Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Introwertycy w pracy zdalnej – jak ich wspierać?

Introwertycy w pracy zdalnej – jak ich wspierać?

 
Introwertycy w pracy zdalnej – jak ich wspierać?

Introwertycy to często najlepsi pracownicy w zespole, odznaczający się umiejętnością drobiazgowej analizy, skrupulatni i uważni. Ich błyskotliwe spostrzeżenia mogą znacznie przyczynić się do sukcesu niejednego projektu. Żeby jednak introwertyk mógł rozwinąć skrzydła w firmie, musi mieć zapewnione warunki pracy odpowiadające jego usposobieniu. Dziś przyjrzymy się kwestii, jak powinno wyglądać wsparcie pracowników z introwertycznym typem osobowości wykonujących obowiązki w home office. Na co powinien zwrócić uwagę manager zespołu?


Postaraj się zrozumieć naturę introwertyczną


Każdy dobry team leader powinien przede wszystkim zapoznać się z definicją introwertyka, zdawać sobie sprawę, że w jego zespole prawdopodobnie są osoby z tym typem osobowości. Dzięki temu będzie mógł stworzyć takie zasady współpracy, by osoby z naturą introwertyczną mogły w spokoju realizować swoje zadania. O czym trzeba pamiętać? Przede wszystkim introwertycy zazwyczaj odznaczają się dużą samodzielnością. Preferują indywidualne wykonywanie zadań, a także jasno ustalone reguły np. dotyczące zakresu obowiązków, odpowiedzialności za poszczególne części projektu, ale również sposobu komunikacji między współpracownikami.

 

Warto zatem zadbać o to, by niedomówień w pracy zdalnej było jak najmniej. Dobrze jest ustalić oficjalne metody komunikacji, sposoby raportowania postępów, terminy. Przełożony musi także wiedzieć, że introwertycy nie są skłonni do proszenia o pomoc. Raczej spędzą kilka godzin, starając się samodzielnie znaleźć źródło problemu i rozwiązanie niż zapytają o wsparcie współpracownika. Dlatego dobrym pomysłem jest stworzenie systemu, w którym członkowie zespołu zgłaszają trudności pojawiające się w pracy (mogą to być np. codzienne 5-minutowe spotkania online o ustalonej porze, wspólny czat z kanałem dotyczącym trudności itp.).

 

Stwórz mniejsze grupy w pracy zespołowej

 

Introwertycy to indywidualiści. Nie oznacza to jednak, że nie sprawdzają się w pracy zespołowej czy unikają kontaktu z ludźmi. Wręcz przeciwnie, to bardzo często osoby towarzyskie, dobrzy słuchacze i elokwentni mówcy. Manager powinien jednak wiedzieć, że większość osób z tym typem osobowości nie przepada za wypowiadaniem się na forum publicznym. Duże grono słuchaczy onieśmiela, niekiedy nawet paraliżuje introwertyków.

 

Hałas i chaos towarzyszący współpracy w dużej grupie przeszkadzają osoby o osobowości introwertycznej, przez co nie mogą one w pełni wykorzystać swoich unikatowych talentów. Dlatego dobrym pomysłem jest stworzenie małych, kilkuosobowych teamów, w których introwertycy czują się znacznie bardziej komfortowo i w sposób swobodny wyrażają swoje opinie.

 

Daj im więcej czasu na przygotowanie się do spotkań

 

Jeśli chodzi o spotkania biznesowe, briefingi w pracy, prezentacje – introwertycy bardzo rzadko “idą na żywioł”. Tego typu sytuacje społeczne są dla większości z nich stresujące, dlatego potrzebują czasu na przygotowanie. Manager powinien wziąć to pod uwagę, np. wyznaczając terminy prezentacji dla poszczególnych członków zespołu.

 

Stwórz elastyczny czas pracy

 

Introwertycy dobrze czują się w samotności, praca zdalna wydaje się więc dla wielu z nich wymarzonym rozwiązaniem. Dobrym pomysłem jest też pójście o krok dalej w zaproponowanie osobom na home office także elastycznego czasu pracy oraz wyznaczenie jednej lub kilku godzin w ciągu dnia, gdy można się skontaktować z pracownikiem. W ten sposób introwertyk będzie mógł w spokoju realizować swoje zadania i przygotować się na ewentualne pytania o wcześniej ustalonych porach. Taki system daje ogromny komfort pracy, poprawia produktywność, zapobiega niepotrzebnemu marnowaniu czasu na spotkania i rozmowy, które mogą chwilę poczekać.

 

Pozwól im wyrażać opinie przez pisanie

 

Werbalna dyskusja jest z natury dynamiczna. Osoby, które biorą w niej udział, spotykają się z nowymi pomysłami i ideami oraz muszą na nie niemal natychmiast odpowiadać, często mówić to, co jako pierwsze przychodzi im do głowy. To stawia introwertyków w bardzo niekomfortowej sytuacji. Ludzie z tym typem osobowości wolą bowiem zawsze choć przez chwilę zastanowić się nad odpowiedzią. Dlatego bardzo wielu z nich preferuje raczej pisanie niż ustne wypowiedzi. Warto umożliwić pracownikom na home office dyskutowanie na temat bieżących spraw np. na firmowym czacie. Nie w każdej sytuacji telekonferencja czy wideorozmowa to najlepsze rozwiązania.

 

Jeśli chodzi o spotkania wideo, manager musi wiedzieć, że są one wyjątkowo stresujące dla pracownika z introwertycznym typem osobowości. W czasie takiego meetingu osoba pokazuje nie tylko twarz, ale także otoczenie, czyli najczęściej po prostu domowe zacisze. Introwertycy zaś przywiązują dużo wagi do ochrony prywatności, dopuszczenie kogokolwiek do swojego życia osobistego traktują bardzo poważnie. Jeśli wideokonferencje w zespole zdalnym są absolutnie niezbędne, manager powinien dać introwertykowi czas na przygotowanie do nich.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Pracownik produkcji - owoce i warzywa

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Maasdijk   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa / pełny etat   8 500 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obowiązki: pakowanie, sortowanie, segregacja, kontrola jakości owoców i warzyw; przygotowywanie zamówień zgodnie z wytycznymi; pakowanie i stickerowanie produktu; możliwe tez zbieranie zamówień przy użyciu skanera ręcznego Praca w systemie 2-zmianowym, co wiąże się z dodatkami!...
  • Technik Utrzymania Ruchu (Montaż seryjny)

    Aptiv   Gdańsk   
    pracownik fizyczny  pełny etat
    3 godz.
    Twoja rola: Będziesz odpowiadać za zapewnienie skutecznej i terminowej konserwacji narzędzi i związanego z nimi sprzętu produkcyjnego. Twoje obowiązki będą obejmować m.in.: Naprawy bieżące i konserwację maszyn montażowych i testujących. Szybką reakcję na problemy związane z...
  • Szwacz / Szwaczka

    Estella Home fo Textiles Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Obowiązki: szycie artykułów pościelowych na maszynach przemysłowych;
  • Specjalista ds. turystyki

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Kalisz, Galeria Amber    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Specjalista ds. turystyki

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Lubin    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Poszukujemy entuzjastycznych, pozytywnie nastawionych osób lubiących podróże i różnorodność świata. Razem z nami zapewniaj ludziom wymarzone wakacje!
  • Młodszy Specjalista ds M.I.C.E.

    Coral Travel Poland Sp. z o.o.   Warszawa, Mokotów    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twoje obowiązki: Nawiązywanie i utrzymywanie trwałych relacji z klientami i agentami; Przygotowywanie kalkulacji ofert wyjazdów dla grup i draftów umów związanych z realizacją usługi; Komunikacja z dostawcami usług w destynacjach dotycząca zakresu usług dla grup; Przygotowywanie...

Najnowsze artykuły

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Praca w zespole – umiejętności, zalety, zasady

Umiejętność pracy w zespole to jedna z najczęściej wymienianych umiejętności w ogłoszeniach o pracę. I choć kandydaci zwykle deklarują, że posiadają tę kompetencję miękką, rzeczywistość często wygląda inaczej. Jak odnaleźć swoją rolę w grupie, w jaki sposób komunikować, że współpracownik popełnił błąd, co szkodzi osiąganiu wspólnego celu? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o pracy zespołowej.

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Świąteczna przerwa – jak się zmotywować do pracy po powrocie?

Majówka pozwoliła nam zapomnieć o obowiązkach i stresie zawodowym. Jednak powrót do codzienności po długim weekendzie czy dłuższym urlopie bywa naprawdę trudny. Socjolog i psychoterapeutka Beata Danielska podpowiada, według jakiego klucza możemy dzielić zadania po powrocie do pracy, żeby zapewnić sobie „miękkie lądowanie" i nie dać się przytłoczyć nagromadzonymi obowiązkami.

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

Czy to już czas na zmianę pracy? Doradca zawodowy wyjaśnia, jak mądrze wykorzystywać swoje kwalifikacje

– Statystycznie człowiek spędza w pracy 8 godzin dziennie, trudno udawać przez tak długi czas entuzjazm do jej wykonywania. Praca powinna nam sprawiać przyjemność i choć to slogan, to obala faworyzowany mit ciężkiej pracy – tłumaczy doradczyni zawodowa Magdalena Gabruś. Jak zatem rozwijać własny potencjał na obejmowanym stanowisku? Skąd wiedzieć, że już najwyższy czas na zmianę pracy?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

Zasada „5 to 9 before 9 to 5”. Jak Zetki produktywnie wykorzystują poranek?

– Wielu managerów i właścicieli firm rano ma czas, by pomyśleć strategicznie. Poranne godziny, gdy nikt nie pisze, nie dzwoni, są idealne na planowanie i podejmowanie decyzji. Zetki nie mają jeszcze tylu zawodowych obowiązków, ale intuicyjnie robią coś bardzo mądrego, dbają o swój dobrostan zanim zacznie się presja dnia. To niezwykle zdrowe podejście – zauważa coach biznesu Wiktor Tokarski.

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Chillout room – chwila wytchnienia w pracy

Przeciętny pracownik spędza w firmie 8 godzin dziennie, a więc 40 godzin tygodniowo. Przyjmuje się, że łącznie jest to około 10 lat życia, co oznacza, że warunki pracy mają ogromne znaczenie dla zdrowia i samopoczucia każdego z nas. Dlatego coraz więcej firm decydują się przeznaczyć część przestrzeni biurowej na tzw. chillout roomy. Co się w nich znajduje i kto może z nich korzystać?

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Zgoda na Pliki Cookies

Wykorzystujemy Pliki Cookies w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Serwisu. Stosujemy Pliki Cookies w celach statystycznych i marketingowych, w szczególności w zakresie dopasowania treści reklamowych do Twoich preferencji.

Każda wyrażona zgoda może być przez Ciebie wycofana w dowolnym momencie. Więcej informacji dotyczących plików Cookies oraz przetwarzania danych osobowych w plikach Cookies znajduje się w naszej Polityce Prywatności.

Administratorem Serwisu i Twoich danych osobowych jest „Praca.pl” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie, ul. Bolesława Prusa 2, 00-493 Warszawa, KRS 0000290935, NIP 7010095135, REGON: 141169379