Pandemia wirusa SARS-CoV-19, ograniczenia działalności firm, walka o przetrwanie przedsiębiorców z wielu branż i strach o posady – tak przywitał nas rok 2020 r. Wielu ekonomistów ostrzega – czekają nas lata recesji gospodarczej. Odczuje ją również gospodarka Polski. Co mogą zrobić przedsiębiorcy, by przetrwać spodziewany kryzys finansowy?
Tarcza antykryzysowa
Wiosenne miesiące 2020 r. to czas, w którym tysiące przedsiębiorców stara się przyswoić sobie treść Tarczy antykryzysowej. Pojawiły się kolejne wersje ustawy mającej na celu ochronę krajowej gospodarki i zahamowanie bezrobocia. Każdy dokument ma blisko dwieście stron szczegółowych przepisów. Skomplikowane zasady i mnogość dokumentów do wypełnienia sprawiają, że wielu przedsiębiorców może mieć trudność w korzystaniu ze wsparcia państwa. Objaśnienia publikuje Serwis Rzeczypospolitej Polskiej w zakładce Tarcza Antykryzysowa. Z pomocą mogą przyjść też doradcy finansowi, radcy prawni i księgowi.
Tarcza antykryzysowa w trzeciej już wersji (rząd zapowiedział, że pracuje nad kolejną) zakłada pomoc w zakresie uzależnionym od wielkości firmy. Wsparcie zakłada między innymi:
- zwolnienia ze składek ZUS na 3 miesiące (w całości lub w części),
- umorzenie zaległości podatkowej przez urząd skarbowy,
- zmniejszenie podstawy opodatkowania i zwrot nadpłaconego podatku – przez odliczenie od dochodu za poprzedni rok straty z bieżącego roku,
- dofinansowanie części kosztów prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli w wyniku epidemii doszło do spadku obrotów,
- pożyczki na preferencyjnych zasadach z możliwością umorzenia większej części należności,
- przedłużenie terminu składania informacji o cenach transferowych do 30 września 2020 r.,
- świadczenia postojowe z ZUS,
- dofinansowania części kosztów wynagrodzeń dla pracowników (oraz składek na ubezpieczenie społeczne) z Funduszu Pracy, oraz należnych od tych wynagrodzeń składek na ubezpieczenia społeczne,
- 3-miesięczne dofinansowanie dla pracodawców do wynagrodzenia (oraz składek na ubezpieczenie społeczne) pracowników w przypadku przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy,
- pożyczkę obrotową z Agencji Rozwoju Przemysłu na sfinansowanie wynagrodzeń dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Praca w czasie kryzysu – organizacja firmy
Zarówno pracodawcy, jak i pracownicy muszą szybko przystosować się do nowej rzeczywistości gospodarczej. Sporo firm przestawiło się na tryb pracy zdalnej i wiele wskazuje na to, że prędko z niego nie zrezygnuje. Im szybciej zaznajomimy się z nowymi technologiami, pozwalającym sprawnie funkcjonować firmie, pracować z domu czy brać udział w rekrutacjach zdalnych, tym łatwiej przyjdzie nam zabezpieczyć własne źródło dochodu.
Przedsiębiorca powinien wziąć pod uwagę nie tylko kwestie dotyczące zapewnienia podwładnym sprzętu, ale też sposób zarządzania zespołem zdalnym. Panuje przekonanie, że pracownicy wykonujący obowiązki z domu są mniej wydajni, pracują wolniej, kontakt z nimi jest utrudniony i trudno ich zmotywować.
Tak wcale nie musi być. Na rynku dostępne są platformy do zarządzania projektami, z powodzeniem można korzystać również z bezpłatnych narzędzi online – czatów, arkuszy kalkulacyjnych, dokumentów tekstowych współdzielonych przez kilka osób. Niezbędne jest wprowadzenie jasnych zasad kontaktu, zastanowienie się nad sposobem zarządzania pracownikami. Czy mają składać dzienne, tygodniowe raporty? Komu i kiedy udostępniają efekty swojej pracy? Czego od nich oczekiwać? Czy sensowne będzie wprowadzenie elastycznego czasu pracy?
Sprawna organizacja pracy pozwoli nie zmniejszać tempa i nadal działać na pełnych obrotach – lub przynajmniej w sposób optymalny w danych warunkach gospodarczych i epidemicznych. Kontrola jakości i utrzymanie zadowalających wyników będą procentować – zaufaniem klientów, utrzymaniem pozycji.
Część firm, w wyniku przestoju, musi ciąć koszty, również te dotyczące zatrudnienia. W tym wypadku warto poszukać dofinansowania do pensji dla pracowników, które pomoże przetrwać najtrudniejsze miesiące spowolnienia gospodarczego. Dzięki temu firma nie będzie musiała rezygnować z dobrych, doświadczonych specjalistów.
Rekrutacja online
A co w sytuacji, kiedy firma musi uzupełnić braki kadrowe? Ograniczenia i zalecenia dotyczące zachowania dystansu nieco zmieniły sposoby prowadzenia naboru. Ze względów bezpieczeństwa niektórzy specjaliści nie zdecydują się na udział w rekrutacji, jeśli wiąże się to z koniecznością stawienia w biurze i osobistego spotkania z rekruterem.
Dlatego dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie rekrutacji online. Ich specyfika polega na tym, że nie tylko wyszukiwanie ofert i składanie dokumentów, ale również rozmowa kwalifikacyjna i ewentualne sprawdzanie umiejętności kandydatów odbywa się za pośrednictwem internetu. Dodatkową korzyścią takiej rekrutacji jest to, że mogą w niej brać udział osoby mieszkające daleko od placówki firmy, które w zwykłych warunkach nie rozważałyby oferty pracy, ale przekonuje ich możliwość rekrutacji i wykonywania zadań zdalnie.