Zapewnienie regularnej wymiany powietrza w pomieszczeniach służbowych należy do podstawowych obowiązków pracodawcy, wynikających z przepisów bhp. Klimatyzacja w biurze jest jednym ze sposobów realizacji tego zadania. Dodatkowo umożliwia regulowanie temperatury powietrza. Nic dziwnego, że klimatyzatory ścienne są obecnie tak popularne, iż zaczynają być standardem. Na co zwrócić uwagę, decydując się na montaż wentylacji w firmie?
Jaka klimatyzacja do biura?
Przypomnijmy, że zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy:
W pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń, bilansu ciepła i wilgotności oraz zanieczyszczeń stałych i gazowych (§ 32).
Rozporządzenie nie określa sposobu, w jaki ma być przeprowadzana wymiana powietrza. Pracodawca nie ma zatem obowiązku instalacji klimatyzacji – podobną funkcję mogą spełniać wiatraki i uchylone okna. Montaż klimatyzacji może jednak ułatwić wypełnienie innego obowiązku pracodawcy – to znaczy zapewnienia podwładnym temperatury w pomieszczeniach biurowych nie niższej niż 18 stopni Celsjusza.
Na co zatem zwrócić uwagę w czasie wyboru klimatyzacji do biura? Przede wszystkim na parametry urządzeń, a te z kolei należy dostosować do wielkości i typu pomieszczeń, które będziemy chłodzić. Klimatyzator o większej mocy będzie potrzebny w open spasie, pomieszczeniu bez zamykanych drzwi, ale też w pokojach znajdujących się od południowej strony i przez to silnie nasłonecznionych w ciągu dnia. Mniejsza moc klimatyzatora powinna być wystarczająca w niewielkich biurach.
Kolejną kwestią jest wybór typu urządzenia. W biurach najczęściej sprawdzają się klimatyzatory ścienne i sufitowe. Z kilku powodów – pozwalają na regulowanie nawiewu z góry i prowadzenie strumienia powietrza po całej powierzchni biura. Poza tym nie zagracają przestrzeni, nie rzucają się w oczy. Wysokie usytuowanie sprawia, że nie grozi im zalanie kawą czy uszkodzenie mechaniczne, gdy ktoś je potrąci.
Klimatyzator przenośny będzie natomiast odpowiedni na przykład wówczas, gdy w perspektywie mamy zmianę lokalizacji firmy. Montaż takiego urządzenia jest łatwiejszy – klimatyzator przytwierdzany jest do ramy okiennej. W przypadku biura takie usytuowanie może się jednak nie sprawdzać – na przykład z uwagi na zacienianie pomieszczenia, zbyt bliskie usytuowanie klimatyzatora i stanowiska pracy.
Przy wyborze urządzenia trzeba też zwrócić uwagę na:
• głośność pracy klimatyzatora,
• prostotę obsługi,
• energooszczędność,
• możliwość regulowania temperatury,
• wielkość i wygląd,
• cenę,
• opinie o produkcie.
Jak często czyścić klimatyzację w biurze?
Zagadnienie klimatyzacja w pracy a zdrowie pojawia się chyba w każdym biurze, w którym znajdują się tego typu urządzenia. Czy przez nie częściej chorujemy? Czy mogą wywoływać alergie? Są bezpieczne dla zdrowia?
Nic dziwnego, że zagadnienie właściwej konserwacji i czyszczenia systemu klimatyzacji zostało poruszone w przepisach bhp. Zgodnie z art. § 35:
1.Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz przy zastosowaniu klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej powinno być oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.
2.Klimatyzacja lub wentylacja nie może powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy. Nie dotyczy to wentylacji awaryjnej.
3.Strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.
Ponadto przepisy stanowią, że urządzenia i instalacje klimatyzujące i wentylacyjne muszą być właściwie konserwowane. Sprzęt znajdujący się w biurze – a więc też klimatyzacja – musi być takiego typu, by możliwe było jego regularne czyszczenie. Częstotliwość tych zabiegów powinna być dość duża i jest uzależniona od typu urządzenia czy instalacji – informacji powinien dostarczyć nam producent.