Jeśli jesteś początkującym SEO copywriterem, stawiasz pierwsze kroki w świecie UX, prawdopodobnie natknąłeś się już na pojęcie odwróconej piramidy w tekście. Wyjaśniamy, co to dokładnie oznacza i czy ciekawy artykuł powinien być stworzony zgodnie z zasadą odwróconej piramidy. Czytaj dalej i poznaj tajniki dziennikarstwa internetowwego oraz copywritingu.
Spis treści
ZASADA ODWRÓCONEJ PIRAMIDY – CO TO JEST?
Prawdopodobnie w szkole uczono Cię, że poprawnie napisany tekst, np. esej, rozprawka, ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Zgodnie z tym klasycznym schematem, wstęp jest najkrótszy i najmniej ważny z punktu widzenia całego tekstu. Rozwinięcie zawiera z kolei najwięcej szczegółowych informacji, z kolei w zakończeniu umieszcza się często te kluczowe, istotne wnioski, podsumowanie.
Taka klasyczna struktura zwykle nie sprawdza się w copywritingu. Wynika to w dużej mierze z przyzwyczajeń i potrzeb użytkowników sieci. Typowy odbiorca treści w internecie (tzw. contentu) najpierw czyta tytuł artykuły i zwraca największą uwagę na nagłówki, a po przejściu do samego artykułu, szybko przesuwa wzrokiem po maksymalnie kilku pierwszych akapitach. Jeśli w ciągu kilku sekund nie odnajdzie kluczowych dla niego informacji, opuszcza witrynę. Nie przechodzi do dalszej części artykułu, bo nie wierzy, że znajdzie w niej odpowiedzi. Naprawdę niewielu czytelników ma dość cierpliwości, by spokojnie przeczytać cały tekst, jeśli szybko nie dotrą do sedna sprawy.
A zatem czytelnicy doceniają krótkie, możliwie jak najbardziej merytoryczne treści. Chcą mieć poukładane informacje od najważniejszych i najbardziej wartościowych na początku aż do najmniej istotnych i pobocznych w ostatnich akapitach. Takie preferencje odbiorców mediów internetowych znajdują odzwierciedlenie w content marketingu i optymalizacji tekstów.
Czym jest zasada odwróconej piramidy w praktyce? Musisz zapamiętać, że najistotniejsze wiadomości na dany temat, podsumowanie, umieszczane są na początku, z kolei mniej istotne informacje należy zepchnąć na koniec. Dzięki temu użytkownik szybko dociera do części artykułu, która zawiera sedno omawianego tematu. Może w kilka chwil sprawdzić to, na czym mu zależy, dowiedzieć się tego, czego szukał w sieci, bez przekopywania się przez wątki poboczne twojego tekstu.
ODWRÓCONA PIRAMIDA – GŁÓWNE ZASADY
W tekście zgodnym ze schematem odwróconej piramidy zastosowane są trzy podstawowe zasady:
-
najważniejsze informacje, frazy kluczowe znajdują się na początku tekstu,
-
w rozwinięciu szczegółowo poruszane są kwestie zasygnalizowane już na początku artykułu,
-
zakończenie służy do przedstawienia mniej ważnych detali, przywołanie jakichś odleglejszych kwestii, nakreślenie szerszego kontekstu, przypomnienie o czymś itp.
A zatem jak przystąpić do pisania tekstów zgodnie z metodą odwróconej piramidy? Na początku pracy z jakimś tematem warto zadać podstawowe pytania: co?, kto?, gdzie?, kiedy?, jak?, dlaczego? Odpowiedzi na nie, czyli po prostu kluczowe fakty, powinny znaleźć się na początku artykułu (najlepiej już w leadzie, ewentualnie w pierwszym akapicie poniżej).
Rozwinięcie tekstu musi być nasycone konkretami. Warto stosować cytaty, podawać przykłady. Żaden internauta nie lubi tzw. lania wody. Jeśli w tekście zabraknie istotnych kwestii, opuści stronę z poczuciem straconego czasu – i prawdopodobnie już na nią nie wróci.
Mniej ważne detale, komentarze, skojarzenia, przywołania innych, podobnych okoliczności – lepiej zostawić na koniec. Dzięki temu tekst będzie uporządkowany i przejrzysty. W tym miejscu podajemy też źródła, bibliografię itp.
Trzymaj się zasady nie tylko wtedy, gdy tworzysz teksty produktowe, artykuły promocyjne czy zwięzłe artykuły o charakterze informacyjnym, ale także treści dziennikarskie i bardziej rozbudowane artykuły premium.
ODWRÓCONA PIRAMIDA – CEL
Celem zastosowania schematu odwróconej piramidy jest zachęcenie użytkownika sieci do pozostania na dłużej na stronie internetowej. Jest to bardziej prawdopodobne, jeśli już na samym początku użytkownik nabierze przekonania, że w tekście uzyska odpowiedzi na pytanie, które skłoniło go do poszukiwania w sieci odpowiedzi. Dlatego ważne żeby zadbać o to, by już we wstępie znajdowały się istotne dla danego zagadnienia informacje.
Pamiętaj, że webwritingu można się nauczyć. Jako odbiorca treści zastanów się, na co sam zwracasz uwagę, czytając tekst. Co zachęca Cię do dalszej lektury, a kiedy czujesz się skutecznie zniechęcony do dalszego czytania? Czytelnicy docenią krótkie artykuły na Twojej stronie, ale to nie znaczy, że skrócona treść jest zawsze najlepsza. Są sposoby na zachęcenie ich do poświęcenia czasu na zapoznanie się z dłuższą treścią. Stosuj śródtytuły, "zarzucaj wędkę" w postaci suspensów, ciekawostek, obiecuj, że użytkownik za chwilę dowie się więcej na nurtujące go zagadnienie, stosuj wezwania do sądów i wyrażania opinii. Pamiętaj też o przerywnikach czyniących tekst bardziej atrakcyjnym: wideo, grafikach, wykresach itp.
ZASADA ODWRÓCONEJ PIRAMIDY A SEO
W czasie przygotowywania artykułu zgodnie z zasadą odwróconej piramidy dobrą metodą jest już w pierwszych jego akapitach używanie licznych fraz kluczowych. Często wyszukiwane słowa i wyrażenia stanowią podpowiedź na temat tego, co w szczególności interesuje internautów w danym zagadnieniu. Wykorzystanie słów kluczowych z ma istotne znaczenie dla SEO – poprawia widoczność tekstu w sieci. Treści z licznymi i właściwie zbilansowanymi frazami kluczowymi mają większą szansę na wyświetlenie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce. W efekcie użytkownik ma po prostu większą szansę w nie kliknąć.
A zatem: najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe powinny znaleźć się już na samej górze tekstu. Co więcej, jeśli rozwijasz wątki danego tematu, w tekście powinny znaleźć zastosowanie śródtytuły. Najlepiej, jeśli one również zawierają frazy kluczowe.
ODWRÓCONA PIRAMIDA – DLACZEGO NALEŻY ROZWAŻYĆ JEJ WDROŻENIE NA STRONIE?
Metoda odwróconej piramidy pomoże Ci zwrócić uwagę czytelnika, wypromować artykuł i zwiększyć jego widoczność w sieci. Teksty sporządzone zgodnie z tą zasadą są łatwiejsze w odbiorze, a więc po prostu bardziej atrakcyjne dla internauty. Poprawiają doświadczenie użytkownika na stronie internetowym, co przekłada się na niższy współczynnik odrzuceń (bounce rate), zachęcają do pozostania w witrynie i wchodzenie z nią w interakcję (większa konwersja). Jeśli zaś pamiętasz dodatkowo o frazach kluczowych, tekst będzie jeszcze lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce.