W szybko zmieniającym się za sprawą nowych technologii świecie nabywanie i rozwijanie kompetencji cyfrowych to już nie atut, ale konieczność. Unia Europejska monitoruje poziom umiejętności cyfrowych obywateli poszczególnych państw członkowskich. Najnowsze dane (z 2021 r.) pokazują, że Polska jest w grupie trzech państw o najsłabiej rozwiniętych kompetencjach cyfrowych w UE.
Kompetencje cyfrowe – przykłady
Rada Europejska w 2018 r. podała, że „kompetencje cyfrowe obejmują krytyczne i odpowiedzialne korzystanie z technologii cyfrowych i interesowanie się nimi do celów uczenia się, pracy i udziału w społeczeństwie”. Co to oznacza w praktyce i czym właściwie są kompetencje cyfrowe? Przykładami takich umiejętności mogą być na przykład:
- zdolność do korzystania z informacji, danych,
- umiejętność skutecznej komunikacji przez narzędzia cyfrowe (np. za pośrednictwem mediów społecznościowych, poprzez różne platformy, z wykorzystaniem komunikatorów wideo itp.),
- umiejętności programistyczne,
- znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem cyfrowym i stosowanie się do zaleceń,
- rozumienie zagadnień związanych z ochroną własności intelektualnej,
- krytyczne myślenie i umiejętność rozwiązywania problemów za pomocą narzędzi cyfrowych.
Umiejętności cyfrowe w UE w 2021 roku – charakterystyka
Zgodnie z danymi Eurostatu 54% mieszkańców 27 krajów Unii Europejskiej w wieku od 16 do 74 lat ma przynajmniej podstawowe kompetencje cyfrowe.
Poziom rozpowszechnienia kompetencji cyfrowych w UE:
- Holandia (posiada je 79% populacji),
- Finlandia (79%),
- Irlandia (70%),
- Dania (69%),
- Szwecja (67%),
- Hiszpania (64%),
- Luksemburg (64%),
- Chorwacja (63%),
- Austria (63%),
- Francja (62%),
- Malta (61%),
- Czechy (60%),
- Estonia (56%),
- Portugalia (55%),
- Słowacja (55%),
- Belgia (54%),
- Grecja (52%),
- Łotwa (51%),
- Cypr (50%),
- Słowenia (50%),
- Niemcy (49%),
- Litwa (49%),
- Węgry (49%),
- Włochy (46%),
- Polska (43%),
- Bułgaria (31%),
- Rumunia (28%).
Widać zatem, że Polska, obok Bułgarii i Rumunii, to te państwa Unii Europejskiej, w których zdolności cyfrowe są najmniej rozpowszechnione. Warto także dodać, że wyniki oscylujące wokół 80% zanotowano także w Islandii, Norwegii i Szwajcarii (krajach nienależących do UE, ale do Europejskiego Obszaru Gospodarczego lub, jak w przypadku Szwajcarii – neutralnych).
Źródło: Europejski Urząd Statystyczny
Czytaj także: Zawody przyszłości 2030