Supermarkety, hipermarkety, minimarkety, dyskonty, wielkie centra handlowe lub małe osiedlowe sklepiki – w każdym większym mieście wybór miejsc, gdzie możemy zrobić zakupy, jest bardzo szeroki. Duże sieci handlowe w Polsce coraz częściej rezygnują z prowadzenia wielkopowierzchniowych hipermarketów na rzecz ich kompaktowych wersji. Czym jest to spowodowane?
Hipermarket kompaktowy – definicja
Przyjęło się, że hipermarket to sklep samoobsługowy o powierzchni handlowej przekraczającej 2500 m2 (poniżej mówimy m.in. o supermarketach), ale spotkać można wiele takich, które mają nawet 20 000 m2. Ze względu na metraż punkty najczęściej zlokalizowane są na obrzeżach miast, a na ich terenie znajdują się też małe punkty usługowe czy sklepy. Hipermarket ma bardzo szeroki asortyment. Od produktów FMCG (szybko zbywalne towary pierwszej potrzeby, jak napoje, artykuły spożywcze i środki czystości), przez kosmetyki, odzież, zabawki, aż po elektronikę, AGD, sprzęt sportowy, a nawet meble.
Hipermarket kompaktowy to po prostu pomniejszony format hipermarketu. Wymagający mniejszych nakładów finansowych, lepiej odpowiadający na potrzeby zakupowe klientów. Od supermarketu odróżnia go głównie asortyment – w supermarkecie znajdziemy przede wszystkim żywność i inne produkty szybko zbywalne, w hipermarkecie kompaktowym także sezonowe produkty przemysłowe, ubrania, elektronikę.
Hipermarkety kompaktowe – wady i zalety
W ostatnim czasie jedna z dużych sieci sklepów zaczęła zamykać swoje największe hipermarkety i inwestować w mniejszy format. Powierzchnia jest redukowana nawet o połowę, np. z 12000 m2 do 6 000. Dlaczego podjęto takie działania? Przede wszystkim duża przestrzeń sprzedaży generuje koszty i wymaga większego kapitału: na szeroki asortyment, personel, który obsłuży klientów, utrzymanie budynku itd.
Takie kroki przedsiębiorców są też odpowiedzią na preferencje klientów. Okazało się bowiem, że hipermarket kompaktowy jest bardziej rentowny, lepiej dostosowany do potrzeb konsumentów. Zakupy w nim są łatwiejsze, nie zajmują wiele czasu, a dzięki dobrej organizacji przestrzeni, klient szybko znajduje to, czym jest zainteresowany.
Jako że te sklepy zajmują mniejszą powierzchnię, dają przedsiębiorcom możliwość wyboru atrakcyjniejszego punktu – bliżej centrum miasta czy dużych osiedli mieszkalnych. Łatwiej bowiem znaleźć lokalizację zgodną z koncepcją zagospodarowania przestrzennego danej gminy.
Hipermarkety kompaktowe można więc uznać za ulepszoną wersję tradycyjnych hipermarketów. Oferta okrojona, ale wciąż bogata i dostosowana do oczekiwań klientów, towary rozmieszczone w sposób ułatwiający zakupy to bez wątpienia spore zalety tych sklepów. Czy więc wielkopowierzchniowe przestrzenie handlowe, w których spędza się nawet kilka godzin, całkowicie znikną z mapy Polski? Raczej nie ma takiej możliwości. Wciąż znajdują bowiem swoich odbiorców.