Wielu przedsiębiorców obawia się, że wśród ich pracowników znajdzie się szpieg – osoba, która sprzeda ważne informacje konkurencji. Takie niebezpieczeństwo jest całkiem realne i dotyczy zwłaszcza firm innowacyjnych, dla których know-how, doświadczenie i wypracowywane latami rozwiązania technologiczne stanowią najcenniejszą wartość. Zagrożenie stanowią zarówno pracownicy skłonni do defraudacji lub innych nadużyć, wynoszenia wewnętrznych informacji z firmy, jak i włamania do firmowej sieci komputerowej z zewnątrz.
Faktem jest, że kierownictwo po prostu nie może w pełni kontrolować tego, co robią pracownicy w firmie. Na donoszenie decydują się najczęściej te osoby, które chcą się zemścić za rzeczywiste lub wydumane krzywdy ze strony przełożonego czy firmy jako całości. W grę wchodzą także pobudki finansowe. Mimo tego, że obowiązuje zakaz nieuczciwej konkurencji, nie wszystkie firmy respektują zasady fair-play.
Rodzaje konkurencji
Rodzaje konkurencji na rynku można wyróżnić w odniesieniu do kilku kryteriów. Podstawowy podział to:
- konkurencja doskonała – wiele firm działa na rynku i to rynek dyktuje poziom cen,
- monopol – jedna firma dyktuje warunki na rynku,
- konkurencja monopolistyczna – wiele firm proponuje produkty, jednak ich zróżnicowanie pozwala ustalać osobne ceny, a bardzo dużą rolę w zdobywaniu klientów odgrywa promocja,
- oligopol – konkurencja kilku firm, w pewnym stopniu od siebie zależnych.
Konkurencja, ze względu na skutek, jaki przynosi, może być także uczciwa i nieuczciwa (rujnująca). Ta druga negatywnie odbija się na sytuacji rynkowej, innych firmach i klientach. Pojęcie czynu nieuczciwej konkurencji definiuje art. 3.1. Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji: Czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Formy konkurencji
Firmy konkurują ze sobą na różnych płaszczyznach, wykorzystując przy tym odrębne narzędzia. Mogą wybrać:
- konkurowanie ceną – wprowadzanie rabatów i obniżek, korzystne warunki płatności,
- konkurencję jakościową – wysoka jakość w stosunku do ceny, proekologiczne działania przedsiębiorstwa, nowoczesne rozwiązania technologiczne itp.,
- konkurencja obsługą – przyjazna polityka zwrotów, bezpieczne zakupy, koncentrowanie się na wysokiej jakości obsługi,
- konkurowanie komunikacją – reklamy, programy lojalnościowe, działania PR, skuteczna interakcja z klientami.
Wpływ konkurencji na rynek
Samo pojęcie konkurencji oznacza współzawodnictwo, rywalizację w osiągnięciu celu – nie jest z założenia negatywne. Firmy, by być najlepszymi na rynku, muszą się rozwijać, stawiać na innowacje, a na tym korzystają także klienci. Oferuje się im niższe ceny, lepszą jakość produktów i usług oraz większy wybór.
Nie zawsze jednak metody, którymi konkurenci chcą swój cel osiągnąć, są zgodne z prawem. Nieuczciwa konkurencja to takie czyny, jak pomawianie, zakazana nieuczciwa reklama, organizowanie systemu sprzedaży lawinowej, utrudnianie innym dostępu do rynku, naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy i wiele innych praktyk, z którymi walczy UOKiK.