Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Metoda Kaizen w firmie

Metoda Kaizen w firmie

 
Metoda Kaizen w firmie

Metoda kaizen – metoda zarządzania firmą, niezwykle prosta filozofia życia. Czym jest, jakie są jej główne założenia i co można dzięki niej osiągnąć?

 

Co to jest Metoda Kaizen?

 

Samo słowo „kaizen” pochodzi z języka japońskiego. Oznacza zmianę na lepsze lub ciągłe doskonalenie. Może odnosić się do praktyk biznesowych, ale filozofię tę stosuje się również w życiu codziennym. Metody kaizen polegają na rozwoju różnych obszarów metodą małych kroków, poprzez wprowadzanie drobnych ulepszeń.

 

Metoda kaizen w praktyce to na przykład próba rozpoczęcia uprawiania jakiegoś sportu – najpierw 5 minut dziennie, dwa razy w tygodniu, potem 4 razy na tydzień, następnie każdy trening wydłuża się do 15 minut itd. Przechodząc przez kolejne mniejsze etapy osiąga się większy, znaczący cel.

 

Na czym polega Metoda Kaizen?

 

Ta filozofia ma bardzo duże znaczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi i całym przedsiębiorstwem. Pracownicy zgłaszają przełożonemu wszelkie potrzeby i spostrzeżenia związane z ich stanowiskiem, a także innymi obszarami funkcjonowania firmy. Podczas codziennej pracy są w stanie zaobserwować czego im brakuje, co można by usprawnić lub rozwiązać w inny sposób. Reagowanie przez pracodawców na bieżąco na poszczególne kwestie pozwala usprawniać procesy zachodzące w zakładzie.

 

Metody zarządzania przedsiębiorstwem wykorzystujące system kaizen pozwalają minimalizować marnotrawienie czasu, usuwać niepotrzebne procesy, ograniczyć niekorzystne procedury. Wpisują się w zjawisko lean manufacturingu. Efektem końcowym takich działań będzie zwiększenie wydajności przy utrzymaniu wysokiej jakości produktu końcowego.

Kaizen, metoda małych kroków wywodząca się z Japonii, jest często przedstawiana w opozycji do zachodniego stylu zarządzania i stawiania na innowacje w firmie. Filozofia pracy opierająca się na zasadach z Kraju Kwitnącej Wiśni polega na systematycznym, lecz powolnym implementowaniu zmian. Bez gwałtownych ruchów, w odpowiednim tempie. Wszelkie działania prowadzone są w celu usprawnienia procesów.

 

Z kolei dla Zachodu bardziej charakterystyczne jest wprowadzanie innowacji – gwałtowniejszych, w szybszym tempie, wykonując duże i znaczące kroki. Tutaj mniej liczy się proces, większe znaczenie mają rezultaty.

 

Czy planujemy wprowadzić nowe techniki poprawy produktywności w pracy, czy rzucić palenie, warto zapoznać się z metodą kaizen i małymi krokami próbować zaadaptować ją do swojego stylu życia.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Architekt

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant Instalacji Sanitarnych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Projektant Instalacji Elektrycznych / Inżynier

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Ostrowiec Świętokrzyski    praca stacjonarna
    starszy specjalista (senior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. budynki szpitali, farmacji, wojska, policji, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem...
  • Project Manager (fit-out) Dział Define

    Colliers Poland sp. z o.o.   Poznań, ul. Roosevelta 22    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator / menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Jednym z najszybciej rozwijających się zespołów w Colliers jest Define – zespół architektów, badaczy, kosztorysantów, kierowników projektów, projektantów instalacji oraz wielu innych specjalistów. Do części związanej z realizacją projektów fit-out poszukujemy...
  • Pracownik ogólnobudowlany

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat
    11 godz.
    Opis stanowiska: Szukamy osób o różnych specjalizacjach (glazurnik, malarz, zabudowy GK, sufity systemowe, prace wykończeniowe); Praca dostępna również dla 2-3 osobowych brygad.
  • Asystent / Asystentka w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych

    Colliers Poland sp. z o.o.   Warszawa, ul. Pańska 97    praca hybrydowa / stacjonarna
    asystent  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków: wspieranie pracy administracyjnej działu, w tym m.in.: przygotowywanie case study, materiałów informacyjnych oraz innych dokumentów, wykorzystywanych w pracy z klientem wewnętrznym i zewnętrznym; przygotowywanie prezentacji w programie PowerPoint (sprzedażowych,...

Najnowsze artykuły

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe pracowników – podstawowe informacje

Badania okresowe są obowiązkowe dla wszystkich pracowników, różni się tylko częstotliwość ich wykonywania oraz rodzaj zlecanych badań. Przykładowo, jeśli pracownik wykonuje pracę na wysokości, zostanie wysłany m.in. na badanie neurologiczne, nauczyciele mogą spodziewać się badań laryngologicznych, a osoby na kierowniczych stanowiskach – EKG serca i pomiaru poziomu cholesterolu we krwi.

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

Gaslighting w miejscu pracy – czym jest? Jak się przed nim chronić?

„To wcale nie miało miejsca!", „To był przecież niewinny żart, źle to odebrałeś", „Znowu przesadzasz..." Jeśli bardzo często słyszysz tego typu komunikaty kwestionujące Twój zdrowy rozsądek albo podważające Twoje emocje, być może ktoś stara się Tobą manipulować. Gaslighting to bardzo wyrafinowana forma przemocy emocjonalnej. Jakie są oznaki, że gaslighter zastawia na Ciebie pułapkę?

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Bezrobocie w Polsce spada. Stopa bezrobocia w marcu 2025 r. wg GUS

Główny Urząd Statystyczny podał najnowsze dane na temat poziomu bezrobocia rejestrowanego i liczby bezrobotnych. Z zestawienia wynika, że stopa bezrobocia w marcu br. zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego miesiąca. To dobra wiadomość świadcząca o dużej stabilności polskiego rynku pracy. Wciąż widać jednak znaczne różnice na poziomie lokalnym. Gdzie bezrobocie jest najwyższe?

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379