Praca.pl Poradniki Rynek pracy
International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

 
International Commercial Terms (incoterms): definicja, reguły

W krajach unijnych obowiązuje wiele wspólnych regulacji prawnych, jak np. warunki wprowadzania towaru na rynek w Unii Europejskiej, co znacznie ułatwia międzynarodowy handel. Incoterms jest zbiorem zasad, z których korzystają przedsiębiorcy na całym świecie. O jakich regułach mowa?

 

Incoterms: czym są?


International Commercial Terms (incoterms) tłumaczymy jako międzynarodowe warunki sprzedaży. To zbiór 11 zwięzłych i prostych reguł dotyczących tego, kto bierze za co odpowiedzialność w procesie międzynarodowych transakcji.

Znajomość zasad ogranicza ryzyko bardzo kosztownych nieporozumień, zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego. W handlu międzynarodowym, gdzie partnerzy pochodzą z różnych krajów, w których obowiązują odmienne porządki prawne, ważne jest usystematyzowanie obowiązków obu stron transakcji. Incoterms stworzyła w 1936 r. Międzynarodowa Izba Handlowa, zrzeszająca obecnie przedsiębiorców reprezentujących ponad 100 państw. Te ogólnoświatowe zasady międzynarodowego handlu są stale doprecyzowywane i dostosowywane do zmieniających się warunków rynku i potrzeb przedsiębiorców. Najnowsze wydanie Incoterms zostało opublikowane w 2020 r. i od tego czasu jest obowiązujące.

 

International Commercial Terms (incoterms): reguły


Reguły International Commercial Terms 2020 to:

 

EXW – EX Works (z zakładu)

 

Zgodnie z tą regułą kupujący ponosi większość kosztów i ryzyka podczas wysyłki produktów. Sprzedawca ma obowiązek zapewnić kupującemu dostęp do towarów (np. w magazynie czy fabryce), a wszystkie dalsze czynności, jak załadunek i transport, leżą po stronie kupującego.

 

DAP Delivered at Place (dostarczone do miejsca)


W tym przypadku sprzedający odpowiada za dostarczenie towarów pod uzgodniony z kupującym adres. Pokrywa w związku z tym koszty transportu, ale rozładunek leży po stronie kupującego.

 

DDP Delivered Duty Paid (dostarczone, cło opłacone)


Reguła ta oznacza, że odpowiedzialność podczas transportowania towarów spoczywa po stronie sprzedającego. To on płaci za przewóz, przygotowanie towarów do rozładunku, wypełnia zobowiązania przy przekraczaniu granic i płaci cło.

 

FCA Free Carrier (dostarczone do przewoźnika)

 

Oznacza to, że sprzedający odpowiada za załadowanie towaru na środki transportu zorganizowane przez kupującego. Kiedy przewoźnik odbierze produkty, odpowiedzialność za nie przechodzi na kupującego.

 

CPT Carriage Paid To (przewóz opłacony do)


Obowiązki sprzedającego są takie same jak w regule FCA Free Carrier, za wyjątkiem tego, że sprzedawca pokrywa koszty dostawy. Ryzyko przechodzi na kupującego w chwili, gdy przewoźnik odbiera towary.

 

CIP Carriage and Insurance Paid To (przewóz i ubezpieczenie opłacone do)


Ryzyko po stronie sprzedającego kończy się wraz z przekazaniem towarów do przewoźnika. Niemniej sprzedający jest odpowiedzialny za przekazanie towarów przez zaangażowanego przez siebie przewoźnika i dodatkowo zawarcia umowy ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego (od miejsca dostawy do co najmniej punktu przeznaczenia).

 

DPU Delivered at Place Unloaded (dostarczone do miejsca, wyładowane)

 

Towary dostarcza sprzedający i odpowiada za nie w procesie transportu i wyładowania w miejscu przeznaczenia. Ryzyko przenosi się na kupującego, kiedy produkty po wyładowaniu ze środków transportu znajdą się w wyznaczonym miejscu.

FAS Free Alongside Ship (dostarczone wzdłuż burty statku)


Sprzedający dostarcza towary do kupującego i umieszcza je wzdłuż burty statku w ustalonym porcie załadunku. Ryzyko uszkodzenia lub utraty produktów oraz dalsze koszty związane z transportem przechodzą na kupującego, gdy towary znajdą się przy statku.

 

FOB Free On Board (dostarczony na statek)


Koszty i ryzyko związane z uszkodzeniem i utratą towarów leżą po stronie sprzedającego do momentu załadunku na statek. Kiedy produkty są na statku, odpowiedzialność za nie przejmuje kupujący.

 

CFR Cost and Freight (koszt i fracht)


Podobnie jak w regule FOB Free On Board, kupujący przejmuje odpowiedzialność, gdy towar znajdzie się na statku. Różnica polega na tym, że to sprzedający musi pokryć koszty przewozu towarów statkiem do portu przeznaczenia.

 

CIF Cost Insurance and Freight (koszt ubezpieczenie i fracht)


W tym przypadku ryzyko uszkodzenia lub utraty towarów przechodzi na kupującego, kiedy towary znajdą się na statku. Sprzedawca ma takie same obowiązki, jak w regule CRF Cost and Freight, ale dodatkowo jest zobligowany do zawarcia umowy ubezpieczenia od ryzyka utraty lub uszkodzenia towarów przez kupującego od portu załadunku do portu przeznaczenia.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierownik Robót Tunelowych - Operator Tarczy TBM

    GULERMAK Agir Sanayi Insaat ve Taahhut A.S. Oddział w Polsce   Warszawa, Bemowo      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Obowiązki: Prace przy tworzeniu tuneli metra za pomocą urządzenia TBM w Warszawie, Nadzorowanie bieżących robót tunelowych, Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i procedur bdziałowych, Realizacja planu prac zgodnie z terminarzem, Zapewnienie bezpieczeństwa i koordynacja pracy zespołu,...
  • Magazynier

    Flexcraft Polska Sp. z o.o.   Holandia, Ede   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę tymczasową  tymczasowa/dodatkowa  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Obowiązki: zbieranie zamówień za pomocą skanera ręcznego; kompletowanie zamówień do wysyłki; przyjmowanie reklamacji; Wymagania: znajomość języka angielskiego (komunikatywna) gotowość do pracy w systemie zmianowym; chęć nawiązania współpracy na dłuższy okres – co najmniej 3...
  • LINKTIS Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    8 godz.
    Opis stanowiska: Stawiamy na pracę stacjonarną (nasze biura znajdują się w Warszawie, Poznaniu, Gdyni oraz we Wrocławiu). Aktywne pozyskiwanie klientów i możliwość współpracy z obecnymi klientami firmy. Kompleksowa aranżacja procesów spedycyjnych. Współpraca z agencjami celnymi i...
  • Pracownik działu zakupów

    Balcerzak Sp. z o.o.   Wróblów    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Zakres obowiązków: Poszukiwanie nowych źródeł zaopatrzenia dla firmy oraz zapewnienie optymalnych warunków współpracy handlowej z dostawcami; Monitorowanie i analiza danych rynkowych dotyczących dostawców oraz surowców; Negocjowanie cen i warunków dostaw; Dokonywanie zakupów na potrzeby...
  • Specjalista ds. kontroli jakości

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al.Krakowska 110/114    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    10 godz.
    Opis stanowiska: Laboratorium weterynaryjne Vetlab poszukuje doświadczonego Specjalisty ds. kontroli jakości, który dołączy do naszego zespołu. Osoba na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za zapewnienie najwyższych standardów jakości w naszych procesach laboratoryjnych. Zakres...
  • Krawiec / Krawcowa - Pracownik szwalni

    Estella Sp. z o.o.   Polkowice    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Obowiązki: szycie pościeli na maszynach;

Najnowsze artykuły

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

Równość to nie odebranie czegoś mężczyznom! Olga Kozierowska o feminizmie w pracy

– Cechy takie jak ambicja czy asertywność, które u mężczyzn są cenione, u kobiet potrafią budzić niechęć. Przypisuje się też liderkom stereotypowo męskie cechy, aby uzasadnić ich wysoką pozycję w organizacji – komentuje Olga Kozierowska, prezeska Fundacji WłączeniPlus i twórczyni Sukcesu Pisanego Szminką. W wywiadzie dla Praca.pl ekspertka wyjaśnia, co współcześnie oznacza feminizm w pracy.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Stress interview – co to jest? Czy miałeś najgorszą rozmowę o pracę w życiu?

Rozmowa o pracę zaczyna się zwyczajnie, ale po chwili rekruter zaczyna być opryskliwy i Cię prowokuje. Spotkanie zmienia się w najgorszą rekrutację w życiu. Masz takie doświadczenia? Być może zastosowano na Tobie technikę stress interview. Jak jej sprostać? – Im lepiej znasz siebie, tym lepiej przygotujesz się do czekającej Cię rozmowy – tłumaczy psycholog biznesu Agnieszka Zacher-Łanowska.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.