Odpowiedni marketing oraz pozyskiwanie nabywców na produkty lub usługi to procesy, bez których firmom ciężko funkcjonowałoby się na rynku, o ile w ogóle byłoby to możliwe. W związku ze zmieniającą się świadomością klientów przedsiębiorstwa wyznaczają coraz to nowsze strategie, które pomogłyby w pozyskiwaniu konsumentów. Praca w marketingu wymaga wiedzy pozwalającej dobrać odpowiednie środki do planowanych efektów.
Marketing relacji – co to?
Jednym z procesów stosowanych przez przedsiębiorstwa w celu sprzedaży produktów i usług jest tak zwany marketing relacji (określa się go także między innymi jako marketing partnerski, więzi). Polega on na tym, iż firma stosuje indywidualne podejście do klienta. Pracuje nad zbudowaniem długotrwałych relacji z osobami, które zdecydowały się na skorzystanie z oferty przedsiębiorstwa.
W tym procesie ważną rolę odgrywa satysfakcja konsumentów, ich lojalność, a także zaangażowanie przyczyniające się do tworzenia kolejnych ciekawych produktów. Regularna i dobrze zorganizowana komunikacja z klientem ma za zadanie stworzyć ofertę dopasowaną indywidualnie, do jego potrzeb.
To rodzaj marketingu, który opiera się głównie na utrzymaniu relacji z klientem, jednak w dalszej perspektywie, taka strategia może przynieść efekty na szeroką skalę. Po pierwsze, poszukując produktu, klient bada nie tylko sam przedmiot, ale często też historię producenta oraz opinie użytkowników. Jeśli zdecyduje się na zakup i będzie z niego zadowolony, z pewnością ponownie wróci do znanego już dostawcy, zamiast kierować zapytanie do kogoś nowego. Po drugie, ufając danej marce, chętnie poleci ją znajomym, rodzinie i innym. Będąc zadowolonym z usług czy produktów, sam pośrednio stanie się ambasadorem firmy.
Zarządzanie relacjami z klientami
Marketing relacji z klientem wymaga zarówno zaangażowania ze strony personelu, jak i dopracowania obsługi technicznej. Przede wszystkim trzeba zadbać o wszystkie narzędzia i sposoby komunikacji. Czytelne strony internetowe, aktywne i zaangażowane profile na portalach społecznościowych pozwalają nieustannie podtrzymywać relacje i zainteresowanie firmą.
Niezbędny jest też dobrze wykwalifikowany personel. Osoba odpowiedzialna za kontakt z klientem powinna być komunikatywna, otwarta, cierpliwa i przede wszystkim empatyczna. Wiele późniejszych transakcji zależy od tego, jak zostanie poprowadzona rozmowa z nabywcą – czy konsultant wyczuje, iż rozmówcy zależy na szybki i jasny komunikat albo może potrzebuje sam opowiedzieć o swoich potrzebach i doświadczeniach. Umiejętność słuchania i odpowiadania powinna być podstawową cechą osób pracujących z klientem.
Praca w systemie CRM
W kontekście marketingu relacji należy jeszcze przywołać koncepcję systemu CRM. Tłumaczy się ją jako Customer Relationship Management, czyli zarządzanie relacjami z klientem.
Jeżeli pojęcie rozpatruje się w kontekście filozofii przedsiębiorstwa, to pokrywa się ono niejako z tym, o czym pisaliśmy wcześniej – oznacza postawienie klienta w centrum uwagi, skupienie się na jego potrzebach, dobranie produktu do jego oczekiwań.
CRM to także system informatyczny, którego zadaniem jest ułatwienie prowadzenia strategii zarządzania relacjami z klientem w firmie. Bazy danych teleadresowych, przypisywanie zadań opiekunom, kalendarze spotkań – wszystkie informacje na temat osób korzystających z usług danego przedsiębiorstwa są zgromadzone w jednym miejscu. Dzięki temu, mimo np. zmieniających się pracowników, w firmie panuje ciągłość w przejęciu stanowiska oraz w wypracowaniu najlepszych ofert dla klienta.