Spis treści
Z social mediów korzysta 25,9 mln osób w Polsce, czyli aż 86,5% populacji naszego kraju, wynika z raportu Digital 2021 (Hootsuite). O ilu popularnych użytkownikach słyszałeś? To grono jest dużo bardziej ekskluzywne i niestety od razu należy powiedzieć, że nie ma uniwersalnej receptury, by do niego dołączyć. Jeśli jednak jesteś ekspertem w swojej dziedzinie, masz coś ważnego do przekazania i chciałbyś zacząć karierę w mediach społecznościowych, pamiętaj o kilkupodstawowych zasadach, które mają zastosowanie w szeroko pojętych personal brandingu i marketingu cyfrowym.
Stwórz markę osobistą
Na początek powinieneś zaznajomić się z takim pojęciem jak marka osobista (personal brand). Jest to rodzaj profesjonalnego wizerunku, który chcesz wykreować. Innymi słowy, Twoim celem jest sprawienie, że ludzie – odbiorcy Twojego komunikatu – myśląc o Tobie, będą mieli w głowie właśnie ten wizerunek. Oczywiście nie chodzi o wymyślanie sobie alter ego, ale o taki rodzaj autoprezentacji, w której pokazujesz swoją profesjonalną stronę – np. jako dietetyk, ekspert w dziedzinie sprzętu audio, doradca rozwoju osobistego czy działacz na rzecz ochrony dzikiej przyrody.
Prawdopodobnie nie chcesz dzielić się z użytkownikami absolutnie wszystkim, np. detalami z bardzo osobistego życia rodzinnego, chcesz też chronić prywatność swoich bliskich. Wybrane kwestie pozostawiasz więc za marginesem personal brandingu.
Zadbaj o reputację
Zastanów się, jakie wartości chcesz reprezentować, jaki promować wizerunek, co wspierać. Możesz pomyśleć o swoich idolach i ich najlepszych cechach. Nie musisz od razu twierdzić, że posiadasz podobne zalety – liczy się aspirowanie do najlepszych.
Pomocne może być też wybranie jakiegoś motta, hasła przewodniego lub postawienie sobie wyraźnego celu i skoordynowanie z nim swoich aktywności. W budowaniu marki osobistej konkretne czyny mają o wiele większą moc niż słowne deklaracje – i zostaną docenione przez Twoich odbiorców.
Z drugiej strony niespójny wizerunek, działania podkopujące Twoją reputację, mogą Ci bardzo zaszkodzić. Promujesz zdrowy styl życia, ale na zdjęciach widać pudełka po pizzy i fast foodach? Wspierasz pacyfizm, lecz ktoś nagrał, jak bierzesz udział w bójce? Pamiętaj, że chcąc aspirować do miana influencera, musisz dbać o swoją reputację także poza godzinami spędzonymi w social mediach.
Przekazuj swoją wiedzę
Jeśli Twoim celem jest zyskanie popularności, prawdopodobnie uważasz, że masz coś ważnego do powiedzenia. Dobra wiadomość jest taka, że strony, kanały ekspercie cieszą się ogromną popularnością. Jeśli jesteś specjalistą w danej dziedzinie, prawdopodobnie znajdzie się wiele osób, które chętnie Cię wysłuchają.
Zastanów się jednak czy to, co chcesz powiedzieć, jest unikatowe, wyróżnia się w sposób istotny od innych. Czy Twój kanał, podcast, fanpage nie będzie wtórny? Poszukaj swojej niszy, znajdź najlepszy pomysł na przekazanie tego, co masz do zakomunikowania światu. Istotny jest też sposób, w jaki masz zamiar przekazać wiedzę czy dzielić się doświadczeniem.
Bądź profesjonalny
Pamiętaj o odbiorcach – zastanów się, kim są. Weź też pod uwagę to, że mogą nie mieć absolutnie żadnego pojęcia na interesujący Cię temat i odwiedzili Twoją stronę po to, żeby się czegoś dowiedzieć. Warto zatem, byś dostosował swój język do internautów o różnym stopniu zaawansowania. Im prostszy, łatwiejszy w odbiorze język, tym lepiej.
Nie chodzi o to, byś nie poruszał trudnych, skomplikowanych czy dyskusyjnych kwestii. Zachowaj profesjonalizm i zawsze staraj się wyczerpać temat, jakim się zająłeś. Nie upraszaj, ale proponuj swoim odbiorcom dodatkowe wyjaśnienia, ewentualnie odsyłaj do źródeł wspierających Twoje opinie.
Pamiętaj o pokorze
Na koniec rada mająca zastosowanie w różnych aspektach życia, ale szczególnie istotna w czasie budowania marki osobistej w mediach społecznościowych. Nikt nie lubi osób przemądrzałych, nie staraj się więc udowodnić, że jesteś nieomylny, zjadłeś wszystkie rozumy. Raczej pokazuj, że nieustannie chętnie się uczysz od najlepszych i zależy Ci na tym, by się rozwijać. Zachowaj pokorę.