Sklep zoologiczny - od czego zacząć?
Zanim zdecydujemy się na zainwestowanie w sklep zoologiczny, warto zastanowić się, czym w ogóle jest takie miejsce, dla kogo się je otwiera i co powinno się w nim znaleźć. Przeważnie kojarzy się z dwoma segmentami: sprzedażą zwierząt i sprzedażą asortymentu zoologicznego. W przypadku tak nietypowego „wyposażenia” należy zadbać również o odpowiednio dostosowany lokal i przemyśleć jego otoczenie (galeria handlowa, mniejsza lub większa miejscowość itd.).
Należy zwrócić uwagę, że w dzisiejszych czasach bardzo wiele marketów, do których uczęszczamy po codzienne zakupy, oferuje również podstawowe akcesoria do pielęgnacji i żywienia zwierząt. Aby zdobyć przewagę i przebić się przez konkurencję, trzeba rozeznać się w potrzebach lokalnej społeczności.
Biorąc pod uwagę powyższe, tak jak w przypadku otwierania praktycznie każdego biznesu, tak i tutaj dobrze jest rozpisać biznesplan. Określenie głównych elementów przedsięwzięcia - jego celów, wydatków, klientów i przewidywanych zarobków - pozwoli dobrze się przygotować i zmniejszyć ryzyko porażki sklepu zoologicznego.
Jak otworzyć sklep zoologiczny?
Jeśli już zdecydujemy się, że rozpoczynamy tego rodzaju działalność, czas zabrać się do konkretów. Należy doprecyzować, co chcielibyśmy sprzedawać w naszej placówce. Mogą to być różnego rodzaju karmy, suplementy diety, środki ochrony przeciwko insektom. Dobrze mieć też bogatą ofertę tzw. wyprawki - czyli podstawowych przedmiotów, które należy posiadać przy pierwszym wprowadzeniu zwierzaka do domu, w zależności od gatunku - legowisko, klatkę, akwarium lub terrarium; miski, karmniki, poidła; smycze, obroże, szelki itd. Z pewnością właściciele zwierząt w takim miejscu będą również poszukiwać zabawek oraz akcesoriów do pielęgnacji, szczotek, grzebieni, pilników itd. Im większa różnorodność, tym szersze zainteresowanie.
Najbardziej problematyczną kwestią wydaje się drugi segment działalności sklepu zoologicznego. Zwierząt nie można już kupić w zwykłym supermarkecie i bardzo często ta właśnie opcja stanowi o przewadze punktu zoologicznego. Tchórzofretki, szynszyle, myszy, chomiki, papugi - te i inne zwierzęta przyciągają klientów. Jednak aby móc sprzedawać żywy inwentarz, należy zapoznać się i przestrzegać właściwych ustaw - przede wszystkim o ochronie zwierząt, dotyczącej m.in. ich humanitarnego przechowywania i traktowania.
Prowadząc sprzedaż zwierząt egzotycznych, sklep powinien stosować się do odpowiednich przepisów dotyczących legalnego przewozu, zezwoleń importowych i eksportowych, szczególnie jeśli chodzi o handel dzikimi zwierzętami zagrożonymi wyginięciem (w tym temacie obowiązują przepisy międzynarodowej Konwencji CITES).
Jeśli chodzi o charakter prowadzonej działalności to z wyjątkiem spółki partnerskiej można wybrać dowolną formę np. jednoosobową działalność gospodarczą, spółkę cywilną, jawną, z ograniczoną odpowiedzialnością.
Sprzedaż zwierząt przez internet
Nie ma większych obostrzeń, jeśli chodzi o prowadzenie sklepu zoologicznego online. Żywe zwierzęta mogą być sprzedawane za pośrednictwem internetu. Jednak, jak wskazują informacje na stronie polskiego rządu, należy dopilnować przestrzegania przepisów dotyczących przewozu zwierząt - np. z uwzględnieniem specjalnych warunków i wyposażenia pojazdów przeznaczonych do transportu.
Chcąc prowadzić sklep zoologiczny online, przy rejestracji działalności należy wybrać odpowiednie PKD. Tu również można skorzystać z informacji udostępnionych na stronie polskiego rządu - które sugerują nr 47.91.Z, czyli sprzedaż detaliczną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (należy też zapoznać się z odpowiednimi podklasami PKD).
Sklep zoologiczny - franczyza
Jeśli komuś bardzo zależy na otworzeniu sklepu zoologicznego, ale uważa, że wiąże się z tym zbyt wiele skomplikowanych procedur, może zdecydować się na franczyzę. Skorzystanie z gotowego modelu know-how, podpięcie się pod rozpoznawalną markę w dużej mierze ułatwi start w branży. Dodatkowe korzyści to kontakty z hurtowniami, dostawcami itd.