Masz coś ciekawego do powiedzenia? Twoją pasją interesują się znajomi i znajomi znajomych? Może warto zrobić z tego dochodowy interes? Sprawdź, czym jest podcast i czy to dobry pomysł na biznes w internecie.
Podcast – jak zacząć? Jak nagrywać?
Podcast to cykliczne publikacje internetowe typu audio (dźwiękowe) o dowolnej tematyce, udostępniane użytkownikom do pobierania i odsłuchiwania.
Żeby zacząć nagrywanie, przede wszystkim trzeba sprecyzować tematykę podcastu. Dobór powinien być podyktowany wiedzą, umiejętnościami lub zainteresowaniami autora. Należy wypowiadać się na temat, na który posiada się istotne dla słuchaczy informacje. Audycje mogą być oczywiście prowadzone w formie rozrywkowej – ale jeżeli prowadzący nie będzie zaangażowany w dany temat, trudniej będzie mu zainteresować widzów. W sieci trafimy więc np. na podcast dla dzieci, podcast o biznesie dla przedsiębiorców, ale też podcast kryminalny (ta tematyka zyskuje na popularności) czy o historii.
Poszczególne odcinki powinno się przygotować pod względem merytorycznym – szczegółowo zaplanować przebieg audycji, tego, co chce się powiedzieć i w jakiej kolejności. Należy też zwrócić uwagę na aspekty techniczne i samą formę nagrań. Podcast można prowadzić samodzielnie lub zapraszając gości na wywiady. Odcinki trwają po 5, a czasem po 45 minut. Dobrze jest opracować jednolity system ułatwiający odbiór przekazywanych treści.
Należy również przygotować się pod względem sposobu wypowiedzi. Częste przerwy, pauzy, irytujące „yyy”, gdy ktoś zapomni, co chciał powiedzieć, mogą stanowić barierę dla słuchaczy. Mimo że temat podcastu będzie dla nich interesujący, zrezygnują z regularnego śledzenia kolejnych odcinków np. z powodu nieprawidłowej wymowy anglojęzycznych nazw, błędów stylistycznych itd. O taki biznes w internecie trzeba zadbać pod każdym względem.
Sprzęt – jaki mikrofon do podcastów?
Inwestując w tego typu pomysł na biznes internetowy, należy przemyśleć zakup profesjonalnego sprzętu. Mikrofony powinny być czułe, wyciszać szumy. Warto wybrać taki, który jest dopasowany do warunków nagrywania – w studiu lub np. w przestrzeni miejskiej. Dobrze jest też rozważyć zakup statywu oraz tzw. pop filtra. Jednak jeśli nie posiadamy żadnych środków finansowych, to równie dobrze możemy wykorzystać do nagrywania lepszy smartfon.
Gdzie publikować podcasty?
Co zrobić z nagranym już plikiem? Gdzie go umieścić? Gotowe audio ładuje się na specjalne serwery przechowujące tego rodzaju dane dźwiękowe. Użytkownicy mają do nich swobodny dostęp. Trzeba jednak pamiętać, iż za umieszczenie plików pobiera się opłatę abonamentową. Bardzo często podcasterzy umieszczają także swoje nagrania na YouTubeie. Pod dźwięk audio podkładają obraz – jedną, dwie fotografie, które wyświetlają się podczas wypowiedzi, by wpasować się w wymagania portalu.
Podcasty mogą stanowić indywidualny pomysł na biznes dla młodych, zaangażowanych ludzi lub dla osób o wieloletnim doświadczeniu w konkretnym temacie. Można też użyć ich do promocji marki własnej – subtelna reklama w wypowiedziach, połączona z cennymi informacjami jest dodatkowym kanałem pozyskiwania klientów.