Jak sprawić, by osoby odwiedzające nieznaną sobie okolicę – na przykład turyści – szukając w sieci informacji na temat najbliższego sklepu, restauracji czy innej usługi – natknęli się na ofertę Twojej firmy? Przecież nie mają szansy wpisać w wyszukiwarkę nazwy Twojego punktu, gdyż jej nie znają. Otóż w promowaniu lokalnych biznesów pomaga strategia marketingu internetowego zwana geofencingiem (IP marketingiem). Na czym ona polega i jak może Ci pomóc przyciągnąć klientów?
IP targeting, geofencing – co to?
W geofencingu wykorzystywane są takie technologie jak wi-fi, GPS, Bluetooth, RFID, pozwalające śledzić lokalizację urządzeń elektronicznych (poprzez ich adresy IP). Zasada działania geofencingu jest bardzo prosta. Dana firma tworzy wirtualny obszar, tzw. geofence, nakładany na rzeczywistą mapę. W obrębie geofence firma umieszcza swoje reklamy – powiadomienia o dostępnych usługach, kupony zniżkowe, alerty itp. W momencie, gdy użytkownik telefonu lub tabletu fizycznie wejdzie do obszaru objętego wirtualnym płotem geofence, na jego urządzeniu będą pojawiać się wspomniane treści promocyjne.
Wirtualne obszary marketingu można wyznaczać niemal wszędzie. Co ważne, nie musi być on zbieżny z umiejscowieniem Twojej firmy – bardzo częstą praktyką jest wyznaczanie geofence w pobliżu lokalizacji konkurencji. Dobrym miejscem na nekreślenie wirtualnego obszaru reklamowego mogą być też np. uczelnie, miejsca chętnie odwiedzane przez osoby młode – jeśli należą do grupy docelowej Twojej firmy.
Konsumenci otrzymują informacje reklamowe nie tylko wtedy, kiedy znajdują się na danym obszarze, ale także przez pewien ustalony czas później, np. tydzień lub 30 dni (zależnie od usługi geofencingowej). Wydłużony czas emisji reklam ma zachęcać konsumentów do powrotu w dane miejsce, przypominać im o usłudze, sprawiać, że polecają ją innym.
Geofencing, IP targeting – znaczenie w marketingu
Geofencing zrewolucjonizował wiele branż, np. transportową, ale też turystyczną i hotelowo-gastronomiczną. Tworzenie wirtualnych obszarów reklamowych pozwala na przyciągnięcie zupełnie nowych klientów, pomaga w walce z konkurencją, poprawia też notowania firmy w sieci – jej produkty / usługi są widoczne dla internautów, a więc też częściej oceniane, komentowane, polecane itp. Zaangażowanie klientów przyczynia się do tego, że marka jest dłużej pamiętana, buduje bazę lojalnych klientów.
Co więcej, geofencing dostarcza cennych informacji zwrotnych na temat zwyczajów zakupowych konsumentów oraz skuteczności aktualnej kampanii. Przykładowo, jeśli wyniki akcji promocyjnej na danym obszarze są słabe, być może warto pomyśleć o innej lokalizacji, poszukać nowej grupy docelowej.