Rynek pracy wciąż ewoluuje. Z roku na rok zmieniają się potrzeby pracodawców i oczekiwania pracowników. Innowacyjne firmy, by nieustannie się rozwijać, muszą szczególną wagę przywiązywać do dbania o kapitał ludzki w przedsiębiorstwie, sprawnego funkcjonowania działu HR. Stosowane są więc nowe narzędzia, adekwatne do rozwijającej się technologii, jak e-rekrutacja. Aby przyciągnąć do firmy najlepszych kandydatów i nawiązać z nimi długoletnią współpracę, satysfakcjonującą obie strony, niezbędna jest rekrutacja, która pozwoli wyselekcjonować najlepszych. W związku z tym popularność zdobywają nowe metody doboru pracowników, takie jak topgrading.
Topgrading – czym jest?
Topgrading do wieloetapowa metoda rekrutacji i selekcji pracowników w przedsiębiorstwie, opracowana przez psychologa zarządzania dr. Bradforda D. Smarta oraz jego syna Geoffreya. Została opisana w książce „Topgrading: How Leading Companies Win by Hiring, Coaching, and Keeping the Best People”.
Skuteczna rekrutacja to taka, która pozwoli zatrudniać najbardziej odpowiednich w danej organizacji specjalistów. Firmy, przyjmując do pracy osoby przeciętne, niezmotywowane i niepasujące do zespołu, tracą nie tylko czas, ale też szansę na pełne wykorzystanie potencjału przedsiębiorstwa. Topgrading oznacza kosztowną i długą rekrutację, złożoną z wielu etapów, która jest jednak szansą na zatrudnienie profesjonalistów, odpowiadających na wymagania na konkretnym stanowisku.
W metodzie tej założono, że kandydatów na każde stanowisko, od asystenta po dyrektora, można podzielić na trzy grupy – A, B i C. W pierwszej znajduje się idealny pracownik – o ponadprzeciętnych umiejętnościach, cechach, które doskonale odpowiadają potrzebom danej organizacji. Druga grupa to osoby przeciętne, a trzecia to kandydaci, których zatrudnienie wiązałoby się dla firmy z dużymi kosztami na wdrożenia, szkolenia itd. Warto podkreślić, że takie zaszeregowanie kandydatów dotyczy tylko jednego konkretnego przedsiębiorstwa. Ktoś, kto w jednej firmie znajdzie się w grupie C, w innej może być kandydatem doskonałym.
Aby wyłowić osoby, które mają talent, wiedzę i dużą motywację, stosuje się wieloetapowy proces. Niezwykle ważnym jego elementem jest dogłębna i bardzo szczegółowa, niekiedy wielogodzinna, rozmowa kwalifikacyjna, która pozwoli wyeliminować nieuczciwe osoby. Rozmowa obejmuje m.in. testy charakterologiczne, na inteligencję, sprawdzanie wiedzy kandydata, wywiady kompetencyjne. Tworzone są karty wyników pracy, sprawdzane referencje.
Efektywność metody topgradingu
Autorzy topgradingu zakładają, że koszty włożone w pozyskiwanie pracowników szybko się zwrócą, dzięki zbudowaniu silnego zespołu, który będzie nastawiony na rozwój i sukces firmy. Zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną i zrekrutowanie nieodpowiedniej osoby, która zresztą nie zagrzeje w firmie miejsca, oznacza stratę pieniędzy, na wdrażanie, szkolenia, pensję i składki ZUS oraz utrzymanie stanowiska pracy, które nie jest optymalnie wykorzystywane.
Topgrading ma za zadanie zmniejszyć prawdopodobieństwo, że proces zatrudnienia pracownika wyłoni niewłaściwe osoby. Na plus tej metody i angażowania dużych nakładów w rekrutację przemawia fakt, że od lat korzystają z niej wielkie amerykańskie korporacje.