Od wyboru skutecznych działań marketingowych często zależy sukces przedsiębiorstwa. Na szczęście obecnie mamy do dyspozycji bardzo wiele instrumentów marketingu, które mogą być dostosowywane do indywidualnych potrzeb i filozofii przyjętej w firmie. Jednym z nich jest growth hacking.
Growth hacking: co to jest?
Growth hacking to koncepcja marketingowa dotycząca promocji marki w internecie. W jej ramach wykorzystuje się takie działania jak:
- tradycyjna reklama,
- marketing wirusowy,
- marketing szeptany,
- marketing na mediach społecznościowych.
Głównym założeniem growth hackingu jest prowadzenie działań w sposób szybki, dynamiczny, zakładający wykorzystanie okazji, luk systemowych, by uzyskać przewagę nad konkurencją i poprowadzić własną kampanię.
Taką wielotorową strategię rozwoju firmy sygnalizuje zawarte w nazwie koncepcji słowo hacking, hakowanie, sugerujące działanie sprytne, odbywające się często na granicy przyjętych zasad. Hacker to w tym kontekście ktoś, to potrafi wykorzystać wiedzę i umiejętności, by znaleźć kruczki prawne, zauważyć niuanse, dzięki którym może osiągnąć pożądany cel, zrobić coś lepiej niż inni (w tym wypadku – pobić konkurencję, przyciągnąć klientów).
Growth hacking: dla kogo?
Strategia growth hacking jest stosowana przez największe marki technologiczne, które konkurują między sobą w internecie o zainteresowanie użytkowników sieci – a więc Facebook, YouTube, Pinterest i inne. Z usług growth hackera mogą korzystać wszystkie przedsiębiorstwa promujące się w internecie. Strategia pomaga w wypromowaniu własnej strony, dotarciu do większej liczby użytkowników, zainteresowaniu ofertą internautów w mediach społecznościowych.
Growth hacking: przykłady
Growth hacking stosowany bywa po to, by podtrzymać zainteresowanie osób daną marką. Kampania prowadzona jest niskimi kosztami. Chodzi o to, by marka nieustannie znajdowała się w polu widzenia użytkowników sieci. Jak to osiągnąć? Na przykład za pomocą:
- viralowych filmików,
- memów,
- wpisów na mediach społecznościowych,
- artykułów na blogu,
- gier,
- infografik,
- opcji udostępniania treści przez użytkowników strony, portalu, usługi,
- systemie polecania (np. punktowanym, dzięki którym klient uzyskuje zniżki).
Przedsiębiorca chcący wypromować się w sieci powinien też wiedzieć, co to jest konwersja, czyli wykorzystanie działalności użytkowników sieci do celów marketingowych firmy (właściciela witryny internetowej).