Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Outsourcing – wady i zalety

Outsourcing – wady i zalety

 
Outsourcing – wady i zalety

Zalety outsourcingu

 

Outsourcing (czyli oddelegowanie zadań) pojawił się w latach 70. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Na początku koncentrował się głównie wokół technicznych dziedzin. Obecnie jest to często stosowana forma organizacji przedsiębiorstw. W Polsce idea outsourcingu pojawiła się w latach 90. XX wieku. Na początku zlecanie zadań dotyczyło głównie obszarów pomocniczych, np. zatrudnianie firmy zewnętrznej do sprzątania siedziby firmy. Jakie płyną korzyści z zastosowania outsourcingu?

 

Najważniejszą zaletą jest oczywiście możliwość obniżenia kosztów. Dzięki outsourcingowi korzystamy z usług firm outsourcingowych, zatrudniających specjalistów mających rozległą wiedzę z danej dzieciny. Pozwala to na zredukowanie błędów w obszarze niebędącym najmocniejszym punktem przedsiębiorstwa.

 

Outsourcing pozwala także obniżyć koszty związane z zakupem nowych maszyn, komputerów oraz oprogramowania. Nie ponosząc wielkich nakładów finansowych, mamy możliwość korzystania z najnowszych osiągnięć technicznych. Warto także wykorzystać ludzkie zasoby do wykonywania zadań bądź wdrażania nowych projektów, które zdecydowanie przyczynią się do wzrostu ekonomicznego.

 

Wady outsourcingu

 

Każdy kij ma dwa końce. Tak też jest w przypadku outsourcingu. Kadra zarządzająca, która zdecydowała się na oddelegowanie zadań, musi posiadać szeroką wiedzę na temat zagrożeń, jakie mogą pojawić się podczas wdrażania takiej formy struktury organizacyjnej.

 

Na początku trzeba przeanalizować sytuację pod kątem finansowym. Nie zawsze bowiem planowane obniżenie kosztów ma miejsce. Dodatkowo istnieje ryzyko na podpisanie umowy outsourcingowej z nieprofesjonalną firmą zewnętrzną. Czasami dochodzi także do nieporozumień z dostawcą usługi, co znacznie wpływa na funkcjonowanie firmy. Nie ma się także pełnej kontroli nad procesem wykonywania zadań. Niektórzy analitycy rynku pracy zwracają również uwagę na możliwość utraty tożsamości przez firmę macierzystą. Dzieje się tak zwykle, gdy usługodawca dostał zbyt szeroki zakres funkcji do wypełnienia.

 

Outsourcing ma zarówno zalety, jak i wady. Jeśli dana firma przeanalizuje wszystkie za i przeciw, zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia komplikacji. Warto także zaznaczyć, że z outsourcingu korzysta coraz więcej przedsiębiorstw, podkreślając przy tym, że zastosowanie takiego rozwiązania dobrze wpływa na ogólną pozycję firmy na rynku.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

– Istniejące luki płacowe są wyraźnym dowodem na nierówności w traktowaniu kobiet i mężczyzn. GUS donosi o 17 proc. różnicy w wynagrodzeniach między kobietami a mężczyznami, a im wyższe stanowisko tym luka płacowa większa – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Handel na targowisku: czym jest opłata targowa?

Wśród wielkich galerii handlowych, wielkopowierzchniowych marketów i dyskontów w krajobraz polskich miast wciąż wpisują się tradycyjne ryneczki, bazary i przydrożne stoiska, na których można kupić kwiaty, znicze, dewocjonalia, ale też owoce, warzywa, jaja, mięso czy miody. Osoby prowadzące tam handel muszą płacić opłatę targową. Ile ona wynosi w 2024 roku i kto jest z niej zwolniony?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot samolotu – praca, wymagania, obowiązki zawodowe, pensja

Pilot to najpopularniejszy zawód świata – badania pokazują, że tysiące ludzi na całym świecie szukają informacji o tym, jak zostać pilotem. Mamy dla Was dobrą wiadomość: Polska to jedyny kraj UE, w którym najlepsi kandydaci mogą zdobyć większość uprawnień za darmo! Jak długa jest droga to kariery pilota i czy faktycznie zdyskwalifikować może, jak się czasem słyszy, problem z zębami?

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

12 błędów podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Specjalistka HR wyjaśnia, czego nie robić na rozmowie o pracę

– Oprócz podstawowych błędów, takich jak brak przygotowania czy nieodpowiednia mowa ciała, istnieje wiele subtelnych kwestii, które mogą zdecydować o tym, czy otrzymasz ofertę pracy – wyjaśnia Agnieszka Ciećwierz. Specjalistka ds. HR wymienia 12 największych błędów na rozmowie o pracę, podaje przykłady i radzi, jak wybrnąć z sytuacji. Gorąco polecamy każdej osobie szukającej pracy!