Marketing w przedsiębiorstwie ma wiele funkcji i odpowiednio planowany przynosi wielowymiarowe korzyści. Na kampaniach nastawionych na ważne, prospołeczne cele zyskuje nie tylko firma. Czym jest marketing społecznie zaangażowany (z ang. cause related marketing – CRM)?
Marketing społecznie zaangażowany – definicja
Ten rodzaj marketingu zawiera w sobie tradycyjny marketing o charakterze komercyjnym oraz marketing społeczny. To połączenie biznesowych celów przedsiębiorstw z działaniami typowymi dla podmiotów non-profit. Firma, wybierając określony problem i przyczyniając się do jego rozwiązania, poprawia sytuację określonej grupy, ale osiąga przy tym także własne korzyści. Często współpracuje z organizacjami pozarządowymi, które, otrzymując większe fundusze, mogą prowadzić swoje działania na szerszą skalę.
Co daje taki marketing firmie? Przede wszystkim to komunikacja z klientem pogłębiająca relacje. Buduje wizerunek, pozwala zaistnieć przedsiębiorstwu wśród konkurentów jako podmiot z misją, godny zaufania. W dłuższej perspektywie takie działanie wzmacnia lojalność konsumentów, ale też pozwala zwiększyć sprzedaż. Zaangażowanie się w ważne akcje buduje ponadto markę pracodawcy. W firmie z misją, gdzie praca w marketingu i innych działach ma także wartości pozamaterialne, pracownicy są bardziej lojalni, zmotywowani i zaangażowani w swoje obowiązki.
Marketing społeczny a marketing społecznie zaangażowany
Warto podkreślić, że marketing społecznie zaangażowany nie jest tożsamy z pojęciem marketingu społecznego, polegającego na wykorzystywaniu narzędzi i metod zaczerpniętych z marketingu w tradycyjnym tego słowa znaczeniu do rozwiązywania problemów, edukowania ludzi przez organizacje pożytku publicznego bez połączenia z celami komercyjnymi firm.
Niemniej, w obu przypadkach kampanie mają cele społeczne: propagowanie właściwych działań – np. zdrowego stylu życia, segregowania odpadów, zachowania bezpieczeństwa w internecie – czy negowanie szkodliwych zjawisk – stop przemocy itd. Organizowane są też zbiórki datków na określone cele. Często bywa tak, że przedsiębiorstwa włączają się w znane już akcje społeczne, przekazując fundacji czy organizacji dodatkowe środki finansowe i własne wsparcie.
Marketing społecznie zaangażowany – przykłady
Do realizacji celów społecznych wykorzystuje się różne instrumenty marketingowe. Strony internetowe przedsiębiorstw mogą stać się nośnikiem wiedzy. Firmy organizują zbiórkę środków na dany cel, które można przekazać za pośrednictwem witryny WWW. Także część przekazywana jest część zapłaconej za produkt lub usługę kwoty – klienci, wybierając ofertę zaangażowanej firmy, mają poczucie, że uczestniczą w ważnej akcji, współtworzą ją. Podobnie jak w przypadku, w którym klienci zbierają punkty, a następnie mogą zamienić je na pieniądze na wybrany za pośrednictwem aplikacji cel.
Tego typu kampanii jest naprawdę wiele, np.: sadzenie drzew pod szyldem wody źródlanej, dofinansowywanie posiłków dla niedożywionych dzieci przez przedsiębiorstwo spożywcze czy reklamy napoju gazowanego opowiadające historię osób, które dotknął hejt w sieci.