Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

 
Efekt autorytetu w pracy – czym jest? Dlaczego jest zły?

W każdej dziedzinie są autorytety – osoby, które cieszą się powszechnym szacunkiem z uwagi na szeroką wiedzę i doświadczenie. Oddziaływanie autorytetów nie zawsze jednak można uznać za pozytywne. Zdarza się, że zbytnie przywiązywanie do zdania takiej poważnej i sławnej osoby hamuje rozwój w grupie, wiedzie na manowce. Czym jest tzw. efekt autorytetu? Jak może zmniejszyć skuteczność zespołu i podciąć skrzydła młodym talentom?

 

Spis treści

Efekt autorytetu w pracy – co to?

 

Czy zdarzyło Ci się, że w czasie dyskusji Twój oponent w pewnym momencie powołał się na jakąś wielką figurę z branży czy nawet powszechny autorytet moralny – a Ty poczułeś, że z tego typu postacią po prostu nie możesz konkurować, więc się wycofałeś? Jest to tzw. efekt autorytetu, zwany inaczej argumentum ad verecundiam lub po prostu argumentem z autorytetu. To błąd poznawczy znany od starożytności i stosowany już przez greckich sofistów. Opisuje go amerykański filozof Dr. Michael C. LaBossiere w książce pt. 42 Fallacies.

 

Efekt autorytetu w pracy –  dlaczego mu ulegamy?

 

Zastosowanie efektu autorytetu w argumentowaniu może wyglądać następująco:

 

  • osoba A (twierdzi, że) zna się na dziedzinie S,

  • osoba A stawia tezę C na temat dziedziny S,

  • więc C musi być prawdą.

 

Błąd zachodzi, kiedy osoba A nie jest prawdziwym ekspertem, a jednak inni mają bezwarunkowe zaufanie do jej opinii. Zdarza się, że twierdzenie C jest obiektywnie prawdziwe, ale to nie oznacza, że pozostali powinni uznać je za wiarę z powodu autorytetu osoby A (może być to np. efekt przypadku).

 

Oponent w dyskusji osoby A, osoba B – czuje nieśmiałość w dyskusji z osobą tak poważaną. Jest skłonny uznać, że bądź on sam popełnia jakiś błąd, którego nie widzi (a dostrzega go autorytet), bądź z innych powodów lepiej zakończyć dyskusję.

 

Błąd zachodzi również wtedy, gdy osoba A sama nie jest ekspertem, ale powołuje się na twierdzenie autorytetu.

 

Argumentum ad verecundiam – jakie ma konsekwencje?

 

Efekt autorytetu jest bardzo niebezpiecznym mechanizmem. Może prowadzić między innymi do:

 

  • hamowania rozwoju jakiejś dziedziny – gdy głosy osób mniej doświadczonych, ale stawiających trafne spostrzeżenia, są ignorowane;

  • przyjmowania na wiarę błędnych założeń – kiedy na dodatek na fałszywych założeniach oprze się np. cały kierunek badań / rozwoju firmy / strategię zespołu, brak zadowalających wyników może prowadzić do naginania kolejnych faktów, a także strat finansowych i wizerunkowych;

  • pozornego poczucia kontroli nad jakąś kwestią, gdy tymczasem decyzje oparte na zdaniach autorytetów raz są trafne, a raz nie. 

 

Starasz się zrobić dobre wrażenie w pracy? Sprawdź także, czym jest efekt aureoli

 

Efekt autorytetu w pracy – jak mu nie ulegać?

 

Nawet jeśli znasz mechanizm stojący za tym efektem, może być Ci trudno mu nie ulegać. Dlaczego? Ponieważ w sytuacji społecznej, jaką jest kontakt z autorytetem, kierujemy się najczęściej nie tylko logiką i racjonalnymi pobudkami, ale często ulegamy także emocjom, presji i różnego rodzaju mechanizmom psychologicznym. Co zatem możemy zrobić?

 

Przede wszystkim warto zachować czujność i starać się jak najmniej przyjmować na wiarę, tylko dlatego, że autorem zdania jest autorytet. W pracy zespołowej sprawdzajmy fakty samodzielnie i nie bójmy się stawiać pytań. 

 

Jeśli jesteś managerem, zachęcaj zespół do czynnego uczestnictwa w dyskusji, w której bierze udział także autorytet. 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

Kobiety coraz silniejsze w biznesie

– Czy nie mamy tak, że jak nie umiemy czegoś na 200%, to rezygnujemy? Boimy się, że nie podołamy? Pamiętajmy, że nie liczy się płeć, ale nasze kompetencje. Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy w czymś gorsze! – mówi specjalistka HR Agnieszka Ciećwierz. W Światowym Dniu Przedsiębiorczości Kobiet przypomina, w czym kobiety są świetne oraz wyjaśnia, jak być jeszcze lepszą liderką w biznesie.

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Urlop okolicznościowy na ślub dziecka

Ślub dziecka pracownika to jedno z wydarzeń uprawniających do wzięcia urlopu okolicznościowego, za który pracownikowi przysługuje wynagrodzenie. Wyjaśniamy, z ilu dni urlopu może skorzystać ojciec, matka czy opiekun prawny dziecka, jak powinien wyglądać wniosek o urlop okolicznościowy oraz czy dni wolne można wykorzystać wyłącznie w dniu ślubu i wesela.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy – praca, wymagania, zarobki

Mechanik lotniczy to jeden z najbardziej perspektywicznych zawodów dla absolwentów techników i szkół branżowych o profilach związanych z mechaniką. Żeby zdobyć tę pracę, trzeba uzyskać dodatkową licencję na obsługę techniczną statku powietrznego, wystawianą przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Sprawdź, jak ją zdobyć, a także w jakich samolotach możesz specjalizować się jako mechanik lotniczy!

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

7 listopada wypada Światowy Dzień Feminizmu. Dlaczego to tak ważne święto? – Mimo poprawy sytuacji kobiety nadal borykają się ze stereotypami, mają dodatkową nieodpłatną pracę w domu, soptykają się z seksizmem w pracy, są rzadziej zapraszane jako ekspertki – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego.

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

Osoba z autyzmem na rynku pracy – czy autyzm wyklucza z życia zawodowego?

– Populacja osób neuroatypowych jest bardzo zróżnicowana – zauważa Izabela Kocyłak, trenerka pracy z Fundacji SYNAPSIS. Wiele osób aktywnych zawodowo, szczególnie z tzw. wysoko funkcjonującym autyzmem, jest nieświadomych swojego zaburzenia. Tymczasem aż 2% pracowników w Polsce i 10% w Europie to osoby w spektrum autyzmu. Jak rozpoznać autyzm i w jakich zawodach może sprawdzić się autystyk?