Ci, dla których media społecznościowe są podstawą komunikacji, z pewnością nie mają problemu z rozpoznaniem znaku #. Co on symbolizuje, kto z niego korzysta i dlaczego w ogóle jest potrzebny?
Hashtagi – co to?
Hashtag swoje źródło ma w językach programowania. W jednym określa ważne wyrażenie, które należy wykonać w pierwszej kolejności. W innym oznacza komentarz do danego wyrażenia. Jednak popularność tego znacznika przyniosło przeniesienie go w obszar mediów społecznościowych. Na początku pojawił się na Twitterze we wpisie Chrisa Messina w 2007 roku, który zaproponował go jako formę grupowania tematów (nadal można dotrzeć do tej publikacji), ale największą sławę temu znacznikowi przyniósł Instagram. Popularne hashtagi jak #photooftheday, #nofilter znajdują się pod postami milionów użytkowników.
Po co są hashtagi?
Posiadacze kont w mediach społecznościowych stosują hashtagi, by ułatwić sobie i innym grupowanie tematów. Jeżeli ktoś wpisze w wyszukiwarkę danego portalu jakieś hasło, to w wynikach pojawią się posty, w których ktoś hashtagiem to słowo oznaczył. Ważne, by pamiętać, iż znaczniki wykorzystane przez użytkownika działają w obrębie programu, z którego aktualnie korzysta.
System „hashtagowania” pozwala osiągać różne cele. Jeżeli ktoś dopiero próbuje przebić się w mediach i zyskać popularność, oznacza swoją markę najpopularniejszymi hashtagami, by zaprezentować swoje treści szerokiemu gronu odbiorców. Z kolei firmy o wyrobionej pozycji tworzą własne hashtagi, w celu wypromowania produktu, wydarzenia itd. Jeżeli użytkowników interesują konkretne treści, mogą obserwować najlepsze hashtagi, będąc na bieżąco.
Jak dobierać hashtagi?
Jest kilka podstawowych zasad oznaczania treści. Każde słowo, nawet to samo, a odmienione, z polskimi znakami lub bez nich, grupuje inne treści. Np. pod hasłem #wisla i #wisła nie będzie dokładnie tego samego kontentu. Pod jednym i drugim znajdziemy fotografie rzeki, ale nie te same. Chcąc więc wypromować swoją firmę, zwróćmy uwagę, aby wybrać hashtagi popularne, związane z naszą branżą i tematem.
Jeżeli na przykład zastanawiamy się, jak wzmocnić pozycję firmy na rynku lokalnym, zadbajmy o to, żeby przy publikacji postów dodawać hashtagi łączące nas z miejscem prowadzenia działalności. Sprawdźmy, które hasła mają najwięcej obserwatorów i wykorzystajmy je do opisu zdjęcia lub w poście informacyjnym. Mogą to być np. nazwa miasta, ulicy, dzielnicy, regionu geograficznego, województwa.
Kiedy z kolei chcemy zaistnieć w branży, zastanówmy się nad hasłami z nią związanymi i dbajmy o to, by systematycznie publikować odpowiednio oznaczone posty.