Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Goodwill w biznesie: na czym polega?

Goodwill w biznesie: na czym polega?

 
Goodwill w biznesie: na czym polega?

Przy wycenie przedsiębiorstwa, np. w momencie jego przejęcia, bierze się pod uwagę szereg materialnych i pozamaterialnych elementów, które razem składają się na wartość firmy. Goodwill to coś, co może dodatkowo ją podnieść. W jaki sposób? Czym dokładnie jest i z jakich elementów się składa?

 

Goodwill: co to jest?

 

Goodwill to suma pozamaterialnych wartości przedsiębiorstwa, tych, które podnoszą jego ogólną wartość, ale nie jest możliwe zakwalifikowanie ich do żadnej innej kategorii. Np. wartości niematerialne, jak np. patenty, często można sprzedawać pojedynczo, goodwill natomiast nie istnieje w oderwaniu od firmy. Można powiedzieć, że to różnica między ceną zakupu a wartością rynkową składników majątku – odnosi się do wyceny tego, co nie należy do aktywów firmy.

 

Goodwill: elementy

 

Nie tylko przy przejęciu firmy, ale też na każdym etapie jej działania ogromną rolę odgrywa wizerunek. Gdy jest pozytywny, o wiele łatwiej poszerzać grono odbiorców, promować nowe produkty. Dlatego skuteczny public relations przynosi firmie duże korzyści.

 

Goodwill to wartości niematerialne, m.in.:

  • reputacja, na którą pracują przede wszystkim PR-owcy, ale też właściciele firmy i wszyscy jej pracownicy,
  • renoma, to jak firma prezentuje się wśród konkurencji,
  • know-how jako całokształt wiedzy w firmie,
  • skuteczny system zarządzania,
  • relacje biznesowe – dobre kontakty z partnerami, inwestorami,
  • lojalność klientów.

 

Te i inne elementy wpływają na to, jak nabywane przedsiębiorstwo rokuje na przyszłość, czy może okazać się dobrą inwestycją. By budować pozytywny wizerunek firmy, dba się o szereg złożonych elementów, wśród których znajdziemy np. sprawne działanie w kryzysie, sponsoring, zaangażowanie w sprawy społeczności, lobbing, zaangażowanie w różne wydarzenia: wolontariat, eventy firmowe, akcje charytatywne, targi itd.

 

Goodwill: plusy i minusy

 

Goodwill w przypadku firm z dużą tradycją, o ugruntowanej pozycji na rynku, może znacznie podnieść wartość przedsiębiorstwa. Wycena tych niematerialnych elementów jest jednak dość skomplikowana, a sama ich wartość niekiedy trudna do określenia.

 

Nie zawsze też goodwill szacowany przy sprzedaży firmy jest dodatni. Zdarza się, że w wyniku np. złych decyzji zarządzających osób, problemów finansowych na skutek kryzysu wizerunkowego, cena sprzedawanej firmy nie osiągnie nawet wartości rynkowej aktywów.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Sprzedaży Oprogramowania

    Symfonia Sp. z o.o.   Katowice    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres głównych obowiązków: kontakt z aktualnym klientem; doradztwo i sprzedaż rozwiązań i produktów Symfonii; rzetelne wprowadzanie informacji do systemu CRM; realizacja zadań wartościowych (plan sprzedaży), ilościowych (czynności) oraz jakościowych (rozmowy telefoniczne)
  • Pracownik ds. fakturowania i rozliczeń w firmie transportowej

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok    praca stacjonarna   za 2 dni wygasa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   4 300 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wystawianie faktur: Wdrażanie procesu wystawiania faktur oraz dbanie o ich terminową i poprawną emisję. Uzgadnianie i weryfikacja danych: Dokładna weryfikacja i porównywanie danych, zarówno finansowych, jak i operacyjnych, w celu zapewnienia zgodności i...
  • Dyrektor finansowy

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: zarządzanie budżetem i planowaniem finansów firmy, w tym opracowywanie strategii finansowej i analizowanie wskaźników finansowych, przygotowanie projektów rozwoju firmy oraz analiza finansowa efektywności takich inwestycji, zarządzanie krótko- i długoterminową...
  • Brygadzista / Monter sieci zewnętrznej wodno - kanalizacyjnej

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Opis stanowiska: Zatrudnimy do naszych budów na terenie Niemiec wykwalifikowanych brygadzistów, monterów sieci zewnętrznej wod.-kan.
  • Operator Koparki

    Max Bau Sp. z o.o.   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   50,00 - 70,00 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Wymagania: minimum 5 letnie doświadczenie na ww. stanowisku; wykształcenie zawodowe lub techniczne; mile widziana znajomość j. niemieckiego; samodzielność; sumienność dokładność oraz rzetelność;
  • Finance Business Partner

    Aon   Kraków    praca hybrydowa
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    What the day will look like Be responsible for forecasting, planning and business analysis for the business unit/area of responsibility; Preparing and presenting the monthly forecast updates to Senior Management on the company’s position relative to budget/forecast; Managing the annual budgeting...

Najnowsze artykuły

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Pracoholizm – uzależnienie czy pasja?

Jesteś perfekcjonistą i masz trudności z delegowaniem zadań, bo „wszystko zrobisz lepiej"? Uważaj, by nie wpaść w pułapkę pracoholizmu. Przez wielu wciąż uważany za zaletę, pracoholizm niszczy zdrowie, życie osobiste dotkniętych nim osób, a w skrajnych przypadkach prowadzi nawet do śmierci z przepracowania. W Światowy Dzień Pracoholików warto zadać sobie pytanie: czy nie pracujemy za dużo?

Siedząca praca a ból pleców

Siedząca praca a ból pleców

– Długim czasem pracy w pozycji siedzącej możemy zwiększyć swoją podatność na takie choroby jak dyskopatia, hemoroidy, obniżone libido, żylaki kończyn dolnych czy nawet udar. Najczęstszą dolegliwością jest jednak ból kręgosłupa – wyjaśnia Piotr Seredziński, chiropraktyk i fizjoterapeuta. Jak zatem prawidłowo siedzieć w pracy, by uniknąć bólu, pogłębiania wad postawy i poważniejszych chorób?

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

Praca nad morzem – pomysł na wakacje

W miesiącach letnich ofertowy boom daje się zauważyć zwłaszcza w turystyce, gastronomii, handlu detalicznym, budownictwie i rolnictwie. Nad morzem przeważają oferty z sektora HoReCa skierowane przede wszystkim do studentów, ale także osób z uprawnieniami np. ratownika czy instruktora. Sprawdź, jakie stanowiska oferowane są nad Bałtykiem oraz jak zmienia się rynek pracy latem.

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Przerwa na karmienie – zasady, przepisy, wzór zaświadczenia o karmieniu

Od 1 do 7 sierpnia obchodzimy Światowy Tydzień Karmienia Piersią. Z tej okazji przypominamy, że powrót do pracy nie oznacza, że mama musi zaprzestać karmienia dziecka piersią. Kodeks pracy gwarantuje maksymalnie dwie dodatkowe przerwy na karmienie. To, z ilu i jak długich przerw może skorzystać, zależy od wymiaru czasu pracy zatrudnionej mamy oraz liczby karmionych przez nią dzieci.

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

Przyjaźń w pracy – czy jest możliwa?

 – Niektórzy preferują relacje bardziej zdystansowane i formalne tak, by nikt nie przeszkadzał im w pracy i by nie czuć się zobowiązanym do świadczenia drobnych przysług. Inni są pod tym względem mniej rygorystyczni – tłumaczy psycholog dr Beata Rajba. Kiedy w pracy pojawia się przyjaźń i jak rozpoznać, że kolega lub koleżanka ma szczere intencje?

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

Emerytura olimpijska – komu przysługuje? Wysokość

W Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu startuje aż 210 polskich sportowców. Razem z nimi liczymy na wspaniałe wyniki i medale olimpijskie. Te ostatnie oznaczają nie tylko wieczne miejsce na kartach historii sportu, ale też pewne zabezpieczenie na przyszłość. Przypominamy, ile wynosi emerytura olimpijska w Polsce i na świecie oraz czy kolor medalu wpływa na wysokość świadczenia.