Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Plotki w pracy - jak sobie z nimi radzić?

Plotki w pracy - jak sobie z nimi radzić?

 
Plotki w pracy - jak sobie z nimi radzić?

Kawa i ploteczki - w wielu firmach jest to codzienny rytuał. O ile poranna kawa może pomóc się obudzić, o tyle plotkowanie i intrygi w pracy mają zdecydowanie negatywne skutki. Jak destruktywne bywają plotki, jak sobie z nimi radzić i co zrobić, kiedy staniemy się obiektem ataków?

 

Plotki - jak sobie z nimi radzić w środowisku pracy

 

Plotki już z definicji polegają na rozpowszechnianiu nieprawdziwych informacji. Mimo że zwykło się mówić, że w każdej z nich jest ziarno prawdy, taki przekaz z ust do ust zazwyczaj staje się coraz bardziej oderwany od rzeczywistości. Plotkarstwo w pracy to często forma rozrywki i próba odpoczynku od rutynowych obowiązków albo sposób na odstresowanie. Trudno jednak określić, gdzie leży granica między nieszkodliwą wymianą informacji, a godzącym w czyjeś dobre imię, dyskredytującym działaniem.

 

Plotki niszczą zespół, uniemożliwiają zespołową grę. Jeśli staniemy się ofiarą pomówień w pracy, mamy kilka możliwości działania, ale odpowiedź na pytanie: „jak ukrócić plotki na mój temat?” nigdy nie będzie jednoznaczna. Wszystko zależy od atmosfery w firmie.

 

Takie informacje można albo zdementować, albo przemilczeć. Obie strategie mają swoje plusy i minusy. Konfrontacja i wyjaśnienie pomówień ukróci ich dalsze rozprzestrzenianie, ale może być także odebrane jako prowokacja do dalszych plotek, bo przecież „tylko winny się tłumaczy”. Z kolei jeśli pozostaniemy obojętni i postanowimy przeczekać atak, współpracownicy znajdą sobie inny temat lub dojdzie do sytuacji, że plotka zawędruje np. do prezesa firmy, powoli niszcząc naszą reputację.


Pomówienia w pracy - czy warto mówić o tym szefowi?

 

Jeśli stajemy się obiektem ataków współpracowników, powinniśmy powiedzieć o tym szefowi, a ten ma obowiązek zareagować i załagodzić konflikt. Tyle teoria. Życie jest jednak bardziej skomplikowane i często przed podjęciem decyzji o rozmowie z przełożonym hamuje nas lęk przed brakiem lub nieskutecznością jego reakcji, a co za tym idzie nasileniem szkalowania. Obawiamy się także, że szef odbierze nas jako osoby nadwrażliwe i takie, które nie potrafią odnaleźć się w zespole.

 

Niepokój w takiej sytuacji jest jak najbardziej uzasadniony, jednak powinniśmy zdawać sobie sprawę z faktu, że przełożony musi zadziałać. Szefom powinno zależeć na rozwiązywaniu konfliktów między pracownikami wewnątrz struktur firmy. Dlatego, zwłaszcza jeśli plotkarstwo nie pozwala nam normalnie funkcjonować, warto zgłosić sprawę.


Plotki w pracy - kiedy zrezygnować z pracy?

 

Niewinna z pozoru plotka może przerodzić się w mobbing. Pamiętajmy, że ten dotyczy nie tylko nieetycznego działania jednej osoby, np. przełożonego, ale występuje także w sytuacji, kiedy pracownik jest narażony na prześladowanie ze strony grupy. Jeśli straciliśmy motywację, a atmosfera w pracy jest nieakceptowalna, warto przemyśleć złożenie wypowiedzenia. W sytuacji, kiedy nasze prawa są naruszane możemy zawiadomić Państwową Inspekcję Pracy i dochodzić zadośćuczynienia na drodze sądowej.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Doradca Klienta w Dziale Guest Relations

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje obowiązki: Przyjmowanie zgłoszeń i reklamacji od Klientów (drogą telefoniczną oraz e-mailowa), Kontakt z Klientami, działami firmy oraz podmiotami zewnętrznymi w celu rozpatrzenia reklamacji, Procesowanie reklamacji pomiędzy Działami Firmy a podmiotami zewnętrznymi, Koordynacja...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Jak walczyć z rutyną w pracy?

Codziennie idziesz do pracy tą sama drogą. I każdego dnia zaczynasz pracę z myślą, że nie czeka Cię dziś nic nowego... Rutyna jest jednym z głównych powodów wypalenia zawodowego. Z drugiej strony może dawać poczucie bezpieczeństwa i stabilności. – W różnych okresach życia potrzeba rutyny może ulec zmianie – wyjaśnia psycholog Joanna Marszalska. Kiedy zatem walczyć z rutyną i jak to robić?