Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

 
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak kontrolować emocje

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje emocję jako „silne uczucie wywołane jakąś sytuacją”. Przyczyny oraz efekty takich wzmocnionych reakcji mogą być pozytywne i negatywne. Czy należy je tłumić? Czy można spróbować je wykorzystać? 

 

Pewne normy społeczne, obowiązujące również w miejscu pracy, raczej narzucają nam powściąganie emocji. Chodzi jednak przeważnie o skrajne doznania, wpływające negatywnie na daną osobę i jej najbliższe środowisko - jeśli ktoś jest zdenerwowany, nie powinien wykrzykiwać wulgaryzmów w stronę współpracowników czy rzewnie płakać, kiedy presja sytuacji przerośnie pracownika.

 

Emocje, będące efektem danej sytuacji, tak naprawdę są wskazówką, z której powinniśmy nauczyć się wyciągać wnioski. I to jest też odpowiedź na pytanie, jak kontrolować emocje. Należy potraktować je jako wytyczne i dopasować do potrzeb sytuacji.

 

Emocje w pracy

 

Już na podstawie ogłoszeń o pracę można zauważyć, że zatrudniającym zależy na takich osobach, które potrafią sobie radzić z emocjami w pracy. Odporność na stres, umiejętność działania pod presją czasu, motywowanie siebie i zespołu, te i podobne wymogi wypisywane są w różnego rodzaju ofertach pracodawców.

 

Najczęściej to właśnie ciężkie, negatywne emocje najtrudniej jest opanować. Utrata klienta, danych, awaria sprzętu wywołują często gwałtowne i skrajne reakcje. W takiej sytuacji należy owe emocje stłumić - nie można zniszczyć sprzętu, zwymyślać klienta czy dociekliwego szefa.

 

Oczywiście po pracy jest już większy wybór aktywności pomagających pozbyć się negatywnych uczuć i uwolnić od stresu. Zabiegi kosmetyczne, masaże, siłownia lub pływalnia - to tylko kilka łatwo dostępnych propozycji.

Co zrobić, kiedy jest to jednak zbyt odległa perspektywa, a gniew lub lęk, które w nas wzrastają paraliżują pracę? Kilka głębokich oddechów, odejście od stanowiska, krótki spacer są dobrym początkiem na radzenie sobie z trudną sytuacją. Jeśli jest taka sposobność, to rozwiązaniem może być rozmowa telefoniczna z kimś bliskim lub nawet zwykła wymiana wiadomości tekstowych.

 

Zarządzanie emocjami w pracy

 

Jak kontrolować emocje w biurze, tak by negatywne reakcje przyniosły korzyści? To w bardzo dużej mierze kwestia poznania siebie, rozpoznania i zidentyfikowania sytuacji, które na nas wpływają.

 

Przykłady emocji i ich wykorzystania możemy zaobserwować na przykładzie comiesięcznej rozmowy z przełożonym. Skrajnym przypadkiem będzie stres, paraliż -którym dana osoba się podda, w efekcie doznając dolegliwości natury psychicznej i fizycznej (bezsenność, bóle brzucha, nerwowość).

 

Kontrola uczuć wywołanych spotkaniem ze zwierzchnikiem powinna pracownika zmobilizować do działania. Na początek dobra będzie analiza czynników, które wywołują stres. Może ktoś boi się rozmowy, ponieważ nie zrealizował w całości wyznaczonego planu? Może jest zestresowany, gdyż klient nie był zadowolony z obsługi?
Określenie takich elementów pozwoli z kolei przemyśleć przyczyny danej sytuacji - nie zrealizowano planu, ponieważ potrzebna była pilna pomoc przy innym projekcie, klient był tylko pozornie niezadowolony, bo chciał wymusić nieuczciwą reklamację itd.
Emocje, wyzwolone świadomością konfrontacji z szefem, zmobilizują daną osobę do podjęcia działań, do rzetelnego przygotowania się do oceny, a także do unikania błędów, które doprowadziły pracownika do skrajnego stresu.

 

Podobnie jest z kontrolą emocji pozytywnych: duża transakcja z klientem, zakończona sukcesem - skrajną reakcją będzie euforia, mogąca doprowadzić do przechwałek w grupie, nadmiernej ekscytacji. Jednak odpowiednio ukierunkowana radość przełoży się na motywowanie innych do działania. Pracownik, po osiągniętym sukcesie jest w stanie wykorzystać wiedzę, którą zdobył, by pomóc innym.

 

Warto jeszcze poświęcić uwagę zagadnieniu inteligencji emocjonalnej w pracy. Osoby posiadające tę cechę mają zdolność do współodczuwania i umiejętnego oddziaływania na emocje innych. Jest to niezwykle cenne w większym zespole. Dany pracownik jest w stanie zauważyć czy ktoś potrzebuje pomocy, ma gorszy dzień lub potrzebuje wsparcia. Osoba obdarzona inteligencją emocjonalną będzie wstanie odpowiednio zareagować i udzielić wsparcia kolegom z zespołu.

 

Zarządzanie emocjami w pracy to często poruszany temat przez menadżerów i liderów w przedsiębiorstwach. Dobrze zorientowany zwierzchnik będzie w stanie zaobserwować, co dzieje się z personelem i tak pokierować jego obowiązkami, by wszelkie sytuacje, zdarzenia i przeżycia pracownicy mogli przekuć na korzyść swoją i całego zespołu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Technik dentystyczny ds. aparatów ortodontycznych z j. niemieckim

    Fachlabor Dr. W. Klee für grazile Kieferorthopädie GmbH   Niemcy, Frankfurt nad Menem, Hamburg   
    specjalista junior / mid / praktykant/stażysta  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 15 000 zł brutto/mies.
    2 godz.
    aplikacja: TRAINING ON THE JOB - TECHNIKA DENTYSTYCZNA - ORTODONCJA miejsca pracy: Frankfurt nad Menem, Hamburg specjalizacja: ortodoncja Poszukujemy wykwalifikowanej osoby na stanowisko Technika Dentystycznego ze szczególnym nastawieniem na ortodoncję. W ramach pracy będziesz odpowiedzialny/a za...
  • Kierowca samochodu ciężarowego pow. 3,5 T z kat. C+E

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Wywóz odpadów komunalnych i innych, opróżnianie oraz odstawianie na miejsce pojemników, Nadzór nad załadunkiem i rozładunkiem pojazdu, Czynności porządkowe, kontrolne i zdawczo-odbiorcze względem użytkowanego pojazdu, Rzetelne wykonywanie czynności zleconych przez...
  • Fryzjer / Kolorysta

    PDP WILANOW SPÓŁKA Z ORGANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Warszawa, Ós Królewska, 18    praca stacjonarna
    umowa zlecenie   5 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: Twoim zadaniem będzie sprawić, by byli zadowoleni z usług. Spraw, aby po Twojej usłudze klienci stali się stałymi klientami i polecali nas swoim bliskim. Będziesz mieć do dyspozycji wszystkie nowoczesne narzędzia (z wyjątkiem osobistych nożyczek). Praca z klientami będzie...
  • Diagnosta Laboratoryjny

    Coagumed Gerinnungszentrum   Niemcy, Berlin   
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Oczekujemy: Udokumentowanego wykształcenia kierunkowego; Komunikatywności i umiejętności pracy w zespole; Chęci rozwoju zawodowego;
  • Account Manager

    Portal Praca.pl   Warszawa, Ursynów, Al. KEN 18 (przy metrze Kabaty)    praca zdalna
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 500 - 7 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    GŁÓWNE ZADANIA: Monitorowanie klientów pod kątem aktywności rekrutacyjnych, Pozyskiwanie nowych klientów oraz rozwijanie relacji ze stałymi klientami - badanie potrzeb, proponowanie rozwiązań, monitoring współpracy, Aktywności sprzedażowe: przygotowywanie ofert, prowadzenie negocjacji,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Heerlen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twoje obowiązki: Przygotowywanie zamówień, pakowanie, sortowanie i liczenie; Etykietowanie, skanowanie, kontrola jakości; Obsługa wózków EPT; Oczekujemy: Znajomości języka angielskiego; Dobrej organizacji pracy i zaangażowania; Mile widziane prawo jazdy kat. B;

Najnowsze artykuły

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

Ratownik medyczny w wojsku – praca, zarobki

– Ratownik medyczny w Siłach Zbrojnych RP pełni kluczową rolę w zabezpieczeniu medycznym zarówno w warunkach pokojowych, jak i podczas operacji wojskowych – tłumaczy ppor. Krystian Dwórznik, Szef Sekcji Promocji i Współpracy z Wojskowego Centrum Rekrutacji w Płocku. Oto jak wygląda praca wojskowego ratownika medycznego oraz jak krok po kroku przejść rekrutację na to stanowisko.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379