Koronawirus w Polsce wstrzymał działanie wielu małych i dużych przedsiębiorstw, pomóc przetrwać ma im m.in. tarcza finansowa. Po niespełna dwóch miesiącach ograniczeń rząd zdecydował o odmrożeniu kolejnych gałęzi gospodarki. Od 18 maja będą mogły działać salony kosmetyczne i fryzjerskie, a lokale gastronomiczne otworzą dla gości nie tylko swoje ogródki, ale też wnętrza. Nie należy jednak traktować COVID-19 jako minionego zagrożenia. Wciąż istnieje ryzyko, że koronawirus rozprzestrzeni się w szybkim tempie, czego najlepszym przykładem są śląskie kopalnie. Dlatego też przedsiębiorcy muszą wciąż zachowywać reżim sanitarny. Jakie są najważniejsze wytyczne dla branży beauty i gastronomii?
Usługi gastronomiczne:
Od 14 marca restauracje, puby i kawiarnie mogły realizować jedynie zamówienia na wynos. W poniedziałek, 18 maja, otworzą się na nowo. Działać będą także strefy gastronomiczne w galeriach handlowych.
Jakie środki bezpieczeństwa musi zapewnić przedsiębiorca, by nie narażać zdrowia pracowników i klientów? Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Rozwoju są to m.in.:
- w przypadku usługi w lokalu – korzystanie przez kelnerów z tac i mycie oraz dezynfekowanie ich, gdy zajdzie prawdopodobieństwo, że może się na nich przenosić wirus, usunięcie z sali wszelkich dodatków, jak cukier czy serwetki,
- w przypadku realizacji zamówień na wynos, zamówienia należy wydawać bezdotykowo na ladzie w papierowych torbach (tace jedynie na życzenie klienta), jeśli klienci korzystają z ekranów do składania zamówień, powinno się im zapewnić jednorazowe rękawiczki lub płyn do dezynfekcji rąk, obowiązkowa jest też dezynfekcja powierzchni ekranu kilka razy dziennie,
- zapewnienie bezpiecznych odległości i zasad bezpieczeństwa między pracownikami, a także gośćmi; stoły powinno dzielić 1,5 m lub 1 m, jeśli są oddzielone przegrodami; osoby w kolejce powinny zachowywać 2-metrowy dystans; zaleca się też ustawienie płynów do dezynfekcji rąk w sali jadalnej, przy wejściu do toalety; kucharze i kelnerzy mają nosić rękawiczki i maseczki; po każdym kliencie powinna być przeprowadzona dezynfekcja stolika.
Usługi kosmetyczne:
W salonach kosmetycznych Ministerstwo zaleca co najmniej 2 metrowy odstęp między stanowiskami bądź ścianki z plexi oddzielające stanowiska i dodatkowe przepierzenia, by w miarę możliwości oddzielać klienta od pracownika wykonującego usługę (np. przy manicure).
Rekomendowany jest też system zmianowy i rotacja pracowników. Personel powinien umyć ręce tuż po wejściu do salonu, nosić specjalistyczny strój odpowiedni do zabiegu, nosić maseczkę/ przyłbicę albo gogle, rękawiczki (o ile to możliwe).
Klienci nie mogą zabierać osób towarzyszących ani korzystać z telefonów w trakcie usługi. Jeśli mają taką możliwość, powinni też zasłaniać nos i usta oraz nosić rękawice ochronne.
W gabinetach muszą być zapewnione – w zależności od zabiegów – peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bielizna jednorazowa i podkład jednorazowy. Zalecana jest natomiast rezygnacja z serwowania klientom ciepłych napojów, a woda powinna być wydawana w jednorazowych opakowaniach bądź kubkach.
Usługi fryzjerskie:
Podobnie jak w salonach kosmetycznych oraz restauracjach, tak i u fryzjera wciąż nie będzie tłoku. Fryzjer może obsługiwać jednocześnie jednego klienta (wcześniej np. podczas farbowania mógł obciąć czy wymodelować fryzurę innej osobie).
Stanowiska pracy muszą dzielić co najmniej 2 metry. Jeśli nie jest to możliwe, należy ustawić ekrany ochronne (przepierzenia, ścianki) z materiału nieprzepuszczającego powietrza. Wyłączona z użytkowania zostanie poczekalnia.
Każdego fryzjera obowiązują maska, rękawiczki, a nawet gogle i przyłbica oraz odzież ochronna. Zaleca się też, by przed rozpoczęciem pracy mierzyć pracownikom temperaturę, oczyszczać dotykane powierzchnie kilkukrotnie w ciągu dnia, a po każdym kliencie zabezpieczyć oraz zdezynfekować narzędzia i meble.
Dla klientów skorzystanie z usługi wymaga umawiania wizyt przez internet bądź telefonicznie, zachowania odległości w salonie, noszenia maseczek i rękawiczek oraz płatności kartą płatniczą (o ile jest taka możliwość). W salonach nie korzysta się z telefonów komórkowych, a napoje są serwowane w jednorazowych kubkach.
Szczegółowe zasady działania dla przedsiębiorców i pełną listę zaleceń znaleźć można na stronie Ministerstwa Rozwoju.