Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak polubić swoją pracę?

Jak polubić swoją pracę?

 
Jak polubić swoją pracę?

Podobno ci, którzy wykonują pracę z pasją, tak naprawdę nie przepracowują ani jednego dnia – gdyż obowiązki są dla nich przyjemnością. A co z osobami, dla których wybór zawodu nie był podyktowany osobistymi zainteresowaniami, ale splotem złożonych okoliczności? Co mogą zrobić, by polubić to, co robią? I czy wady pracy można przekuć w zalety?

 

Praca w zawodzie a satysfakcja

 

Na początek warto zastanowić się, co składa się na zadowolenie z pracy. Znaczenie mają przede wszystkim takie kwestie jak:

  • preferencje – każdy z nas ma obszary bardziej pobudzające wyobraźnię, kreatywność, oraz takie, które nas po prostu nudzą i nużą,
  • predyspozycje – bardziej lubimy to, w czym się sprawdzamy, do czego mamy talent,
  • efektywność – ważnym składnikiem satysfakcji z pracy jest też poczucie sprawczości, tj. dostrzeganie realnych efektów wykonywanych czynności,
  • poczucie sensu – wykonywana praca musi być częścią jakiegoś projektu, który ma dla nas sens, jest uzasadniony np. zaspokajaniem ludzkich potrzeb, budowaniem pozycji firmy, tworzeniem czegoś innowacyjnego, ważnego lub przydatnego w jakiś inny sposób,
  • wynagrodzenie – musi być na poziomie, który nie tylko zaspokaja podstawowe potrzeby, ale i daje poczucie bezpieczeństwa finansowego,
  • warunki zatrudnienia – stabilna umowa, pewność, że pracodawca przestrzega prawa pracy i innych przepisów, możliwość dostosowania godzin pracy do własnych potrzeb i wreszcie zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym – przyczyniają się do zadowolenia z zatrudnienia,
  • otoczenie – musi spełniać normy BHP, ponadto satysfakcję mogą podnosić przyjazne rozwiązania np. w pokojach socjalnych,
  • bonusy – dodatki do pensji, praca zdalna, ubezpieczenie, opieka medyczna czy możliwość przyprowadzania do biura psa,
  • współpracownicy – bardzo istotne są zarówno właściwe relacje z szefem, jak i dobra atmosfera w zespole,
  • utożsamianie się z firmą – na satysfakcję z pracy ma wpływ również to, czy utożsamiamy się z wartościami, które reprezentuje i promuje firma. Jeśli tak faktycznie jest, wytwarzają się więzi i poczucie przynależności do organizacji, które mają ogromne znaczenie dla poziomu zadowolenia ze ścieżki zawodowej,
  • lokalizacja firmy – nawet, jeśli wszystkie powyższe warunki są spełnione, ale miejsce pracy znajduje się zbyt daleko miejsca zamieszkania, wkrótce zaczniemy odczuwać uciążliwość podróży i rozłąki z bliskimi, co znacząco obniża ogólne zadowolenie.

 

Ciekawa praca: wyznaczniki

 

Nie zawsze decyzja o wyborze ścieżki kariery jest w pełni przemyślana. Zwykle podejmujemy ją jako młode, uczące się osoby, a nasze zainteresowania i priorytety mogą się przecież zmieniać. Co zrobić, gdy po zdobyciu kwalifikacji praca w zawodzie okazuje się nudna? Zanim podejmiemy decyzję o przebranżowieniu, zastanówmy się, czym jest dla nas dobra praca.

 

Przede wszystkim to, co robimy, musi nas w jakiś sposób interesować. Ciekawa praca oznacza jednak mniej więcej tyle, że jest w stanie nas motywować, pobudzać kreatywność, sprawiać, że chcemy dowiedzieć się na jakiś temat więcej i po prostu nas cieszy. Warto zauważyć, że do tego, by praca była interesująca, potrzebne są:

  • ciągłe wyzwania – nasz umysł ma tendencję do szybkiego nudzenia się. Wielokrotne powtarzanie tych samych czynności, czyli monotonia pracy, należy do czynników uciążliwych, które każdy pracodawca ma obowiązek minimalizować. Stały dopływ nowości, np. w postaci kolejnych projektów, nowych narzędzi, zadań, czyni pracę bardziej interesującą i pozwala sprawdzać się w różnych sytuacjach;
  • rozwój zawodowy – możliwość podnoszenia kwalifikacji, nabywania nowych umiejętności i wreszcie uzyskania awansu – sprawiają, że pracownik wyznacza przed sobą cele, których realizacja działa mobilizująco;
  • feedback – ciekawa praca to również taka, którą można dzielić się z innymi. Ważne, by manager widział nasz wkład i informował nas o tym, co robimy dobrze, a co powinniśmy poprawić. Dzięki temu rozwijamy się, rośnie nasze poczucie przynależności do zespołu i możemy się uczyć od innych.

 

„Nie lubię swojej pracy” – co robić?

 

Jak polubić swoją pracę? Warto wypróbować kilka rozwiązań, w zależności od źródła naszego niezadowolenia z miejsca zatrudnienia, np.:

  • rozwiązać konflikty ze współpracownikami,
  • zmienić stanowisko, dział – warto dowiedzieć się, czy istnieje możliwość przeniesienia w obrębie firmy,
  • zmienić zakres obowiązków – kwestia ta wymaga zgody przełożonego,
  • zacząć wykonywać pracę zdalnie lub w innej siedzibie firmy – czasami pomaga sama zmiana otoczenia,
  • wyznaczyć sobie małe i duże cele w obrębie stanowiska,
  • brać udział w szkoleniach i spotkaniach branżowych, szukać nowych możliwości rozwoju w zawodzie,
  • skorzystać z pomocy coacha zawodowego, który podpowie, jakie zmiany warto wprowadzić.

 

Czasami jedynym rozwiązaniem jest zmiana zawodu lub zatrudnienie się w innej firmie. Warto jednak przemyśleć tę decyzję i najpierw ustalić, co sprawia, że praca nie daje nam satysfakcji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Sprzedawca usług finansowych

    GCC7 Services Ltd   Malta, St. Julians   
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   6 400 - 14 000 zł brutto/mies.
    1 godz.
    Mieszkaj i pracuj na słonecznej Malcie! Poszukujemy osoby, która ma: ambicję i chęć do rozwoju w sektorze finansowym, pozytywne nastawienie do życia i do pozyskiwania nowych klientów dla naszej platformy finansowej. Twoje obowiązki będą obejmować: kontakt z klientami z rynku polskiego,...
  • Pracownik sezonowy

    Mählmann Gemüsebau GmbH & Co. KG   Niemcy, Capplen (Niemcy)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / o pracę tymczasową  pełny etat  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Praca sezonowa - sadzenie, zbiór warzyw od 06.08.2024r. Wymiar pracy: sezonowa umowa o pracę. Opis stanowiska: praca odbywa się w systemie akordu grupowego, indywidualnego (zbiór warzyw) oraz na godziny (12,41€/godz.netto - inne prace)
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Kierownik Zespołu Magazynowego Branża Automotive

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Soltau   
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Zadania: Organizacja oraz nadzór zadań w podległym zespole magazynowym; Zapewnienie prawidłowej dokumentacji obrotu towarowego w magazynie; Optymalizacji procesów magazynowych; Dbanie o dobrą atmosferę w zespole; Wymagania: Komunikatywna znajomość języka niemieckiego; Gotowość do...
  • Executive Assistant / Asystent Zarządu

    Adecco Personalsdienstleistungen GmbH   Niemcy, Monachium   
    asystent  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Wymagania: Doskonałe umiejętności komunikacyjne w mowie i piśmie; Biegła znajomość języka angielskiego (C1) Bardzo dobra znajomość języka niemieckiego (B2) Bardzo dobra znajomość programów pakietu MS Office (Outlook, PowerPoint, Word, Excel) Gotowość do przeprowadzki do Niemiec;
  • Product Governance Analyst

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    19 godz.
    How this opportunity is different The product governance team has undergone some exciting new changes which means that we are in the process of embedding the new framework and systems into our team. These processes will help Aon to cater for the varied range of products and services under our remit...

Najnowsze artykuły

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Rozpraszacze w pracy – jakie warto wyeliminować? Jak to zrobić?

Smartfon z dostępem do internetu, a więc ulubonych social mediów i aplikacji, to jeden z największych rozpraszaczy odrywających nas od pracy. Wiele osób czuje przymus sięgania do telefonu nawet kilkadziesiąt razy w ciągu godziny. 15 lipca, w Światowy Dzień Bez Telefonu Komórkowego, zachęcamy do odłożenia na bok smartfona oraz refleksji nad największymi wrogami naszej koncentracji. 

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Temperatura w miejscu pracy a BHP

Czy upały mogą być uzasadnieniem przerwania pracy i opuszczenia stanowiska? Czy szef ma obowiązek skrócić godziny pracy, gdy temperatura powietrza przekracza 30℃? A co z klimatyzacją, wiatrakami i zimnymi napojami – czy są one obowiązkowe? Każdego lata wracają pytania dotyczące temperatury w pracy i przepisów bhp. Wyjaśniamy, jakie są obowiązki pracodawcy, a co zależy od jego dobrej woli.

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

Leśniczy – opis zawodu, jak zostać, obowiązki wymagania, zarobki

12 lipca to Dzień Leśnika, święto obchodzone przez leśniczych, pracowników Lasów Państwowych i innych jednostek zajmujących się opieką nad lasami. Olga Buczyńska p.o naczelnik Biura Prasowego Lasów Państwowych wyjaśnia, jak zdobyć pracę w leśnictwie. – Osoba ubiegająca się o stanowisko leśniczego musi zdać egzamin do Służby Leśnej, który potwierdzi jego / jej podstawowe kwalifikacje.

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Manager hotelu – jak zostać, wymagania, zakres obowiązków, wymagania

Zarządzanie hotelem i zatrudnionymi w nim pracownikami to niełatwe zadanie, za które odpowiada manager obiektu. To on musi dbać o najwyższą jakość świadczonych usług i wizerunek hotelu. Jakie obowiązki ma osoba zatrudniona na tym stanowisku? Co cechuje dobrego managera? Dziś mamy dla Was kluczowe informacje na temat tego odpowiedzialnego i perspektywicznego stanowiska.

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Szukanie nowej pracy – który miesiąc jest najbardziej odpowiedni?

Czy szukanie pracy w wakacje to dobry pomysł? A może lepiej poczekać z wysyłaniem CV do jesieni? Rynek pracy cechuje pewna cykliczność, która sprawia, że w niektórych miesiącach pojawia się więcej ofert, a firmy chętniej powiększają kadrę. Podpowiadamy, kiedy jest dobry czas na szukanie zatrudnienia, a w jakim okresie możesz mieć nieco więcej trudności ze zdobyciem posady.

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

Jak stworzyć inkluzywne miejsce pracy? Wywiad z dr Joanną Skonieczną, Kierowniczką Programową KPH

– Warto ocenić atmosferę w firmie już podczas rekrutacji. Zwrócić uwagę na to, na ile osoby rekrutujące pozostają w postawie otwartości i inkluzywności, jak formułują pytania, jak zwracają się do osoby starającej się o pracę – tłumaczy dr Joanna Skonieczna, Kierowniczka Programowa Kampanii Przeciw Homofobii. Wyjaśnia też, jak każdy z nas może stać się sojusznikiem_czką osób LGBT+ w pracy.