Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Metoda 5S w biurze

Metoda 5S w biurze

 
Metoda 5S w biurze

Przedsiębiorstwo, które wdrożyło lean management – w zarządzanie lub produkcję, zmierza do optymalnego wykorzystania swoich zasobów. Zasada 5S to jeden z podstawowych elementów tej strategii. Na czym polega?

 

Metoda 5S w praktyce – na czym polega?

 

Lean management i 5S ma swoje korzenie w Japonii (podobnie jak popularna metoda Kaizen). To strategia zarządzania, w której wszyscy skupiają się na optymalizacji kosztów, eliminacji zbędnych wydatków i marnotrawienia zasobów. Takie podejście początkowo wykorzystywano głównie w hali produkcyjnej, ale z czasem zaczęto dostrzegać zalety 5S w biurze, a nawet w życiu prywatnym.

Na system 5S składa się 5 etapów:

  • seri,
  • seition,
  • seiso,
  • seiketsu,
  • shitsuke.


Seri, czyli selekcja, sortowanie, to etap pierwszy. Inwentaryzacja wszystkich przedmiotów i ich podział na przydatne, nieprzydatne i takie, które obecnie są niepotrzebne, ale w przyszłości mogą się jeszcze przydać, wprowadza czystość na stanowisku pracy. Na tym etapie znika wszystko, co było zbędne. Elementy niepotrzebne się eliminuje, a te, które aktualnie nie są używane, zostają oznaczone czerwoną etykietą i magazynowane.

Seition – systematyka – stanowiska pracy biurowej i ich organizacja powinny sprzyjać efektywnej, ergonomicznej pracy, która jest możliwa dzięki wizualnemu sterowaniu. Na czym ono polega? Przydatne rzeczy powinny być tak rozmieszczone, by korzystanie z nich nie sprawiało żadnej trudności. Niezbędne jest ich oznaczenie – każdy pracownik musi wiedzieć, co gdzie się znajduje.

Seiso oznacza sprzątanie. Aby stanowisko było nieprzerwanie gotowe do użycia, należy utrzymywać je w czystości. W firmie wyznacza się standardy poprawnego sprzątania i jego częstotliwość. W tym etapie zawiera się także szybka identyfikacja awarii, braków i usterek.

Seiketsu – standaryzacja – opracowanie standardów obsługi stanowiska pracy (poprzednich 3 etapów) tak, by były one w pełni zrozumiałe. Uwzględnia się tutaj zakres odpowiedzialności pracownika, częstotliwość wykonywania poszczególnych zadań.

Shitsuke – ostatni z etapów. Shitsuke oznacza samodyscyplinę. Pomaga w tym regularny audyt. Organizacja miejsca pracy biurowej wg metody 5S i przestrzeganie poprzednich czterech zasad muszą wejść pracownikom w nawyk, stać się czymś naturalnym, a nie jedynie nakazem z góry.

 

Wpływ metody 5S na pracy

 

Metoda 5S w praktyce lean management to właściwie kontrola nad stanowiskiem pracy. Każdy etap przynosi korzyści pracownikom i zapobiega marnotrawieniu zasobów.

Pracownicy nie tracą czasu na poszukiwanie dokumentów, przedmiotów. Organizacja miejsca pracy eliminująca nieprzydatne rzeczy pozwala zaoszczędzić przestrzeń i pozytywnie wpływa na przepływ informacji. Co zyskuje się dzięki poukładaniu przedmiotów? Oszczędza się czas na szukanie materiałów, ogranicza możliwość pomyłek. Filozofia 5S to także organizacja bezpiecznego stanowiska pracy. Systematyczne sprzątanie pozwala szybko eliminować potencjalne awarie, utrzymać stanowisko na odpowiednim poziomie.

Jasno określone standardy 5S pozwalają pracownikom identyfikować się ze swoim miejscem pracy, tworzą lepszą atmosferę. Dzięki zachowaniu ergonomii i nie marnotrawieniu zasopbów, możliwe jest zwiększenie produktywności w pracy.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: czynny udział w procesie przygotowania oraz realizacji budowy: wykonywanie zestawień materiałowych i kosztorysów, nadzorowanie pracowników, koordynacja branżowa, tworzenie dokumentacji warsztatowej, wykonywanie dokumentacji powykonawczej, zamawianie materiałów produkcyjnych.
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...

Najnowsze artykuły

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia. 

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Ergoterapeuta – kto to? Jak wygląda praca? Wynagrodzenie

Greckie słowo ergo znaczy: pracować, działać. Ergoterapeuci dzięki technikom łączącym psychoterapię z rehabilitacją ruchową pomagają osobom z niepełnosprawnością, pacjentom po udarach i z chorobami neurologicznymi, a także osobom cierpiącym na depresję. To praca bardzo potrzebna i dająca mnóstwo satysfakcji. Jak wkroczyć na tę ścieżkę kariery i zostać ergoterapeutą?