Wpływają na decyzję tysięcy, a nawet milionów. Kim są influencerzy i skąd wziął się ich fenomen?
Kto to jest influencer?
Określenie influencer należy wyjaśnić, wykorzystując tłumaczenie z języka angielskiego. Influence oznacza wpływać na coś. Działania osób, które określa się tym mianem, kształtują zachowania całych grup społecznych w najróżniejszych dziedzinach – w modzie, stylu bycia, wychowywania dzieci, poszukiwaniu hobby, w sposobie wypowiadania się itd.
Influencerzy są ściśle powiązani z mediami społecznościowymi. Korzystają z takich narzędzi jak blog, vlog czy webinar. Ich celem jest uzyskać szeroki zasięg publikowanych treści, a tym samym nowych obserwatorów.
Jak zostać influencerem?
By podbić social media i stać się osobą mającą wpływ, trzeba zacząć od przeanalizowania, w jakiej branży chcemy działać. Nie powinien być to wybór podyktowany wyłącznie zachcianką. Influencer to osoba, która jest specjalistą w jakiejś dziedzinie, prekursorem, potrafi ciekawie opowiadać o swojej pasji lub zwyczajnym życiu.
Bardzo wyrazisty przykład stanowią influencerzy parentingowi. Robią to, co robi wiele milionów innych ludzi – wychowują dzieci. Liczy się sposób, w jaki to przedstawiają. Być może ktoś niezwykle zabawnie opowiada o tym, jak to jest wychowywać bliźniaki czy trojaczki, będąc jednocześnie samotnym rodzicem na etacie. Inna osoba może z kolei opisywać sposoby spędzania wolnego czasu albo motywowania dzieci do nauki. W podobny sposób można przeanalizować influencerów fitness, modowych czy naukowych.
Kontent, który umieszcza na swoim profilu influencer, musi być ciekawy – pod względem humoru, może nietypowej oprawy filmowej czy fotografii. Powinien wnosić coś nowego, o czym odbiorcy czy followersi nie wiedzieli lub co odbierali w zupełnie inny sposób. Mówiąc prościej, w postach, filmach musi znaleźć się coś, co będzie dla widza interesujące. Treści zamieszczane w mediach powinny pojawiać się regularnie, by podtrzymywać popularność profilu.
Ile zarabia influencer?
Początkowo zarobki nie są zbyt wysokie. Jeżeli dana osoba staje się rozpoznawalna i w coraz szerszych kręgach jest traktowana jako influencer, zaczynają zgłaszać się do niej firmy z branży. Oferują swoje produkty w zamian za ich opisanie, wykorzystanie w publikowanym materiale.
Gdy zasięg takiej osoby wzrasta, obserwuje ją coraz więcej osób, oferty od różnych marek stają się coraz poważniejsze. Niektóre opiewają na kwotę kilkuset, a niektóre na kilku tysięcy złotych. Jeśli umowa z influencerem nie narzuca mu wyłączności, ten może przyjmować różne oferty z branży, a publikacje treści w internecie mają szansę stać się jego wyłącznym źródłem dochodu.