Twój pomysł na biznes to drukarnia 3D? Przeczytaj, na co powinieneś zwrócić uwagę i jakie masz możliwości.
Jak założyć drukarnie 3D?
Definicja druku 3D zakłada, iż jest to proces tworzenia oparty na nakładaniu na siebie kolejnych warstw różnego rodzaju tworzywa, aż do powstania docelowego produktu. Nie jest powiedziane, jakiego rodzaju substancję powinny wykorzystywać drukarki, ani jakie powinno być przeznaczenie drukowanych przedmiotów.
Doprecyzowanie tych kwestii powinno być podstawą biznesplanu przedsięwzięcia. Powinniśmy zdecydować, jaki charakter będzie miała działalność – czy mamy pomysł na biznes rodzinny małych rozmiarów i chcemy zainwestować w drukowanie 3D prostych, indywidualnych zamówień, czy może zwiększyć zasięg przemysłowy i wyspecjalizować się w wytwarzaniu specyficznych części na międzynarodowy rynek.
Profil działalności będzie determinował, jakiego rodzaju sprzęt należy zakupić, jakie materiały stosować do wydruku, a tym samym, jakie koszty poniesiemy przy otwieraniu firmy.
Drukowanie 3D na zamówienie klientów indywidualnych nie musi ograniczać się do jednego urządzenia. Możemy zainwestować w biznes wytwarzający produkty w różnych materiałach, co zwiększy konkurencyjność na rynku. Być może warto zainwestować w nietypowe rozwiązania jak druk z czekolady, czy jadalnego ciasta. W mniejszych drukarniach można drukować biżuterię, części zamienne do różnych sprzętów, zabawki itp.
Drukarnia 3D – czy to się opłaca?
To nadal stosunkowo młody biznes. Rozpisując biznesplan, należy dokładnie obliczyć, ile kosztować będą wydruki 3D i jakie ceny należy podać klientom – by z jednej strony były dla nich atrakcyjne, z drugiej pozwoliły na generowanie zysków.
Prostsze drukarki osiągają ceny do kilku tysięcy złotych, te lepsze to koszt rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych lub więcej. Najtańsze filamenty do drukarek są w cenie kilkudziesięciu złotych za kilogram. Wyższa jakość materiałów oznacza większe koszty.
Jak pozyskać klienta?
W drukowaniu przestrzennym efektem ocenianym przez klienta jest jakość gotowego produktu – wizualna, materiałowa, wytrzymałościowa. Dobrze by było więc, aby na naszej stronie internetowej znalazły się fotografie reprezentatywnych zleceń oraz opis urządzeń, z których korzystamy i rodzaju filamentów.
W związku z tym, iż nie jest to jeszcze tak mocno popularna branża, warto zadbać o widoczność naszej działalności w internecie – pozycjonowanie oficjalnej strony internetowej, odpowiednie profile na portalach społecznościowych z wartościowymi treściami, czynny udział w dyskusjach na stronach branżowych. Jeżeli decydujemy się na jedną, wąską specjalizację, warto powalczyć o miejsce na rynku międzynarodowym.