Pijany pracownik w pracy – co zrobić
Jednym z obowiązków każdego pracownika jest stawianie się w pracy w stanie trzeźwości, który pozwala na rzetelne wypełnianie obowiązków. Jeśli jedna z zatrudnionych osób przyjdzie do zakładu po spożyciu alkoholu, przełożony ma prawo zakazać jej wykonywania zadań. Odsunięcie od pracy jest kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa pijanemu pracownikowi oraz reszcie podwładnych. Wielu właścicieli firm nie do końca wie, jakie działania następnie podjąć.
Puszczenie nietrzeźwego zatrudnionego samodzielnie do domu w takim stanie nie wchodzi w grę. W drodze powrotnej może bowiem dojść do wypadku. Dlatego najczęściej dzwoni się do członków rodziny, którzy mogą odebrać nietrzeźwą osobę.
Nietrzeźwy pracownik
Wcześniej jednak należy przeprowadzić badanie trzeźwości. Samo domniemanie nie jest podstawą do oskarżenia i wyciągnięcia konsekwencji. Analiza może być przeprowadzona za pomocą alkomatu, badania krwi lub moczu (ostatnie dwie opcje muszą być wykonane tylko przez wykwalifikowany personel medyczny).
Pracodawca musi jednak mieć świadomość, że pod żadnym pozorem nie ma prawa zmuszać nikogo do poddania się analizie. W przypadku odmowy najbezpieczniej będzie wezwać organ upoważniony do wykonania badania alkomatem nawet wbrew woli zainteresowanego. Mowa tutaj o policji lub straży miejskiej.
Kodeks pracy – pijany pracownik
Według Kodeksu pracy niesubordynowany pracownik może zostać ukarany. Przełożony ma prawo zastosować karę upomnienia, nagany lub sankcje finansowe. Warto podkreślić, że za jedno przewinienie stosuje się jedną karę. Oznacza to, że nie mogą się one nakładać. W skrajnych przypadkach przedsiębiorcy decydują się na dyscyplinarne zwolnienie.
Zgodnie z artykułem 52. Kodeksu pracy pracodawca ma prawo zwolnić osobę, która dopuściła się ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych. A tak właśnie jest traktowane przyjście do pracy w stanie po użyciu alkoholu. Przełożeni muszą pamiętać, że powinni posiadać niezbite dowody, które świadczą o tym, że faktycznie doszło do złamania prawa. Inaczej podwładny z łatwością podważy decyzję przedsiębiorcy.
Przepisy dotyczące nietrzeźwych pracowników znajdują się między innymi w ustawie z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Właśnie artykuł 17. wyżej wymienionej ustawy zobowiązuje przełożonego do niedopuszczenia nietrzeźwego podwładnego do wypełniania obowiązków.