Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

 
Jak radzić sobie z emocjami w pracy?

Jak kontrolować emocje

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje emocję jako „silne uczucie wywołane jakąś sytuacją”. Przyczyny oraz efekty takich wzmocnionych reakcji mogą być pozytywne i negatywne. Czy należy je tłumić? Czy można spróbować je wykorzystać? 

 

Pewne normy społeczne, obowiązujące również w miejscu pracy, raczej narzucają nam powściąganie emocji. Chodzi jednak przeważnie o skrajne doznania, wpływające negatywnie na daną osobę i jej najbliższe środowisko - jeśli ktoś jest zdenerwowany, nie powinien wykrzykiwać wulgaryzmów w stronę współpracowników czy rzewnie płakać, kiedy presja sytuacji przerośnie pracownika.

 

Emocje, będące efektem danej sytuacji, tak naprawdę są wskazówką, z której powinniśmy nauczyć się wyciągać wnioski. I to jest też odpowiedź na pytanie, jak kontrolować emocje. Należy potraktować je jako wytyczne i dopasować do potrzeb sytuacji.

 

Emocje w pracy

 

Już na podstawie ogłoszeń o pracę można zauważyć, że zatrudniającym zależy na takich osobach, które potrafią sobie radzić z emocjami w pracy. Odporność na stres, umiejętność działania pod presją czasu, motywowanie siebie i zespołu, te i podobne wymogi wypisywane są w różnego rodzaju ofertach pracodawców.

 

Najczęściej to właśnie ciężkie, negatywne emocje najtrudniej jest opanować. Utrata klienta, danych, awaria sprzętu wywołują często gwałtowne i skrajne reakcje. W takiej sytuacji należy owe emocje stłumić - nie można zniszczyć sprzętu, zwymyślać klienta czy dociekliwego szefa.

 

Oczywiście po pracy jest już większy wybór aktywności pomagających pozbyć się negatywnych uczuć i uwolnić od stresu. Zabiegi kosmetyczne, masaże, siłownia lub pływalnia - to tylko kilka łatwo dostępnych propozycji.

Co zrobić, kiedy jest to jednak zbyt odległa perspektywa, a gniew lub lęk, które w nas wzrastają paraliżują pracę? Kilka głębokich oddechów, odejście od stanowiska, krótki spacer są dobrym początkiem na radzenie sobie z trudną sytuacją. Jeśli jest taka sposobność, to rozwiązaniem może być rozmowa telefoniczna z kimś bliskim lub nawet zwykła wymiana wiadomości tekstowych.

 

Zarządzanie emocjami w pracy

 

Jak kontrolować emocje w biurze, tak by negatywne reakcje przyniosły korzyści? To w bardzo dużej mierze kwestia poznania siebie, rozpoznania i zidentyfikowania sytuacji, które na nas wpływają.

 

Przykłady emocji i ich wykorzystania możemy zaobserwować na przykładzie comiesięcznej rozmowy z przełożonym. Skrajnym przypadkiem będzie stres, paraliż -którym dana osoba się podda, w efekcie doznając dolegliwości natury psychicznej i fizycznej (bezsenność, bóle brzucha, nerwowość).

 

Kontrola uczuć wywołanych spotkaniem ze zwierzchnikiem powinna pracownika zmobilizować do działania. Na początek dobra będzie analiza czynników, które wywołują stres. Może ktoś boi się rozmowy, ponieważ nie zrealizował w całości wyznaczonego planu? Może jest zestresowany, gdyż klient nie był zadowolony z obsługi?
Określenie takich elementów pozwoli z kolei przemyśleć przyczyny danej sytuacji - nie zrealizowano planu, ponieważ potrzebna była pilna pomoc przy innym projekcie, klient był tylko pozornie niezadowolony, bo chciał wymusić nieuczciwą reklamację itd.
Emocje, wyzwolone świadomością konfrontacji z szefem, zmobilizują daną osobę do podjęcia działań, do rzetelnego przygotowania się do oceny, a także do unikania błędów, które doprowadziły pracownika do skrajnego stresu.

 

Podobnie jest z kontrolą emocji pozytywnych: duża transakcja z klientem, zakończona sukcesem - skrajną reakcją będzie euforia, mogąca doprowadzić do przechwałek w grupie, nadmiernej ekscytacji. Jednak odpowiednio ukierunkowana radość przełoży się na motywowanie innych do działania. Pracownik, po osiągniętym sukcesie jest w stanie wykorzystać wiedzę, którą zdobył, by pomóc innym.

 

Warto jeszcze poświęcić uwagę zagadnieniu inteligencji emocjonalnej w pracy. Osoby posiadające tę cechę mają zdolność do współodczuwania i umiejętnego oddziaływania na emocje innych. Jest to niezwykle cenne w większym zespole. Dany pracownik jest w stanie zauważyć czy ktoś potrzebuje pomocy, ma gorszy dzień lub potrzebuje wsparcia. Osoba obdarzona inteligencją emocjonalną będzie wstanie odpowiednio zareagować i udzielić wsparcia kolegom z zespołu.

 

Zarządzanie emocjami w pracy to często poruszany temat przez menadżerów i liderów w przedsiębiorstwach. Dobrze zorientowany zwierzchnik będzie w stanie zaobserwować, co dzieje się z personelem i tak pokierować jego obowiązkami, by wszelkie sytuacje, zdarzenia i przeżycia pracownicy mogli przekuć na korzyść swoją i całego zespołu.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?