Glamping – co to?
Glamping to połączenie dwóch słów, „glamorous” oraz „camping”. Oznacza kempingowanie najwyższej klasy. Glamorous tłumaczone jako czarujący, właściwie definiuje to, czego może doświadczyć osoba wybierająca taki rodzaj wypoczynku. Domki na drzewie z pełnym wyposażeniem, wśród konarów oświetlonych lampkami, luksusowe namioty, z których rozpościera się widok na zachwycający krajobraz czy stylowe chatki ze szklanymi ścianami otwierającymi się na krystalicznie czyste jeziora – wszystko wygląda jak wyjęte z magicznego świata, gwarantującego niezwykłe wrażenia.
Glamping – jak założyć?
Dla spragnionych odpoczynku glamping w Polsce może okazać się wspaniałą destynacją na urlop, a dla osób myślących o interesach – to idealny pomysł na biznes. Jednak planując założenie działalności gospodarczej w tym kierunku, należy pamiętać, że branża jest wymagająca. Do najważniejszych kwestii, które należy przeanalizować przed podjęciem się tego projektu – pomysł, miejsce oraz nakłady finansowe i realizacja przepisów prawa.
Jeżeli chodzi o akty prawne, to największe znaczenie ma Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych, a także Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. W dokumentach jest mowa między innymi o tym, jakie są definicje poszczególnych obiektów hotelarskich, gdzie wnioskować o zaszeregowanie obiektu, jakie warunki higieniczno-sanitarne trzeba spełnić itd. Należy uważnie przestudiować zasady prowadzenia tego typu działalności.
Kolejny ważny element to pomysł i wykonanie. Turystyka rozwija się bardzo dynamicznie i o glampingu jest coraz głośniej. Dobrze wykazać się oryginalną ofertą, by wyróżnić się na tle konkurencji. Zaprojektowanie obiektów w konkretnym stylu, wzbogacenie ich o dodatkowe usługi, jak gorące źródła i sauny sprawi, iż ośrodek może zyskać na popularności.
Istotne jest oczywiście wybranie odpowiedniego miejsca. Można zdecydować się na glamping nad morzem, w górach, nad jeziorem – ważne, by wynajęty lub zakupiony teren posiadał wysokie walory estetyczne.
Koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej
Tego typu działalność najlepiej zacząć, posiadając już przynajmniej część funduszy. Jeżeli turysta ma doświadczyć wygód i luksusu, to koszty gwarantujące takie warunki będą wysokie. Trzeba również przygotować się do tego, że zwrot finansów nie nastąpi natychmiast. Liczba oferowanych noclegów jest bowiem ograniczona, a niekoniecznie zawsze można liczyć na pełne obłożenie.
Przedsiębiorcy powinni też opracować sposób na biznes, w którym występują przestoje związane z porami roku. Nie każdy krajobraz zawsze wygląda tak samo dobrze, dlatego warto przemyśleć promocję i metody na wykorzystanie obiektu poza regularnym sezonem.
Glamping – jak pozyskać klientów?
Dobra reklama firmy w tym przypadku powinna przede wszystkim być perfekcyjnie zaplanowana od strony wizualnej. Profesjonalna strona internetowa, dobrze zrobione fotografie eksponujące największe atuty miejsca powinny przekonać niezdecydowanych o tym, że w ośrodku znajdą wszystko, czego potrzebują.
Turystyka w Polsce opiera się głównie na dwóch kierunkach – góry i morze. Warto zaproponować im atrakcyjną alternatywę w innych lokalizacjach, gwarantującą większy spokój i komfort wypoczynku.