Etyka biznesu - definicja
Słowo etyka pochodzi z języka greckiego i oznacza dział filozofii, zajmujący się moralnością. Obecnie często możemy spotkać się z terminem etyka w biznesie. Jest to zbiór relacji między firmą, klientami, pracownikami i partnerami handlowymi. Relacje te powinny być zgodne z prawem oraz ogólnymi zasadami postępowania. Dzięki temu przedsiębiorstwa, które dążą do uzyskania jak największego przychodu, nie mogą podejmować decyzji sprzecznych z prawem oraz normami współżycia społecznego.
Zasady etyki w biznesie
Etyka w kontaktach biznesowych dotyczy między innymi uczciwej konkurencji. Dzięki temu każda firma na równe szanse na znalezienie klientów. Jednak często dochodzi do łamania zasad. W związku z tym, że zarobek jest najważniejszy, wielu ludzi zapomina o przestrzeganiu przepisów prawa. Jedną z podstawowych zasad etyki biznesu jest oferowanie klientom produktów wysokiej jakości. Kluczowe jest także dbanie o wspólne dobro oraz walka z korupcją. Nieetyczne zachowania w biznesie powinny być ogólnie potępiane i zwalczane.
Podstawowe wartości etyczne w biznesie
Do podstawowych wartości etycznych zalicza się odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Oznacza to między innymi zdolność do przyznania się do błędu. Jeżeli w wyniku działań przedsiębiorstwa powstała szkoda, to istotne jest wzięcie odpowiedzialności. Większość firm określa wartości, którymi się kierują. Wśród nich znajdują się między innymi szacunek do klientów oraz pracowników. Właściciele dużych korporacji oraz małych, lokalnych biznesów muszą pamiętać o tym, że niedopuszczalna jest jakakolwiek forma dyskryminacji. Podwładni muszą być równo traktowani niezależnie od wieku, płci, przekonań politycznych, wyznania czy narodowości.
Etyka w biznesie nie dotyczy tylko przełożonych. Także podwładni muszą pamiętać o rzetelnym wypełnianiu obowiązków oraz zachowaniu tajemnicy. Przekazywanie informacji konkurencji działa na szkodę przedsiębiorstwa. Praktyczne każda z tych zasad jest opisana w Kodeksie pracy, który reguluje przepisy dotyczące prawa i obowiązków zarówno przedsiębiorców, jak i osób zatrudnionych.
Część firm decyduje się stworzyć kodeks etyczny. Podaje się go do wiadomości wszystkich zatrudnionych. Powinien on zawierać jasno sformułowane zasady. Każdy pracownik, niezależnie od tego, czy jest to manager, czy osoba na niższym stanowisku, jest zobligowany do przestrzegania tych norm.