Dziękuje ci za pomoc przy projekcie i świetne, merytoryczne wskazówki. Jestem Ci bardzo wdzięczny za dzisiejsze zaangażowanie. Dobra robota – twoja prezentacja rozwiała wszystkie moje wątpliwości… Takie miłe słowa budują pozytywne relacje, sprawiają, że czujemy się dobrze w swoim zespole, wzmacniają motywację. Kudo card to bardzo prosty sposób na budowanie pozytywnej relacji w zespole. Na czym polega ta metoda, jak się ją stosuje i co może wnieść do firmy?
Kudos card – co to jest?
Kudos po polsku można rozumieć jako pochwałę, komplement. Zazwyczaj jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że docenianie pracowników leży wyłącznie w gestii przełożonego – on udziela feedbacku, nagradza. W koncepcji kudos pozytywną opinię o innych może wyrazić każdy pracownik, który czuje potrzebę okazania uznania dla kolegi czy koleżanki.
To pochwała za zaangażowanie, określone zachowanie, które zostało pozytywnie odebrane, wniosło coś dobrego. Takie komplementy są niezależne od benefitów czy nagród – mają charakter symboliczny. Najczęściej to po prostu małe karteczki, na których zapisuje się pochwałę i przekazuje drugiemu pracownikowi.
Kudos card – zasady
Aby kudos card okazał się skutecznym sposobem na wzmocnienie relacji w zespole, trzeba kierować się kilkoma zasadami. Po pierwsze pochwały powinny być niespodziewane. Nie ma więc obowiązku, aby każdy codziennie wyróżniał innego pracownika ani ograniczeń odnośnie liczby kart przyznawanych jednego dnia. Gdy kudos staje się rutyną, traci swój sens.
Ważne jest także, aby doceniać zaangażowanie pracownika, a nie same wyniki jego działania. Zatem – nie: "dziękuję ci za twój dzisiejszy wynik sprzedażowy", ale: "podziwiam cię za niesamowite podejście do klienta, entuzjazm i ogromne zaangażowanie w pracę". W udzielanie pochwał powinni być zaangażowani wszyscy pracownicy, to nie może być wyłącznie rolą managera. Kudo nie jest też związany z benefitami czy przyznawaniem premiii, nie powinna tworzyć się żadna presja wokół tego systemu. Karty z założenia nie są również anonimowe – gdy autor pochwały podpisze się na karcie, po pierwsze bierze odpowiedzialność za jej treść i po drugie ma szansę nawiązać relację z adresatem kudo.
W zespołach pracujących w biurach karty mogą być umieszczane w jednym pudełku (kudo box) i raz dziennie czy co kilka dni odczytywane publicznie, aby wspólnie, w obecności wszystkich, docenić te osoby, które otrzymały karty. Kudos card sprawdza się również w zespołach rozproszonych – można korzystać z cyfrowych wersji kudo.
Kudos card – zalety
Stworzenie przyjaznego środowiska pracy to bardzo ważne zadanie, zwłaszcza w obliczu pandemii, pracy w rozproszonych zespołach, w trybie home office, gdzie relacje między pracownikami nieco się rozluźniają. Feedback – konstruktywny i oparty na faktach daje pracownikom pewność, że zmierzają w dobrym kierunku. Równie ważne jest poczucie, że nasz wkład w rozwój firmy jest zauważalny.
Pochwała pracownika jako czynnik motywacyjny przynosi bardzo dobre rezultaty. Wszyscy chcemy czuć się doceniani, wiedzieć, że nasza praca jest ważna i dobra. W zespole, w którym używa się kudo cards, można stworzyć przyjazne środowisko pracy, gdzie docenianie pracowników, nie tylko przez przełożonego, ale też przez inne osoby, staje się codziennym rytuałem.