodem z Włoch, a także azjatyckie wersje − gyoza czy won tony. Można też zaproponować menu dla wegetarian, wegan, osób na różnych dietach.
Sprzedaż pierogów: wymogi sanepidu
Każdy lokal gastronomiczny, aby nie narażać klientów i pracowników na problemy zdrowotne, musi spełniać wymogi sanepidu. Dotyczą one zarówno żywności i procesu jej wytwarzania, pracowników, jak i stanu technicznego pomieszczeń, ich rozmieszczenia, wyposażenia lokalu, w tym narzędzi i urządzeń gastronomicznych, jakości wody, przechowywania odpadów z produkcji żywności.
Zgodnie z Ustawą z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia, zanim rozpocznie się sprzedaż pierogów, lokal gastronomiczny musi zostać odebrany przez inspekcję sanitarną i uzyskać wpis do rejestru zakładów. W momencie odbioru należy okazać wymagane przez inspektora dokumenty. m.in. księgę HACCP, Dobre Praktyki Produkcyjne i Higieniczne (GHP-GMP), umowę najmu bądź własności lokalu, projekt technologiczny lokalu, umowę na odbiór śmieci, wyniki badania wody, aktualne orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych.
Jak otworzyć pierogarnię?
Poza spełnieniem wymogów sanepidu trzeba też dopełnić wszelkich formalności związanych z rejestracją firmy. Działalność można prowadzić w dowolnej formie, poza spółką partnerską, a obowiązkowym kodem PKD dla pierogarni jest 56.10.A − Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne. Przyda się też odpowiednia promocja. Najlepszym rozwiązaniem jest reklama pierogów w internecie. Warto tu wykorzystać portale społecznościowe i publikować posty w lokalnych grupach.