Pensjonat - jak otworzyć
Wakacje w pięknym pensjonacie - z widokiem na góry, morze, rzekę lub jezioro, codziennie śniadanie na tarasie, a wieczorem ogniska - kto nie marzy o takiej sielance? Jeśli zdecydujemy się na podobny urlop, może się okazać, że nie ma już wolnych miejsc do końca sezonu. Czy zatem pensjonat - pomysł na biznes, to opłacalne przedsięwzięcie?
Zastanówmy się najpierw, co jest potrzebne do prowadzenia działalności i jak ją otworzyć. Ogólnie rzecz ujmując, usługi hotelarskie polegają na krótkotrwałym udostępnianiu pomieszczeń (domy, pokoje, mieszkania) oraz oferowaniu dodatkowych świadczeń. Wśród obiektów hotelarskich wyróżnia się: hotele, motele, pensjonaty, kempingi, domy wycieczkowe, schroniska i schroniska młodzieżowe.
Pensjonaty to obiekty, które mają co najmniej siedem pokoi i oferują całodzienne wyżywienie. Aby budynek został zakwalifikowany do jednej z wyżej wymienionych kategorii, trzeba złożyć tzw. wniosek o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego. Należy oczywiście dodać, że zanim rozpoczniemy działalność, to oprócz odpowiedniej wielkości, liczby pomieszczeń i rodzaju dodatkowych usług, dany budynek musi spełniać wymagania budowlane, sanitarne, przeciwpożarowe oraz określone odrębnymi przepisami.
Dla pensjonatów (a także hoteli i moteli) wyróżniono 5 gwiazdkowy podział na kategorie. Kryteria, jakie należy spełnić, by otrzymać kolejne stopnie, określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. Pensjonaty podlegają pod Załącznik nr 2 rozporządzenia. Zanim dany obiekt zostanie skategoryzowany, podlega ocenie, która odbywa się po uiszczeniu odpowiedniej opłaty (w zależności od obiektu i oznaczenia gwiazdkami).
Biznesplan - pensjonat
Na czym powinniśmy skupić się, konstruując biznesplan pensjonatu? Wzór jest zawsze podobny. Początek stanowi spis treści i streszczenie. Następnie w krótkiej charakterystyce należy przedstawić wszystkie niezbędne informacje jak misja firmy, cel działalności, oczywiście należy dodać też klasę zaszeregowania. Wstępny opis powinien informować, czy na przykład chcemy prowadzić uzdrowiskowy pensjonat nad morzem, biznes, który otwieramy, będzie przeznaczony dla seniorów, rodzin z dziećmi, czy może jako miejsce odpoczynku podczas podróży lub na wieczory panieńskie i kawalerskie.
Kolejną ważną i skomplikowaną częścią biznesplanu jest plan finansowy. Jeśli chodzi o budynek, kwoty będą zależne od tego, czy przewiduje się adaptację istniejącego obiektu, czy mamy fundusze na postawienie pensjonatu całkowicie od początku. Należy zastanowić się nad zagospodarowaniem terenu wokół budynku. Im więcej miejsca na rekreację, tym większa szansa na zainteresowanie klientów. Oczywiście ważna jest też okolica, w której planowane jest rozpoczęcie działalności. Innych gości można spodziewać się w przypadku pensjonatu prowadzonego w pobliżu dużej aglomeracji, a innych, kiedy założymy pensjonat w górach. Biznes można też wzbogacić o dodatkowe atrakcje jak farma zwierząt, spływy kajakowe itd. Plan finansowy powinien również zawierać kwoty związane z wyposażeniem pomieszczeń, prowadzeniem części gastronomicznej oraz obsługą zamówień i wynagrodzeniem dla personelu.
Koszty, które generuje jeszcze prowadzenie pensjonatu, są uzależnione od użytkowania pomieszczeń, a więc należy przewidzieć takie elementy jak zużycie wody, prąd, łącze internetowe, usługi telewizyjne itd. W związku z planowanymi wydatkami należy także obrać odpowiednią politykę cenową odnośnie wynajmowanych pokoi - czy przewidywane są zniżki, czy dodatkowe opłaty za możliwość zakwaterowania z psem lub kotem.
Analizując finanse i działalność pensjonatu przedsiębiorca musi zwrócić uwagę na fakt sezonowości branży. Okresy letnie i zimowe to przeważnie stuprocentowe obłożenie oferowanych pomieszczeń. Jednak co w międzyczasie? Biznesplan powinien przewidywać i takie sytuacje - czy zarobki prognozowane w okresie letnim będą w stanie pokryć pustki podczas sezonu ogórkowego, a jeśli nie, to jakie są alternatywne formy utrzymania budynku.
Następny aspekt biznesplanu to reklama i ocena rynku. Przed otworzeniem pensjonatu należy przyjrzeć się konkurencji i przemyśleć strategie pozwalające się wyróżnić planowanej działalności. Stąd też uzupełnieniem powinien być przemyślany plan marketingowy - reklama w internecie, w innych ośrodkach turystycznych w okolicy, współpraca z lokalnymi mediami, ale też promocja na skalę krajową. Wszystko zależne od tego, do jakiej grupy klientów próbujemy dotrzeć.
Jeśli ktoś planuje własny biznes, pensjonat może okazać się strzałem w dziesiątkę. Ważne, by rzetelnie przygotować się do prowadzenia takiej działalności, przemyśleć wszystkie jej aspekty i podejść do pracy z pasją i zaangażowaniem.