Tajemniczo brzmiący faktoring to wybawienie dla wielu przedsiębiorców. Jest to nowoczesna forma finansowania działalności firmy, pozwalająca na poprawę jej płynności finansowej. Decydując się na faktoring, przedsiębiorca może zapomnieć o odroczonych terminach otrzymania należności za usługę, ponieważ zazwyczaj otrzymuje ją praktycznie od ręki. Na czym polega faktoring, jakie są jego rodzaje i dla kogo będzie optymalnym rozwiązaniem?
Faktoring - definicja
Faktoring w Polsce zyskuje na popularności. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że w naszym kraju sektor ten rośnie zdecydowanie szybciej niż rynek światowy czy europejski. Statystyki dostępne na koniec 2018 roku mówiły o ponad 16 tys. przedsiębiorstw korzystających z usług firm faktoringowych w Polsce zrzeszonych we wspomnianym związku. W ciągu 9 miesięcy obroty w tym sektorze kształtowały się na poziomie 170 mld zł, co oznacza, że były o niespełna 30 proc. wyższe niż w roku 2017. A czym tak naprawdę jest owy faktoring? Definicja faktoringu mówi, że jest to usługa finansowana, w ramach której firma faktoringowa (tzw. faktor) wykupuje od przedsiębiorstwa (faktoranta) należności z tytułu sprzedaży towarów lub usług.
Rodzaje faktoringu
Mając na uwadze zakres oferowanych usług, a także formy płatności, można wyróżnić przede wszystkim faktoring pełny (tzw. faktoring właściwy), niepełny, a także faktoring mieszany. O pierwszym możemy mówić wówczas, gdy firma faktoringowa przejmuje na siebie całe ryzyko związane z wypłacalnością dłużnika i na własną rękę zabiega o uregulowanie przez niego należności. Jeśli natomiast faktor nie zdecyduje się na takie zobowiązanie, wówczas będziemy mówili o faktoringu niepełnym.
Zdarzają się także sytuacje, kiedy odpowiedzialność za nieuregulowanie długu bierze na siebie zarówno przedsiębiorstwo, jak i faktor. W takiej sytuacji w umowie faktoringu musi zostać ustalony limit odpowiedzialności każdej ze stron - i to właśnie tutaj będziemy mieć do czynienia z rodzajem mieszanym. Ciekawą opcją jest też faktoring odwrócony. Definicja stanowi, że jest to usługa polegająca na tym, że faktury do opłacenia przekazuje firmie nie przedsiębiorca, a odbiorca towarów lub usług.
Zalety faktoringu
Faktoring będzie dobrym rozwiązaniem dla firmy nieposiadającej zdolności kredytowej oraz mającej trudności w utrzymaniu płynności finansowej. Do zalet faktoringu bez wątpienia możemy zaliczyć szybki dostęp do środków finansowych, a także opcję wydłużenia terminu płatności za towary czy usługi, co z kolei może okazać się kuszącą ofertą dla potencjalnych kontrahentów. Jedną z naczelnych korzyści faktoringu jest jednak możliwość przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika na firmę faktoringową. Warto jednak pamiętać, że faktoring finansowy ma też drugą stronę medalu - wysokie koszty usługi.
Faktoring - zasady
Istotą faktoringu jest oferowanie usług finansowych firmom, które działają w obszarze sprzedaży towarów i usług z odroczonym terminem płatności. Jak to wygląda w rzeczywistości? Na czym konkretniej polega idea faktoringu? Przedsiębiorca po wystawieniu klientowi faktury, przekazuje ją do sfinansowania firmie faktoringowej. Ta z kolei, natychmiast po otrzymaniu faktury, wypłaca wykonawcy pieniądze w formie zaliczki - zazwyczaj w wysokości od 80 do 100 proc. należności. Reszta pieniędzy, pomniejszona o prowizję dla faktora, przekazywana jest przedsiębiorcy po uregulowaniu płatności przez dłużnika.
Faktoring - korzyści dla małych i średnich firm
Popularność usług faktoringowych rośnie z roku na rok. Wydaje się, że najchętniej korzystają z nich właściciele małych i średnich firm, a także osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Dlaczego? Po pierwsze jest to dobre rozwiązanie dla podmiotów nie posiadających zdolności kredytowej. Początkującym przedsiębiorcom faktoring daje szansę na poprawę płynności finansowej, a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży. Należność za usługę, którą wykonawca dostanie bezzwłocznie po wystawieniu faktury, będzie mógł wykorzystać na realizację nowych zleceń. Efektem może być znaczny wzrost sprzedaży. Kuszącą propozycją przyciągającą nowych klientów jest także wydłużony termin płatności.