W świecie, w którym z każdej strony bombardują nas bodźce i informacje, często odbieramy akcje promocyjne jako coś nachalnego i ingerującego w jego sferę osobistą. Odpowiedzią na irytację związaną ze zbyt dużą liczbą reklam w otoczeniu jest tzw. permission marketing. Na czym polega ta strategia sprzedaży i promocji?
Permission marketing: co to jest?
Permission marketing to dosłownie marketing za przyzwoleniem, a więc taki, na który konsument sam wyraża zgodę. Działania marketingowe firmy zakładają zatem zarządzanie sprzedażą i relacjami z klientem w oparciu o wymianę informacji na temat ścisłych preferencji tego ostatniego. To klient ma całkowitą kontrolę nad uzyskiwanymi informacjami. Marka osobista firmy rozwijana jest zatem w taki sposób, by przede wszystkim wzbudzać zaufanie i budować wizerunek podmiotu szanującego prywatność konsumenta.
Permission marketing: przykłady
Jednocześnie permission marketing wykorzystuje różnorodne narzędzia, dostosowane do profili wybranych grup docelowych. Budowanie relacji z klientem w internecie może przebiegać między innymi za pomocą takich elementów jak web push czy newsletter. Oba stanowią sztandarowe przykłady permission marketingu, jako że klient musi wyrazić zgodę/zarejestrować się, żeby je otrzymywać.
Warto zauważyć, że obecnie elementy permission marketingu stosowane są niemal przez wszystkie sklepy online. Podczas rejestracji i zakupów przez internet klient, po wypełnieniu formularza z danymi, bardzo często pytany jest, czy wyraża zgodę na otrzymywanie materiałów promocyjnych, na przykład za pośrednictwem skrzynki pocztowej lub SMS.
Permission marketing: zalety
Choć na pierwszy rzut oka permission marketing wydaje się mniej skuteczny od innych form promocji – w końcu treści dostarczanych konsumentowi będzie znacznie mniej – jest to strategia, która ma wiele zalet i pozwala na budowanie długotrwałej oraz stabilnej relacji z klientem.
Jak wspomnieliśmy, kluczowe jest tutaj budowanie zaufania. Klient zaczyna doceniać fakt, że przedsiębiorstwo nie stara się za wszelką cenę wcisnąć mu produkt, ale skupia się na tym, by dowiedzieć się jak najwięcej o preferencjach konsumenta i ściśle na nie odpowiadać. Indywidualne podejście budzi pozytywne emocje. Klient czuje, że firma o niego dba, szanuje jego prywatność. To wszystko przekłada się na lojalność wobec marki, której produkty konsument będzie przedkładał nad ofertę konkurencji, często nawet pomimo nieco wyższej ceny.