Małe przedsiębiorstwo – definicja
Definicje mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw znajdziemy w wielu źródłach. Poszukując informacji związanych z prowadzeniem biznesu, zawsze warto zajrzeć do aktów prawnych. Jednym z nich jest Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców – najważniejsza z kanonu dokumentów tak zwanej Konstytucji Biznesu.
Wedle art. 7. tejże ustawy, mały przedsiębiorca, to: „przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz
b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro – i który nie jest mikroprzedsiębiorcą”.
Małe przedsiębiorstwo – ile osób zatrudnia
Zgodnie z definicją małego przedsiębiorstwa, liczba pracowników wynosi mniej niż 50. Co jednak z firmą, która zatrudnia kilka osób na pół etatu albo jeśli część pracowników jest na urlopie rodzicielskim? Zgodnie z przytoczoną już ustawą: „średnioroczne zatrudnienie (...) określa się w przeliczeniu na pełne etaty, nie uwzględniając pracowników przebywających na urlopach macierzyńskich, urlopach na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopach ojcowskich, urlopach rodzicielskich i urlopach wychowawczych, a także zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego.”
Małe przedsiębiorstwo – charakterystyka
Powyższa definicja jest dość jasna. Charakteryzując firmy ze względu na wielkość, bierze się pod uwagę liczbę pracowników i kryterium finansowe. Mówiąc o podziale przedsiębiorstw, nie sposób nie wspomnieć także o sektorze MŚP. Przynależą do niego mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa. W Polsce jako MŚP można uzyskać różne przywileje – dotacje, a także preferencyjne finansowanie.
Sektor ten uznaje się za siłę napędową każdej gospodarki. Choć małe firmy nie generują takich obrotów jak rynkowi giganci, tworzą liczne miejsca pracy i zapewniają wysoki poziom usług oraz konkurencyjność produktów, które wytwarzają.
Małe przedsiębiorstwo – jako forma przedsiębiorczości
Małe przedsiębiorstwo jest z założenia bardzo elastyczne i szybko reaguje na zmienne realia rynku. Ograniczona liczba pracowników pozwala uprościć i skrócić procesy decyzyjne i prowadzić sprawną komunikację. Niesformalizowana struktura i ścisłe kontakty pracowników na różnych szczeblach pozwalają także ograniczyć biurokrację. Co ważne, małe firmy mają duży potencjał. Nie należy jednak na nie patrzeć jako na miniatury wielkich korporacji. Mają one zupełnie inny charakter, inne problemy, ale też inne możliwości i atuty.